har ett 160l nu undrar jag det blir mycket svarta alger slemmiga står vid ett fönster är det därför det blir svarta,(vet att det inte är bra att ha det vid fönstrat)men det är inga andra fiskar än 4 stora skalarer,2 stora blåguramisar och några palletciklider det är bara dom som överlever,är svarta alger farliga,vad ska jag göra,tänker inte flytta akvariet,det är inget annat som överlever alla andra fiskar o malar jag stoppar i bara dör,hjälp omg
svarta alger farligt
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Fija
Varför dör allt du stoppar i då? Har du koll på dina vattenvärden? Gör du vattenbyten och hur ofta? Det är ju synd att stoppa i fiskar som dör pga dålig vattenkvalité.
mvhKommentar
-
Jag har ett 160l. Jag undrar varför det blir mycket svarta alger som är slemmiga. Akvariet står vid ett fönster är det därför dom blir svarta?
Det är inget annat som överlever. Alla andra fiskar o malar jag stoppar ner i akvariet bara dör
Det är svårt att ge dig några tips när vi inte vet exakt vad det är för alger, hur ofta du byter vatten, hur mycket du matar, hur mycket växter osv.
Några tips du kan börja att testa med: Är det Cyanobakterier så tyder det på att du är väldigt renlig med ditt akvarium. Bra med vattenbyten och växter som strippar vattnet från kväveföreningar tack vare intensivt solljus. Gräv ner slemmet, dra ner på vattenbytena och låt filtret bli rejält geggigt/moget.
Är det mer normala alger så är förhållandena tvärtom: För få vattenbyten, dålig biologisk filtrering (för rent filter) eller en filterkapacitet som är för liten för fiskmängden - skitigt vatten för rent filter.
Täck för akvariet med något ogenomskinligt när inte lysrören är tända och låt bara ljus nå akvariet mellan 10-12 timmar. Detta ensamt kommer sannolikt leda till betydligt mindre algbildning, speciellt om du hittar en bra vattenbytesbalans (inte för mycket och inte för lite) och har snabbväxande växter.
Kommentar
Kommentar