Hemligheten med plantering av javamossa?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToxicWaste
    • June 2004
    • 25

Hemligheten med plantering av javamossa?

Hej!

Jag har införskaffat min första javamossa, den var dock inte helt som jag föreställt mig. Den blir ju bara småsmulor som med lysande framgång sätter igen mitt ytterfilter!!! *censurerade ord*
    Tanken är att den ska växa på en rot men den funkar ju knappast som sugploppar! Vad är hemligheten med plantering av denna växt??
    Ska du ha hund!?! Ja då lär ju jag få skaffa ett akvarium till!
  • klara
    • September 2002
    • 1112

En rulle fisklina och massor av tålamod ;O)
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

Kommentar

• ToxicWaste
      • June 2004
      • 25

fiskelina...jaa det har jag ju nånstans, detdär andra vad var det?

ska man sprida ut det massor och låta det vara glest eller klumpa ihop det på sina ställen och hoppas på att det sprider sig?
      växer det fort föresten?

Kommentar

• malawi´n
        • August 2003
        • 1643

Det växer fort i bortglömda nybörjarakvarium
        I vissa kar tar det över helt, medan det i andra växer långsamt. Det är i alla fall svårt att få bort när det väl är där

Mvh Malawi´n
        Björn Forsberg

Kommentar

• klara
          • September 2002
          • 1112

Hur du vill sätta det från start är en smaksak. Har du en stor rot så vill du kanske sprida ut mossan för att det ska vara mossa överallt från början. Det är också lättare att fästa mossan innan roten kommer i vattnet. Jag har provat att flytta mossa till ny plats medan roten (stor rackare jag inte gärna vill lyfta ut) låg i vattnet = mossa överallt utom på roten med fult språk till följd...
          /Klara
          ------------------------
          Min hemsida
          Min zoon

Kommentar

• ToxicWaste
            • June 2004
            • 25

Ursprungligen skickat av klara
            Jag har provat att flytta mossa till ny plats medan roten (stor rackare jag inte gärna vill lyfta ut) låg i vattnet = mossa överallt utom på roten med fult språk till följd...
            Det var PRECIS vad jag gjorde...fick med massor med kul ord från "det fula språket"...jaja...nu får det väl bli som det blev och vara som det vartit...eller nått
            kanske orkar plantera om den nån gång, eller så behövs det inte!

Kommentar

• Fija

Jag har en liten tuss i mitt 152 l och den växer nästan inte alls. Innan hade jag i mitt 70 l akvaterrarium, sedan tog jag bort den men lite blev ju kvar och nu har den börjat växa ovan ytan på en rot som sticker upp. =)

mvh

// Fija

Kommentar

• klara
                • September 2002
                • 1112

Har du tur så behövs det inte och du slipper ta till vissa ord. ;O)

Fija: känner igen det där - javamossa lever sitt eget liv. Tidigare hade jag en liten klump i ett 54-liters kar som växte så den nästan tog över hela karet. Då tog jag merparten och placerade på roten i stora karet där den numera nätt och jämnt lever. Enda stället där den tycks växa är på filterkammarens filtermatta och där har då inte jag placerat den. ;O)
                Fick sätta igång nämnda 54a att ha som malungeuppfödningskar... roten i karet har legat torr i minst en månad - och vad växer i full kraft på den tror du - jupp, javamossa!
                /Klara
                ------------------------
                Min hemsida
                Min zoon

Kommentar

• ToxicWaste
                  • June 2004
                  • 25

nu har jag iaf. kladdat fast hälften på stocken.
                  imorgon ska jag hämta ut den andra halvan av mossan ur ytterfiltret!

Hoppas att praktbotiorna fattar att nyplanterad mossa är inget man leker med innan den vuxit fast ordentligt!

gonatt!

/Carl

Kommentar

• klara
                    • September 2002
                    • 1112

Ursprungligen skickat av ToxicWaste
                    nu har jag iaf. kladdat fast hälften på stocken.
                    imorgon ska jag hämta ut den andra halvan av mossan ur ytterfiltret!
                    Jamen då får du gott om javamossa i morgon då ju
                    Hoppas att praktbotiorna fattar att nyplanterad mossa är inget man leker med innan den vuxit fast ordentligt!

gonatt!

/Carl
                    Tror du på det?! Praktbotior går inte att uppfostra, de är som taxar (har en sådan själv).
                    Sov gott!
                    /Klara
                    ------------------------
                    Min hemsida
                    Min zoon

Kommentar

• mohlin
                      • January 2004
                      • 1487

Jag gav upp när det gällde javamossa. Precis samma problem som ni andra. Slängde eländet. En liten bit hade dock klamrat sig fast på en rot, och den får sitta kvar. Men det växer otroligt långsamt (helt ok) fastän jag har CO2 o allting. Alla andra växter håller raketfart, dock. Javamossa kanske trivs bäst i bortglömda hörnor eller utan gödning eller nåt?

Kommentar

• Jeza
                        • January 2003
                        • 379

Jag hade javamossa i ett större kar där jag gödde med näring och hade bra ljus och så vidare... det hände ingenting knappt!
                        Den bara "smulades" sönder och täppte igen filter och skräpade...

Sålde sedan det karet och la ner den i ett litet yngelkar, med ganska dålig belysning och ingen som helst gödning.. nu växer det så in i , får nog ansa en gång i veckan i alla fall...

Så det kan kanske stämma att dom trivs bättre i "dåliga" förhållanden...
                        Orcae Ita!

Kommentar

• defdac
                          • January 2002
                          • 12751

och nu har den börjat växa ovan ytan på en rot
                          Tidigare hade jag en liten klump i ett 54-liters kar som växte så den nästan tog över hela karet
                          Enda stället där den tycks växa är på filterkammarens filtermatta
                          Allt ovan är ledtrådar. Speciellt den sista är rätt lysande 8) En plats där det alltid är konstant ström med vatten där den alltid kan få tag på alla näringsämnen hur små mängder som än flyter förbi där (precis som i naturen).

Jag slår vad om att om ni har problem med Javamossa har ni även problem med andra rent akvatiska växter utan rötter, såsom Ceratophyllum demersum och Monosolenium tenerum (ingen av dom har rötter i den bemärkelse vi är vana vid).

Dessa växter är helt beroende av näringen i vattnet, och det verkar som Javamossa behöver mycket kväve och kanske även mycket fosfor - som det ofta blir mycket med i trånga överbefolkade akvarier utan vattenbyten. Om en växt är beroende av näringen i vattnet är den även beroende av cirkulation. Den ska inte vara överdriven men ändå så att näring hela tiden flyter förbi den.
                          http://www.defblog.se

Kommentar

• Kid
                            • February 2004
                            • 183

Slängar aldrig i javamossa i ett akvarium med ytterfilter utan att först sätta ett förfilter (filtermatta) på insuget till filtret.
                            Har haft problem innan, men med förfiltret är det kanon!

/Kid

Kommentar

• klara
                              • September 2002
                              • 1112

Ursprungligen skickat av defdac
                              och nu har den börjat växa ovan ytan på en rot
                              Tidigare hade jag en liten klump i ett 54-liters kar som växte så den nästan tog över hela karet
                              Enda stället där den tycks växa är på filterkammarens filtermatta
                              Allt ovan är ledtrådar. Speciellt den sista är rätt lysande 8) En plats där det alltid är konstant ström med vatten där den alltid kan få tag på alla näringsämnen hur små mängder som än flyter förbi där (precis som i naturen).

Jag slår vad om att om ni har problem med Javamossa har ni även problem med andra rent akvatiska växter utan rötter, såsom Ceratophyllum demersum och Monosolenium tenerum (ingen av dom har rötter i den bemärkelse vi är vana vid).

Dessa växter är helt beroende av näringen i vattnet, och det verkar som Javamossa behöver mycket kväve och kanske även mycket fosfor - som det ofta blir mycket med i trånga överbefolkade akvarier utan vattenbyten. Om en växt är beroende av näringen i vattnet är den även beroende av cirkulation. Den ska inte vara överdriven men ändå så att näring hela tiden flyter förbi den.
                              Japp, hornsärven har mer eller mindre tynat bort den också. Kvävebrist har jag inte, tvärtom. Hur det står till med fosfor (fosfat?) vet jag inte - allt annat växer så det knakar och än är det algfritt (4 mån efter omstart). Lugn cirkulation i hela karet med strilrör från bakrutan och ytterfiltrets utblås från högersidan.
                              För stor konkurrens av all rosanervig polysperma och sessiliflora kanske? Eller gillar den helt enkelt inte 40-50%-iga vattenbyten per vecka...
                              I 54an där javamossan trivdes byttes 15-20 liter av ca 45 i veckan, invånare var sex kopparbarber, en ampularia och en ancistrus på tillväxt.
                              /Klara
                              ------------------------
                              Min hemsida
                              Min zoon

Kommentar

Arbetssätt...