Hur giftigt är formalin för växter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Hur giftigt är formalin för växter?

Jag håller på och steriliserar ett akvarium som jag haft nån skum okänd sjukdom i, och jag skulle vilja sterilisera växterna. Jag har klorin och formalin. Jag vet att man kan använda klorin, men att många växter inte alls tål det - så hur är det med formalin?

Formalin använder man ju t.ex. i dammar, så det kan väl inte vara direkt turbo-giftigt för växter? Skulle växterna tåla ett timslångt dopp i 150 ppm formalin (samma dosering som vid formalinbad för fisk)?

Jag _gissar_ att växter tål formalin ganska bra, men är det nån som vet säkert?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • mats m
    • September 2002
    • 515

Hej.
    Skulle ej använda formalin för det som du har tänkt,Alun går att använda istället men det far illa vid växterna liksom dom övriga preparaten.
    Alunbad :Till en liter vatten tillsätts en struken tesked alun,men i detta bad får växterna inte ligga mer än fyra til fem minuter och därefter ska de försiktigt sköljas noggrant under rinnande vatten.
    En försiktigare metod är en till två matskedar ättika per liter vatten,där i får växten ligga en timma.Varefter de sköljas noggrant under rinnande vatten.
    Allt detta enligt boken "Odla akvariefisk".
    MVH Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Rebecka
      • September 2003
      • 561

Formalin är svårt allergiframkallande och mycket giftigt! Starkt canserframkallande. Det är till stor del bortplockat ur varor för att det är så stora risker med att andvända det...
      Så jag råder dig att INTE använda det!
      http://underwatergarden.blogspot.com

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

Kommentar

• erikthur
        • March 2004
        • 9953

Ursprungligen skickat av Rebecka
        Formalin är svårt allergiframkallande och mycket giftigt! Starkt canserframkallande. Det är till stor del bortplockat ur varor för att det är så stora risker med att andvända det...
        Så jag råder dig att INTE använda det!
        I second that opinion. Formalin används för att fixera preparat inför histologiska undersökningar inom humanmedicinen. Tror inte att växterna mår bra av detta...
        Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Jo, jag vet. Jag arbetar dagligen med just formalin, så jag vet att det är en riktigt elak sörja. Men av precis samma anledning så råkar jag ju ha formalin tillgängligt, och jag kommer att ge fisken formalinbad i alla fall.

Litet tillägg: Formalin är en stor molekyl, som har dålig inträngningsförmåga i vävnad. Det är därför formalin används så pass mycket inom fiskmedicinen - den dödar parasiter utanpå fisken, men förutsatt att fisken inte har öppna sår så tränger det inte in i fisken.
          Inte vid låga koncentrationer, i alla fall.

Min tanke är att detsamma borde gälla för växter - de har ju ett yttre skikt, och det borde stoppa formalinet rätt bra, medan eventuella mikroorganismer utanpå växten åker dit.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Haleli
            • August 2003
            • 413

Hej Azur !

Din "skumma okända sjukdom" skulle ju kunna ha varit bakteriellt orsakad ?
            Då hjälper inte formalinbadet på varesig fisk eller växter !
            Vad hade fiskarna för synbara fel ?
            Vad är det för fiskar du tänker behandla ?
            150 ppm formalin låter mycket- bad mot parasiter görs vanligen i 25 ppm av 37 % formalin 4-8 tim, med ett 75 % vattenbyte efteråt !
            MVH
            Lisa

Kommentar

• Azur
              • March 2003
              • 12946

Jo, visst kan det vara bakteriellt, men det verkar i alla händelser vara på utsidan av fisken - jag har sett fiskarna skrapa sig mot föremål. Spasmerna kan också vara för att det kliar. Vad det än är: sitter det på utsidan så tar formalinet.

Doseringen har jag fått från två olika sites på nätet (så då måste det ju stämma... ) Mina anteckningar:

"150 mg/L formalinbad "6ml per 10 gallon" for 30-60mins. ( = 1 ml / 6 L vatten = 0.16 ml/L ) (0.15 - 0.25 ml / L enl en annan källa). Kortare tid & lägre dos för varmvattenfisk.

Vigorous aeration during treatment. Remove fish instantly if they show signs of poisoning.

Behandling i akvarium: 1 ml / 10 gallon every three days, repeat three times (9 days). Andra källan: 0.015-0.025 ml / L. 3ggr, 3 dagar emellan. Slår ut filterbakterier."

http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM061
              http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM037
              http://www.fishdoc.co.uk/treatments/malachite.htm

Kommentar

• Azur
                • March 2003
                • 12946

En till väldigt bra informationskälla:
                http://www.fao.org/fi/eims_search/simple_s_result_1252.asp?lang=en

Kommentar

• Haleli
                  • August 2003
                  • 413

Ursprungligen skickat av Azur
                  Vad det än är: sitter det på utsidan så tar formalinet.

Behandling i akvarium: 1 ml / 10 gallon every three days, repeat three times (9 days). Andra källan: 0.015-0.025 ml / L. 3ggr, 3 dagar emellan. Slår ut filterbakterier."
                  Om man lägger fisk i 4% formalin så tar det död på allt,men med vanliga behandlingsdoseringar som fisk förhoppningsvis överlever, så är inte formalin det dundermedel du tror! Några exempel;
                  Cryptosporidios,Myxosporidios som Henneguya o Mitraspora,Tetrahymena,
                  Microsporidios mm.En del parasitstadier sitter även inuti organ-du kommer bara åt de som finns på utsidan, och i några fall tar du inte ens död på de externa med formalin !!
                  Du har i en länk refererat till behandling av;Catfish,Bluegill,Trout salmon mm. Jag är inte säker på att våra akvariefiskar är lika starka.
                  Doseringen i akvarium som du refererar är den samma som jag skrev om.
                  I undersökningar som gjorts av formalins påverkan på biologiska filterbäddar anges 15 mg/L som försumbart på ett inkört filter.
                  Har du kollat ditt vatten ? Klåda kan ha flera orsaker än sjukdomar.
                  MVH
                  Lisa

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

Ja, jag vet att formalin inte biter på intracellulära (eller interna) parasiter, just på grund av att formalin inte tränger in i vävnad. Jag är också medveten om att jag betraktar alla problem som spikar eftersom jag råkar ha en hammare - men ibland är verkligen problemet en spik.

Jag kör ungefär 13 ppm nu (1 ml stamlösning till cirka 70 liter vatten) -jag hade i formalinet för att köpa tid tills jag kan riva akvariet- och fiskarna har slutat klia sig. Den fisk som är värst däran, en tetra, har börjat simma omkring och äta igen, och den överdrivna slemproduktionen förefaller ha avtagit. Jag märker inga negativa effekter just nu, efter 24 timmar, förutom möjligen att äppelsnäckorna är segare än vanligt.
                    Jag har gjort ett 30% vattenbyte idag, men antagligen är formalinet i alla händelser redan nedbrutet.

Jag tror i alla fall att jag har fått den tid jag behövde, och att formalin är verksamt mot vad-det-nu-är.

Jag tänker fortfarande ge fisken ett formalindopp, och jag tror växterna får ett också, fast där kanske bara det blir 10 minuter, istället för en halvtimme, i 150 ppm. Jag tror inte formalin är skadligare för växterna än vad klorinlösning är.

(Sen tycker jag att det är ganska förvirrande enheter som används om formalin - FAO t.ex., talar om mg/L, och specifierar inte om de då menar mg formaldehyd/L, eller mg 37%-ig formalinbrukslösning/L. Jag utgår ifrån att de menar det senare, men bara för att deras rekommendationer annars blir mycket högre än t.ex. Florida universitets.)

Kommentar

• pupfish
                      • December 2003
                      • 248

För att skrämmas lite; formalin har tidigare nyttjats som konserveringsmedel i <b>mat</b>. Används fortfarande i urealim.
                      500+

Kommentar

• Haleli
                        • August 2003
                        • 413

Hej Azur !

Jag skulle aldrig bada växter i klorin,kanske i formalin. Det säkraste om det gäller stora bestånd som du är rädd om, vore nog att hålla växterna utan fisk under en tid.Fiskparasiter behöver sin fisk, och de flesta överlever inte särskilt länge utan att parasitera.Jag hoppas verkligen att du nu har fått bukt med problemet !
                        Enligt Fish Medicin,Stoskopf-Saunders,är en 25 ppm formalinbeh.direkt i akvariet tillräcklig för att döda fastsittande parasiter,"as well as those in the water column",vilket borde inkludera dina växter.
                        MVH
                        Lisa

Kommentar

• Azur
                          • March 2003
                          • 12946

Haleli: jo, jag funderar på att lyfta ut räkor och snäckor och sen ha i 2-3 ml formalin - det borde ge cirka 25-40 ppm, och som du säger så skall det slå ut de flesta bakterier och yttre parasiter på både fisk och växter inom några dagar. Att döma av FAO artiklarna är risken för att vuxen fisk skall ta skada vid halter under 50 ppm liten + behandlingstiden blir kortare.

Jag måste säga att jag är förvånad över hur giftigt formalin faktiskt är - jag var <b>mycket</b> skeptisk till att så lite som 13 ppm skulle göra nån skillnad (det är därför det fortfarande finns räkor & snäckor i akvariet). Men det gör det helt klart.

Kommentar

Arbetssätt...