Förvaring/frakt av växter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • katta
    • December 2002
    • 385

Förvaring/frakt av växter

Bor i Norrland, ska göra mig en tripp till stockholm och helsingborg om ett par veckor. Här där jag bor har djuraffärerna inte särskilt imponerande utbud av växter.
    Jag kommer att kika runt lite i djuraffärer i sthlm och även i helsingborg. Risken är överhängande att jag ramlar över nån frän växt jag bara måste ha.

Har några frågor:
    1. Hur länge klarar sig en växt i plastpåse?

2. om jag av ngn anledning bara MÅSTE köpa växt, funkar det att förvara den i öppen burk med bara vanligt vatten i ett par dagar?
    kanske tillsätta pyttelite TMG? eller inte...

Och jooo, jag vet att Hjortgatan finns och har kalasbra växter.
    Men ibland sliter det där schopping demonen tag i en, man ser nåt fint man bara MÅSTE ha!!!

Därför tänkte jag höra med er vad ni tror.
    ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

1: ca48 timmar.
    2: ja
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Ett praktiskt sätt att förflytta växter.
      Fukta tidningspapper som man rullar in dom i - på detta sätt så håller de sig i åtskilliga dagar. Torkar papperet så fukta det igen.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Bilbo
        • February 2002
        • 2119

Växterna från hjortgatans är i påsar under betydligt längre tid än 48-timmar. Jag har haft paket som "fastnat" på posten i 3-4 dagar. Det viktigaste är att temperaturen är jämn och inte för hög.
        // Magnus
        Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Samma erfarenhet här. Växter som ligger "torrt" i en plastpåse klarar sig i minst 3-4 dagar.

Och ja, visst borde det funka att hålla en växt i en öppen burk med vatten, förutsatt att man kan se till så vattnet inte surnar.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Ola Svensson
            • June 2002
            • 1081

Även växter behöver syrgas så att hålla dem i vatten är bara dumt. Jag menar vid frakt alltså.
            Mvh. Ola
            Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
            Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Även växter behöver syrgas så att hålla dem i vatten är bara dumt. Jag menar vid frakt alltså.
              Håller helt med - att lägga dom dränkta i vatten är helt fel.
              Men jag antar att du med detta inte menar att de skall ligga torrt - för det skall de absolut inte.
              På den tiden jag importerade växter (en himla massa år sedan) så handlade det om ca en vecka i transport och då kom de de "inslagna" i fuktigt tidningspapper som låg i plastpåsar (så att inte vattnet skulle dunsta). Plastpåsarna var dock inte hermetiskt tillslutna.
              Men som flera har påpekat - växter håller sig flera dagar i en plastpåse också (med LITE vatten).
              Akvaristsiska hälsningar
              Kjell
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Ola Svensson
                • June 2002
                • 1081

Men jag antar att du med detta inte menar att de skall ligga torrt
                Du antar helt rätt.
                Mvh. Ola
                Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

Kommentar

Arbetssätt...