Lerkulor & flytande gödning??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

Lerkulor & flytande gödning??

Hej!!
    Satt och läste i Stora Aakvarieguiden då jag på sidan 197 läste följande:
    "En akvarieägare kan själv tillverka ett fast gödningsmedel för sina växter. Till detta används lera som man knådar till små kulor, vilka sedan dränks in med flytande gödningsmedel. Dessa små kulor, som placeras kring plantornas fötter, frigör gradvis näringsämnena."

Då börjar genast frågorna hopa sig i min hjärna... att köpa lera och rulla bollar är inget nytt för mig för detta gör jag redan för att mina svärdplantor ska få järntillskott som de behöver...och numera använder jag även flytande TMG.

Men att man kunde kombinera detta har jag givetvis inte haft en tanke på..*suck*
    Men frågan är då... ska man rulla kulor som man sedan torkar och därefter dränker in dem i flytande gödning som sedan får torka igen eller rullar man dem och direkt efter när de fortfarande är fuktiga, dränker in dem i gödningen som sedan får torka... eller tar man torkade kulor häller på gödningen och sedan direkt ner i karet??

Är det någon här som har gjort detta eller har någon erfarenhet av de??

Mvh M.
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

Tempora mutantur nos et mutamur in illis
  • imported_n/a
    • March 2002
    • 20

<font color="red"><font size="2"><font face="Comic Sans MS">HEJSAN.
    Jag har köpt blålera som jag knådat ut till platta kakor.
    Sedan strödde jag på ett mineralpulver med massa olika sorters mineraler och microämnen.
    Rullade sedan kulor i inte allt för lika storlek.
    Värmde sedan dessa i ugnen i 10 minuter på 225grader.
    <font size="3">Fick detta tips på nätet någonstans men kommer ej ihåg var. </font id="size3">
    Får se om det fungerar, har inte kört igång karet ännu.
    <font size="3">LYCKA TILL.
    M V H BOSSE</font id="size3"> </font id="Comic Sans MS"></font id="size2"></font id="red">
    Har ett 720-liters discuskar med 11st finfina discusar+ diverse andra firrar.
    KOLLA IN PÅ
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=169716

"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise"

Kommentar

• Marie J
      • January 2004
      • 10616

Har Bosse något bättre recept på vilka mineraler och microämnen som du använde och hur mycket?
      /Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

• imported_n/a
        • March 2002
        • 20

<font face="Comic Sans MS">Hej Marie.

Jag har köpt något som heter Schindeles mineraler. Företag som säljer detta är Bioflora. http://www.bioflora.nu/index.html

Detta pulver innehåller mer än 30 olika mineraler bl a <font size="3">kisel,kalium,kalcium,magnesium,mangan,zin k,molybden och krom.</font id="size3">
        Det finns också andra mineralförekomster som <font size="3">Alkalifältspat,Plagioklas,Kvarts,Biotit,D isten,Amfibol,Muskovit,
        Göthit,Titanit,Granat,Zirkon,Rutil och Silimanit</font id="size3"></font id="Comic Sans MS">
        <font color="blue">Detta mineral är ingående studerat av professorer i Wien och de har dragit följande slutsatser om mineralernas fysiska egenskaper.</font id="blue">

<font color="blue"><font face="Comic Sans MS"><font size="2">Schindeles mineraler:
        </font id="size2">.
        <font size="3">Ett mineral med kristallverkan!</font id="size3">
        Tack vare sina mikroskopiska små mikromagneter har förmågan att skapa ett naturligt och biologiskt verksamt energifält. Störande fält( t.ex tekniska) homogeniseras och de naturliga livsprocesserna får verka på ett ostört sätt.</font id="Comic Sans MS"></font id="blue">
        Gå in på Biofloras hemsida och läs mer hur det fungerar och läs några erfarenheter från folk som användt det för att bota sina sjukdomar.
        Går att använda till människor djur och VÄXTER.

HA DET FINT ÖNSKAR
        BOSSE
        Har ett 720-liters discuskar med 11st finfina discusar+ diverse andra firrar.
        KOLLA IN PÅ
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=169716

"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise"

Kommentar

• Marie J
          • January 2004
          • 10616

Tack så mycket Bosse!

Ha en bra kväll!
          /Marie.

Kommentar

• defdac
            • January 2002
            • 12751

Lera innehåller ca dubbelt så mycket järn som kalium och växter tar upp mer än 100 ggr mer kalium än järn. Så vad händer när kaliumet är slut? Jo man *måste* tillsätta mer kalium via vattnet med t ex TMG som också innehåller järn, dvs kaka på kaka för att få bullen.

Lera är därför väldigt dåligt sammansatt och häver man i mer mikroämnen blir det bara ännu sämre sammansatt och ännu mer av en gödningsbomb. Lera innebär i princip alltid initial trådalgsodling tills den är urlakad och bara den goda egenskapen finns kvar (god katjonsbytningsförmåga, CEC).

Men den goda egenskapen kommer till kostnad av som sagt ofta trådalgsodling (speciellt om ni trycker ner extra järn i den) och omöjligt att plantera om och rycka upp växter utan dimman över Lützen.

En bättre metod är att få substratet så likt ett naturligt akvatiskt substrat som möjligt - dvs helt urlakat från näringsämnen men med god CEC och lagom låg Redox. Detta är vad ett normalt inkört akvariums substrat består av (grus/sand, döda växtdelar, lite fiskskit, bakterier), men vill man påskynda processen och få ett inkört substrat från första början kan man göra en "jordslurry": Använd helt näringslös topsoil och häll i några liter i en hink med vatten och fyll på med vatten. Rör runt. Låt sedimentera. Byt vatten varje dag i hinken några veckor. Sila bort de största humuspartiklarna med t ex en köksil och häll ner slurryn som understa lager och toppa med grus. Klart. Inkört stabilt substrat med god näringsbytesförmåga och lagom gosig redox som får näring från vattnet och som inte grisar ner.
            http://www.defblog.se

Kommentar

• Marie J
              • January 2004
              • 10616

Ursprungligen skickat av defdacLera innehåller ca dubbelt så mycket järn som kalium och växter tar upp mer än 100 ggr mer kalium än järn. Så vad händer när kaliumet är slut? Jo man *måste* tillsätta mer kalium via vattnet med t ex TMG som också innehåller järn, dvs kaka på kaka för att få bullen.
              Jag beundrar din kunskap!

Men om man har lera och sätter till KNO3/K2SO4/KH2PO4 typ det som hjortgatan har?
              /Marie.

Kommentar

• defdac
                • January 2002
                • 12751

Men om man har lera och sätter till KNO3/K2SO4/KH2PO4 typ det som hjortgatan har?
                Då däremot tycker jag det blir mer okej - förutom dimman över Lützen dårrå.

Kommentar

• Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

Har så svårt att förstår hur alla ämnen hänger ihop och hur man ska dosera hjortgatans pmdd som jag beställt. Kollade på kalkylatorerna och den länk som du gav i en annan tråd var jätte bra (ciklidsida) Har dock fått problem med kalkbrist sen jag började med tmg så jag har hällt/satt i kalk i karet. De snabbväxande vrider sig i bladen i topparna...

De recept som finns är för betydligt mer ljus än vad jag har. Säkert mer co2 också. Det skulle finnas en enhetslösning för alla växter =)

Får studera mer så jag fattar bättre med växternas behov.
                  /Marie.

Kommentar

• Maya
                    • November 2003
                    • 1162

Om man nu gör det på detta sätt som Marie J föreslog... hur mycket av de olika ingredienserna ska man då använda??

Mvh M.
                    Mvh M.

Kommentar

• defdac
                      • January 2002
                      • 12751

Om man nu gör det på detta sätt som Marie J föreslog... hur mycket av de olika ingredienserna ska man då använda??
                      http://www.cerama.nu/sort/stengodslera.html
                      http://home.infinet.net/teban/jamie.htm

Danmark Red Art Clay: 24300 mg/kg järn, 3590 mg/kg kalium
                      Finland local clay: 46100 mg/kg järn, 11100 mg/kg kalium

Överslag: 20 g järn i 1 kg lera ska även innehålla 100 ggr mer kalium, dvs du måste tillsätta 2 kg kalium för att få nivåerna rätt.

Tyvärr. =) Leran är för späckad med järn helt enkelt. Den måste lakas ur för att den ska fungera som ett bra akvariesubstrat.

Kommentar

• Maya
                        • November 2003
                        • 1162

Tack för länkarna men de säger mig absolut ingenting, :-)

Vad det är för en slags lera jag har köpt vet jag inte... Det är Hjortgatans Lera i Bit.
                        Fick i ett annat inlägg jag skrev (handlade om svärdsplantor) ett svar från dig att det gick bra att rulla lerkulor av detta.(Om jag tolkade det rätt)

Mvh M.
                        Mvh M.

Kommentar

• defdac
                          • January 2002
                          • 12751

Fick i ett annat inlägg jag skrev (handlade om svärdsplantor) ett svar från dig att det gick bra att rulla lerkulor av detta.(Om jag tolkade det rätt)
                          Javisst går det. Men det är ett väldigt griseri. Inget jag rekommenderar.

Kommentar

• pupfish
                            • December 2003
                            • 248

Lera innebär i princip alltid initial trådalgsodling tills den är urlakad och bara den goda egenskapen finns kvar (god katjonsbytningsförmåga, CEC).
                            Varför innebär det "i princip alltid initial trådalgsodling tills den är urlakad"?
                            500+

Kommentar

• BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

Jag vet att fet v.s. ren botten tillsammans med PMDD har diskuterats tidigare i andra trådar. Jag har inte tilläcklig kunskap att argumentera för det ena eller andra men jag måste säga att mitt kar uppförde sig ganska trotsigt när jag hade fullt med lera och torv i botten. Att följa näringsåtgång m.h.a. järnhalten var inte att tänka på. Jag fick mer järn än växterna förbrukade. Hur det var med K & Mg hade jag inte en susning om. Nu kör jag med ren botten och kan följa värden på gödningsnivåerna på ett mycket bättre sätt. Jag tror det krävs mycket kunskap och erfarenhet för att få till ett klockrent växtkar med bottengödning.
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

Kommentar

Arbetssätt...