Använda seltin för kalium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joacim
    • December 2003
    • 964

Använda seltin för kalium?

Jag har, såvitt jag kan förstå, kalium brist i min ena tank. Hade Hjortgatan varit öppen så hade det inte varit ett svårt problem men eftersom jag är "n00b" på PMDD så vet jag inte vad jag använda istället för att få upp K. Jag läste att någon använde Seltin där bla. KCl finns med. Dock finns där ju även NaCl, Magnesiumsulfat och Jod. Jag vill ju inte öka på salthalten för mycket och kommer Joden att påverka negativt?

Vilka mängder talar man om när (eller OM) man skall använda seltin?

Innehåll
    NaCl 50%
    KCl 40%
    Magnesiumsulfat 10%
    och Jod... fast hur de får ihop "pocenten" där fattar jag inte hehe.

100g innehåller alltså följande joner
    Na 20g
    K 21g
    Mg 1g
    Jod 5mg

Tacksam för kommentarer.
    mvh
    /J
    Det finns 10 sorters människor här på jorden.
    De som förstår binära tal och de som inte gör det.
  • Joacim
    • December 2003
    • 964

Lessen att jag bumpar men är det ingen som vet?
    /J

Kommentar

• oveb
      • January 2004
      • 2577

Skicka mig ett mejl om du bor i Stockholmstrakten !
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

Kommentar

• Joacim
        • December 2003
        • 964

Jag bor tyvärr (uhm iallafall i detta läget... ) i Varberg. Men jag testar i min 70l tank först för att se om det har någon verkan. Tack iallafall
        /J

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Du får kalium, men du får också ökande kloridhalt. Använder du seltin som K källa särskilt länge får du nog problem med dina växter.

"Joden" är i form av jodid, och helt ofarlig.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Joacim
            • December 2003
            • 964

oki, tack. Då får det bli för denna testen bara

/J

Kommentar

• jackson
              • September 2003
              • 1242

MagnesiumSulfat brukar väl finnas i PMDD? Jag har inte receptet här just nu, och orkar inte surfa efter det på Hjortgatans Zoo. Som skrevs, NaCl verkar bli mycket av om du använder Seltin, men annars borde det fungera. Och blandar du normalt in salt i akvariumet så...
              I vart fall, det behövs nogrannare undersökning, och jag orkar/hinner inte nu.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• jorgen41
                • December 2002
                • 2087

Kanske var mig du tänkte på :-) ?

Jag använder Seltin och det funkar bra. Växterna mår bra och brist symptomen är borta. Klorid halten är ju inga problem om du gör ordentliga vatten byten varje vecka.

Jag byter ca 60% per vecka.
                http://www.aquascapes.webhop.net
                http://jorgensblog.blogspot.com/

Kommentar

• Azur
                  • March 2003
                  • 12946

Räkneexempel: Vi säger du har 1 som kloridhalt i ditt vatten till att börja med, och vi säger att du tillsätter seltin så du får kloridhalt 1.1.
                  Sen gör du ett 60% vattenbyte, vilket reducerar kloridhalten till 1.06. Sen tillsätter du lika mycket seltin igen, och får nu kloridhalt 1.16. Sen gör du ett 60% vattenbyte, och kloriden ligger nu på 1.10. Sen tillsätter du lika mycket seltin och får 1.20...

Dvs kloridhalten klättrar långsamt uppåt, eftersom den inte förbrukas, och du aldrig byter allt vatten.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...