Grönskande träd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Grönskande träd

    Jag tänkte att jag skulle försöka "få till" ett träd, ett sådant som man ibland ser duktiga Aquascapers skapat. Jag har en fin pinne som jag tänkte knyta på lite grönska. Vilka mossor/växter är lämpligast för detta?

    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Javamossan och javaormbunken kan vara lämpliga.
    Jag har satt fast båda dessa på mangroverötter med gummiband, efter en tid fäster mossan och ormbunkens rötter i underlaget, oftast innan gummibandet går sönder.
    Men det kan tänkas att det finns andra växter som är minst lika lämpliga eller bättre.

    Kommentar

    • cambru

      • September 2008
      • 209

      #3
      Jag är ingen aquascaper men jag tycker "Christmas Moss" blir väldigt fin som "trädtopp".
      Om jag lyckas bifoga bilden så kan du se hur den ser ut hos mig just nu, ca två veckor efter att jag beskurit den ordentligt.

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4
        Ditt träd ser mycket fint ut men det blev inte Christmas moss för min del utan Fissidens Fontanus, hoppas den funkar lika bra.
        /Johan
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          #5
          Här har det limmats mossa!





          Skickat från min iPhone med Tapatalk
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • mats08
            • January 2006
            • 121

            #6
            Ursprungligen postat av Marten64
            Här har det limmats mossa!
            Ursäkta en dum fråga från en nybörjare, men vad har du under mossan och varför?

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              #7
              Ursprungligen postat av mats08
              Ursäkta en dum fråga från en nybörjare, men vad har du under mossan och varför?
              Det är ingen dum fråga. Jag är ingen expert på detta och har själv frågat och googlat mig fram och hört och sett att många använder nät eller filtrermatta för att mossan skall fästa bättre. Så det är bitar av filtermatta som är under mossan, förhoppningsvis täcks de snart.
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • mats08
                • January 2006
                • 121

                #8
                Ursprungligen postat av Marten64
                Det är ingen dum fråga. Jag är ingen expert på detta och har själv frågat och googlat mig fram och hört och sett att många använder nät eller filtrermatta för att mossan skall fästa bättre. Så det är bitar av filtermatta som är under mossan, förhoppningsvis täcks de snart.
                Okej, där lärde jag mig något nytt inför mitt kommande "akvarierande". Har kollat på hundratals klipp på Youtube om allt mellan himmel och jord inom akvaristiken, men detta har jag faktiskt aldrig stött på. Eller så har jag inte varit uppmärksam. Men det låter himla logiskt! Så ska jag också göra.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Ursprungligen postat av Marten64
                  Här har det limmats mossa!





                  Skickat från min iPhone med Tapatalk
                  Vad du är påhittig Johan, trädet kommer att bli perfekt när det blir klart

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020

                    #10
                    Ursprungligen postat av Inger H

                    Vad du är påhittig Johan, trädet kommer att bli perfekt när det blir klart

                    //Inger
                    Tack! Jag hoppas det. "Grenen" kommer fån en klippt Avenboks häck. Just nu liknar akvariet som en blandning mellan te och kaffe...

                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Ursprungligen postat av Marten64

                      Tack! Jag hoppas det. "Grenen" kommer fån en klippt Avenboks häck. Just nu liknar akvariet som en blandning mellan te och kaffe...
                      Te å kaffe inte så tokigt alls .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...