Hur länge klarar sig växterna i vas?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

Hur länge klarar sig växterna i vas?

Jag har köpt lite växter som ska användas till en dukning och sedan ska dom ner i akvariet. Jag vill helst inte stoppa ner växterna i akvariet innan eftersom vi har både alger och sniglar i massor. Skulle inte se så snyggt ut med sniglar i vaserna. =(

Nu undrar jag hur länge de håller sig fina i vas? Ska jag ha dom på fönsterbrädan eller under lysröret på diskbänken? Eller kanske någon annanstans. Hur viktigt är det att växterna täcks helt av vatten ända upp till toppen? Jag har glömt av namnet på ena växten, men det andra är en Javaormbunke. Det är iaf ganska långa blad som är spetsiga i toppen. Har för mig att det började på A.

Dom ska användas den 4 juli, sen får dom åka ner i akvariet.

Tacksam för lite råd och tips!
    /Nina
  • mam
    • May 2004
    • 1064

Ingen som har några råd?
    /Nina

Kommentar

• Lenmar
      • February 2004
      • 6154

Varför inte använda lite akvariegrus i botten? Fylla på med vatten från akvariet när du byter vatten nästa gång? Låta dem stå under lysröret eller på fönsterblecket som du säger? Helt vattentäckta tycker jag absolut du skall förvara dem för de torkar bort ganska fort och då blir det inte så vackert i akvariet sen. Å du... detta måste du ju lägga in bilder på sen
      Jenny
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• mam
        • May 2004
        • 1064

Jag ska försöka få till lite bilder sen...Om det nu blir snyggt. Jag vet inte riktigt vad jag tänkte när jag fick idén. Än så länge ser det itne alls så snyggt ut som jag föreställde mig.

Men tack för svaret i alla fall. =) Ska genast gå och dränka växterna helt. Det sticker upp lite ur vaserna...
        /Nina

Kommentar

• dgqlof
          • November 2003
          • 1344

Kolsvart sand på botten i vasen, en halogenspotlight som lyser upp vasen uppifrån så blir det säkert jätteläckert. Men fram till dess behöver växterna lagom värme och mer ljus, lysröret är säkrare än fönsterbrädet, det kan hinna börja växa alger till den 4/7 annars.

Kommentar

• dgqlof
            • November 2003
            • 1344

Förresten kan du bli av med de flesta snäckor genom att hastigt doppa växterna i kallt vatten. Så du kan nog ha dem i vanliga akvariet så länge, även om den inte blir kliniskt rena från snäckor så är det nog inget som stör.

Kommentar

• mam
              • May 2004
              • 1064

Ursprungligen skickat av dgqlof
              Förresten kan du bli av med de flesta snäckor genom att hastigt doppa växterna i kallt vatten. Så du kan nog ha dem i vanliga akvariet så länge, även om den inte blir kliniskt rena från snäckor så är det nog inget som stör.
              Hastigt? Jag tvättade av dom i kallvatten (inte iskallt dock) för att få bort eventuella snigelägg(?)... Det kanske jag inte borde ha gjort?

Jag hade inte tänkt ha sand i botten alls utan ofärgade glasstenar. Detta för att botten på vasen ska synas. Den är färgad. Spottar blir nog svårt eftersom dessa bara ska stå på borden istället för vanliga snittblommor. Jag kanske får tänka om... Det är ingen lyxig fest det är frågan om heller, bara ett "vanligt" kalas. Jag vill bara inte ha "tantblommor" på borden.
              /Nina

Kommentar

• dgqlof
                • November 2003
                • 1344

Det är nästan omöjligt att tvätta bort snäckor och ägg, men en stor andel av snäckorna släpper taget och drar in sig i skalet om man doppar i kallt vatten.

Kommentar

• mam
                  • May 2004
                  • 1064

Hur får man bort dom då? Har läst om Alun, men vet inte hur man gör. Vågar inte chansa om jag gör fel.
                  /Nina

Kommentar

• dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

Det får du fråga någon annan om, jag tar inte bort snäckorna, jag tycker om dem.

Kommentar

• mam
                      • May 2004
                      • 1064

Ja, smaken är som baken. =) Tack för hjälpen i alla fall.
                      /Nina

Kommentar

• jackson
                        • September 2003
                        • 1242

Koppar tar död på sniglar (och andra lägre stående djur, som räkor), men inte växterna. Man brukar rekomendera några kopparmynt i vattnet, har inte provat själv dock. Annars spola växterna lite snabbt i kallvatten (snabbt, så att du inte dödar växterna) var ju en bra ide.

Lättast att få växterna snygga är i ett akvarium med CO2 och vattengödning. I kranvatten så blir det nog för lite näring för att de skall trivas. Och till den 4/7 lär det ju inte hinna bli så mycket alger på dem så att det stör om de står i akvarium.
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

Jag har för mej jag prövat alunbad en gång i mitt tidigare liv.
                          Det var en diskussion ett tag om att det var ett plus att sälja sina växter snäckfria vid de månatliga auktionerna på Uppsala Akvarieförening nämligen. Men kanske ett plus om de kunde innehålla killiägg...
                          Enligt <b>Pinter </b>så löser man upp en rågad <b>tesked alun </b>i en <b>liter </b>vatten och där får växterna ligga i <b>fem minuter</b>.
                          Detta som led i en procedur för att närmast desinficera växterna inför lek med känsliga arter...
                          Man måste ju tänka på att det är så lätt för snäckorna att slinka tillbaka in i akvariet igen så frågan är om det är ett alltför stort besvär för varje omgång växter man tillför akvariet.
                          Killies is a lifetime passion

Kommentar

• mam
                            • May 2004
                            • 1064

Tack för svaren! =)
                            /Nina

Kommentar

Arbetssätt...