ok. Men vilken av dom ska jag välja? Och hur ska flaskorna förvaras och blandas det bara med vatten? Kan jag möjligen få en förklaring hur detta me pmdd fungerar från att det kommer och tills man heller i det i vattnet? Klarar all fisk av detta?
Bäst funkar det om du köper batterivatten (finns billigt på tex öb), kan förvaras i rumstemperatur men svalare ökar på hållbarheten lite.
Ja fisken klarar absolut av detta så länge du inte häller i alla flaskorna på en gång utan håller dig till rekomenderad mängd.
Om du inte vet vad du har för ph på ditt vatten så köp bara ett enkel pack PMDD med micro+
Sök på PMDD här i forumet om du vill veta mer, det finns enorma mängder att läsa om detta.
nu minns jag inte vilken/vilka som är mest kritisk om man blandar med kranvatten, men det som kan hända är att man får väldigt mycket utfällningar så blandningen tappar i styrka och det kommer klumpar ur flaskan när man måttar upp
nutrisi bör blandas med batterivatten och gärna hållas i kylskåp, kan bli utfällningar annars. Funkar även att koka vatten och svalna innan man blandar.
240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet .. Blogg+Galleri
Har Micro+, blandade i vanligt vatten direkt ifrån kranen. Har jag gjort en riktig blunder?
nej
PMDD med Micro+, blandas på följande sätt:
Flaska 1 (500ml). 8 tsk ca 50 g (40 ml) KN03. fyll upp med vatten tillsätt KNO3, skakas.
Flaska 2 (500ml). 8 krm ca 8 g (8 ml) KH2PO4. fyll upp med vatten tillsätt KH2PO4, skakas.
Flaska 3 (500ml). 25ml Micro+, 5 krm K2S04, fyll upp med kranvatten/destilleratvatten eller vatten som kokats i minst 20min tillsätt Micro+ och K2SO4, skakas.
Kommentar