Vilka fiskar är det som äter mina växter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marpan
    • August 2002
    • 5

Vilka fiskar är det som äter mina växter?

<font face='Verdana'>
    Jag fick hem ett växtpaket från HjortgatansZoo för snart en vecka sedan. Jätte fina växter, men efter ca 4 dagar så över en natt var nästan alla växterna uppätna, utom Bacopa caroliniana, Limnophila sessiflora och tigerlotusen.

Jag har ett 222 liters akvarium som rumsterar;
    1 eldstjärt
    4 barber
    8 kardinaltetror
    2 segelfensplecos
    1 fjärilsciklid

I växtpaketet ingick;
    15 Bacopa caroliniana
    2 Echinodorus bleheri
    5 Hygrophila corymbosa "Stricta"
    10 Hygrophila polysperma
    12 Limnophila sessiflora
    5 Myriophyllum tuberculatum (röd)
    5 Saggitaria subulata
    15 Valisneria spiralis
    1 Nymphea lotus (Röd Tigerlotus)
    5 Gymnocoronis spilanthoides

Jag misstänker att det är den minsta plecon som käkar upp växterna eller kan det vara eldstjärten?? Jag ger dom Vitakrafts Premium Tabs, förut Vitakrafts Plant Chips 1-2 ggr/dag.

Kan man lämna in fiskar till zooaffären om jag nu vill göra mig av med den/dom fiskarna som käkar upp mina växter?

Här finns en bild på en söndertuggad växt http://www.mythsandlegends.net/akvarium/Bild%20008.jpg
    </font id='Verdana'>

Marpan
    Marpan
  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

Hej!
    Otur... Jag skulle kunna tro att det är plecona om de är ganska stora, för små plecos gör växter sällan någon skada. Och om eldstjärten kan jag inte uttala min om, har aldrig haft några. En sak är säker, det är inte barberna eller tetrorna. Men om det handlar om fullvuxna tigerbarber vetitusan...
    /Lukas

Kommentar

• marpan
      • August 2002
      • 5

<font face='Verdana'>
      Plecona är inte så stora alls och det är den minsta som är ca 7cm som är mest ihärdig att dammsuga växterna. Tigerbarberna kan nog räknas som fullväxna nu, de är nog närmare 2 år gamla. Men jag har inte sett att de gnager på någon växt. Mina Strictor har bara stammarna kvar snart... kommer de att ta sig när jag fått bort växtätarna eller är det bara att köpa nya växter?

Tror jag ska kolla med zooaffären om jag får lämna in plecona och eldstjärten iaf och köpa några siamesiska algätare, läste att de ska vara bäst när det gäller algätande och inte växter. Eldstjärten börjar bli för jobbig mot barberna i vilket fall, jagar dem som en galning, de andra fiskarna får iofs vara så gott som ifred.

Blir lite besviken på zooaffär'n när dom inte informerar bättre när man säger att man vill ha en algätande fisk...
      </font id='Verdana'>

Marpan
      Marpan

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Hej,
        Jag instämmer nog med ovanstående talare och tror att det är segelfensplecona http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=318 som är bovarna i dramat.
        Visst är de algätare, men får de inte tillräckligt med grönfoder så kan de ge sig på växterna. Så mata med mer grönfoder i akvariet.
        Sedan kan ju också problemen bero på att växterna inte trivs pga för lite näring och för lite belysning. T.ex. M. tuberculatum
        http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=36 kräver oerhört mycket ljus.
        För att det är den senare omständigheten tycker jag att dit foto talar där växten är oerhört ljus (nästan genomskinlig).
        För att det är orsakat av en fisk talar hålen och att det gick så oerhört snabbt. Men jag har faktiskt aldrig varit med om att två så små segelfenspleco i det närmaste kan rensa ett akvarium på en natt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• marpan
          • August 2002
          • 5

<font face='Verdana'>
          Jag tror inte det är ljuset, har 2 nya lysrör (ca 2 mån gamla) och M. tuberculatum visar inga tecken på för lite ljus. Möjligtvis kan det vara näringsbrist. Men västerna är söndertrasade, ska försöka fixa en bild på min Hygrophila difformis och Stricta, så kommer du/ni förstå vad jag menar.

Köpte TetraPlant Crypto tabletter som jag tryckte ner 10 st när jag inredde akvariet med ny sand och växter. Hade velat haft någon "riktig" bottengödning som man sprider ut under gruset, men det hade inte zooaffären jag var in på. Tänker köpa hem Tropica mastergrow då jag läst att det ska ge bra resultat.
          </font id='Verdana'>

Marpan
          Marpan

Kommentar

• Danjel
            • July 2002
            • 80

Hej

Det såg så bra ut att jag beställde ett likadant växtpaket.
            299:- det var ett bra pris för alla de växterna.
            smidigt att man kan få det hemlevererat dessutom...

/Danjel

5 Praktbotia, 2 Ancistrus (massa ancistrus yngel), 2 Simesiska algätare, 2 Gul Ciklid

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Hej igen,
              Efter din beskrivning Marpan, så lutar det nog ännu mer åt att malarna är orsaken.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell

Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• marpan
                • August 2002
                • 5

<font face='Verdana'>
                <b>Danjel:</b>
                Visst var det ett kanon erbjudande från HjortgatansZoo, kommer att beställa mer därifrån framöver.

<b>Kjell:</b>
                Ja, jag tror jag får försöka lämna in malarna till djuraffären och skaffa några Siamesiska algätare istället. För det var för algernas skull jag skaffade malarna ifrån början. Dom är ju väldigt fina med förståss *ler*

Tack för alla goda råd!
                </font id='Verdana'>

Marpan
                Marpan

Kommentar

• catrin
                  • January 2002
                  • 144

Ett tips för att nyköpt Echinodorus skall klara sig bra när man nyköpt den är att ta bort 2/3 av de blad som finns med när man köper plantan, då kan den i lugn och ro lägga all näring till att utveckla ett ordentligt rotsystem och nya fräscha blad. Det känns kanske inte så roligt att börja med att plocka bort mer än hälften av vad man "dyrt" köpt men man får ut mer av plantan i längden.

Cattis
                  Cattis

Kommentar

Arbetssätt...