Hej! har haft mitt 260L kar i 3 månader, hade ett fluval 4, som jag inte var nöjd med då det inte renade bra, så jag bytte upp mig rejält till ett stort ytterfilter. i min enfald (då det har funkat tidigare, dock med längre körda kar,) så bytte jag rakt av, utan att samköra filterna en vecka eller 2 tills ytterfiltret hade byggt upp en någorlunda stark bakterieflora. vattnet började bli lite vitdimmigt, jag avvaktade och tänkte att det kan vara att det var ny pump som ställde till det.
4 dagar senare, så sitter jag här med vatten med en härlig grön nyans.
såhär tänkte jag ta itu med problemet:
har slängt i mer hornsärv (ganska stor mängd), Riccia fluitans, vattenspikblad, och flame moss, som jag tänkte skulle få sätta in en extra insats, då jag har ganska långsamtväxande växter i övrigt (cryptocoryne becketti, javaormbunke mm.)
ska slänga in den gamla pumpen som jag inte rengjort just utifall att det skulle bli katastrof med bytet.
jag tänkte köra med stora vattenbyten intensivt under en period på 10 dagar med ett par-tre dagars mellanrum, eventuellt upprepa efter en veckas vila,
extra bakteriekultur, eventuell mörkläggning, samt extra drag på pumpen.
låter detta som en bra handlingsplan att börja med?
har aldrig haft svävalger förut nämligen, så är lite nyfiken på vad veteranerna har att säga
4 dagar senare, så sitter jag här med vatten med en härlig grön nyans.
såhär tänkte jag ta itu med problemet:
har slängt i mer hornsärv (ganska stor mängd), Riccia fluitans, vattenspikblad, och flame moss, som jag tänkte skulle få sätta in en extra insats, då jag har ganska långsamtväxande växter i övrigt (cryptocoryne becketti, javaormbunke mm.)
ska slänga in den gamla pumpen som jag inte rengjort just utifall att det skulle bli katastrof med bytet.
jag tänkte köra med stora vattenbyten intensivt under en period på 10 dagar med ett par-tre dagars mellanrum, eventuellt upprepa efter en veckas vila,
extra bakteriekultur, eventuell mörkläggning, samt extra drag på pumpen.
låter detta som en bra handlingsplan att börja med?
har aldrig haft svävalger förut nämligen, så är lite nyfiken på vad veteranerna har att säga

Kommentar