Nån som sitter på knepet för att lyckas med denna växt? Jag köpte ett halvdött exemplar i en zooaffär för ett tag sedan, och den tog sig snart och började växa med stora fina djupröda blad. Men problemet är att så snart den blir ca 1,5 dm så börjar de undre (alla utom de 2-3 översta paren) bladen krokna och blir snart angripna av alger och plantan blir skabbig och ful. Kniper man toppen och planterar den börjar den snart växa glatt igen, varpå proceduren upprepas.. Plantan står rakt under en 250 W MH-lampa och den står fritt, så även de undre bladen får mycket ljus (Blir ju aldrig några nya sticklingar på det här sättet..). CO2 ligger på ca 20 ppm. Jag vräker i fulldoser av K2SO4, KNO3, KH2PO4 och micro+ tre gånger i veckan. Halvdos MGSO4 och en tesked malen skolkrita vid vattenbyten. Alla andra växter verkar tycka att livet är stenkul och växer som ogräs. Frågan är väl då vad det är som glandulosan kräver "lite extra" av för att funka perfekt. CO2? Fosfat? Något annat? Ni som har lyckats med den här växten kan väl berätta vad ni gjorde rätt som jag gör fel.
Ludwigia glandulosa "perennis"
Kollaps
X
-
Jag har fått för mig att det är en riktig fosfatälskare. Blir man det minsta lilla försiktig med fosfatet börjar den släppa de undre bladen.
Har man bra fosfathalt brukar den bilda många sidoskott när man kapar den. Jag kan ofta se början på 4-6 nya skott vid varje blad under snittet, men oftast klarar sig bara 2-3 (vid bra fosfatmängd).
Kommentar