Växter med Schenker och postens priser?!

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

Växter med Schenker och postens priser?!

Hej.

Sitter och kollar tradera där alla växter kan skickas för 20:- frakt.

Kan omöjligt förstå hur man kan skicka växter utan att det blir skrymmande 3cm+ tjockt.

Ett vadderat kuvert är ju trångt och plattar till tex Vallisneria av sig själv. Detta i posthanteringen lär ju krossa växterna rejält.

Säg att man ska posta en bit Anubias. Då är det kartong som gäller och då snackar vi 36-48:- på posten.

Men funderar samtidigt på Schenker som är billigare när det gäller lite större paket.
    Går att skicka ett paket 30x20x17cm och 1Kg för 31:-
    för 37:- får man tex skicka upp till 35x26x26cm och 2Kg
    Men då är är väl leveranstiden sämre med schenker. 1-2 dagar till.

Samtidig har man större chans att packa fler växter och bättre.

Vad skulle ni helst få era växter i ?:

En chansning på posten på 24 timmar eller välpackat hos schenker på 3 dygn?

• lofstrog
    • November 2009
    • 989

Ursprungligen postat av Martin85
    Hej.

Sitter och kollar tradera där alla växter kan skickas för 20:- frakt.

Kan omöjligt förstå hur man kan skicka växter utan att det blir skrymmande 3cm+ tjockt.

Ett vadderat kuvert är ju trångt och plattar till tex Vallisneria av sig själv. Detta i posthanteringen lär ju krossa växterna rejält.

Säg att man ska posta en bit Anubias. Då är det kartong som gäller och då snackar vi 36-48:- på posten.

Men funderar samtidigt på Schenker som är billigare när det gäller lite större paket.
    Men då är är väl leveranstiden sämre med schenker. 1-2 dagar till.

Samtidig har man större chans att packa fler växter och bättre.

Vad skulle ni helst få era växter i ?:

En chansning på posten på 24 timmar eller välpackat hos schenker på 3 dygn?
    Hej Martin

Jag skulle nog föredra välpackat med schenker.

I dessa vintertider så packar vissa nätbutiker i frigolitlådor för att klara kylan. De skickar heller inte om temperaturen är under -8 grader.

Packat i frigo och ej under -8 ute så klarar man transporter med postpaket på två dagar.

//Roger
    Discus for life

Kommentar

• Martin85
      • February 2008
      • 465

Okej. Det kommer nog inte bli aktuellt med att skicka förrän det blir 5-10 grader frammåt våren.

Även under bättre temperaturer så bör välpackade paket vara fördel även om det tar någon dag extra?

Eller är det verkligen hållbart att fylla en vadderad påse med inplastad vallisneria och skicka som det är?

Funderar på att lägga något hårt som kant för att förhindra mos. Synd att DVD-fodral är lite för platta

Kommentar

• candra
        • January 2010
        • 455

Hej!

Jag beställde vattenpest ifrån tradera, och hon hade lindat in 4-5 långa stänger i sån där bubbelplast och i ett vadderad kuvert, och självklart fuktat/lite bött, och dom var riktigt fräscha, men hon sa också till oss att titta till posten (bor i höghus vi har postfack i porten). Så jag tror vadderat kuvert går bra faktiskt. Sen beror det ju på vad det är för växt också. Jag såg inga skador alls på mina växter.
        // Candra

240l sällskap 20l Nano

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

En undran bara - priserna du anger ovan är klart lägre än de som anges på Schenkers hemsida http://privpakportal.schenker.nu/pri...calculate.aspx
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• hult87
            • February 2010
            • 1287

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            En undran bara - priserna du anger ovan är klart lägre än de som anges på Schenkers hemsida http://privpakportal.schenker.nu/pri...calculate.aspx

är man med i tradera har man rabbat när man skickar med schenker

Kommentar

• Martin85
              • February 2008
              • 465

Jo precis. Det är riktigt bra priser om man går via tradera.

Så det är alltid bra att ha några auktioner på G så man kan skriva ut andra fraktsedlar. Bara att gå in och ändra adresserna och skicka sånt man aldrig haft ute.

Tror det går på 65:- annars eller något sånt. Rejäl skillnad.

Så det kan gå bra att göra rejäla paket för bara 31-37:- och då borde det vara ok med 2-4 dagars leverans.

Edit. 65:- var det och inte 85 som jag sa först...
              Senast redigerad av Martin85; 12 February 2010, 19:49.

Kommentar

• hult87
                • February 2010
                • 1287

Jo precis. Det är riktigt bra priser om man går via tradera.

Så det är alltid bra att ha några auktioner på G så man kan skriva ut andra fraktsedlar. Bara att gå in och ändra adresserna och skicka sånt man aldrig haft ute.

Tror det går på 65:- annars eller något sånt. Rejäl skillnad.

Så det kan gå bra att göra rejäla paket för bara 31-37:- och då borde det vara ok med 2-4 dagars leverans.

Edit. 65:- var det och inte 85 som jag sa först...

när jag sålt på tradera och skickat med schenker har jag aldrig hittat hur jag skriver ut fraktsedeln med tradera rabbaten hur gör jag?

Kommentar

• rödtoppen
                  • June 2006
                  • 3148

Ursprungligen postat av hult87
                  när jag sålt på tradera och skickat med schenker har jag aldrig hittat hur jag skriver ut fraktsedeln med tradera rabbaten hur gör jag?
                  Jag har fått mail från Tradera och en direkt länk till Schenker när de har "Traderarabatt"
                  / dtoppen /

Kommentar

• hult87
                    • February 2010
                    • 1287

okej får kolla det nästa gång

Kommentar

• rödtoppen
                      • June 2006
                      • 3148

Jag har kollat upp det närmare nu.
                      Räkna ut frakten innan annonsen läggs in http://kampanj.tradera.com/frakt/schenker/
                      Sen när du sålt varan så bokar du frakt via din "sålda" sida - där kan du välja om paketet ska säljas via DHL eller Schenker
                      Senast redigerad av rödtoppen; 13 February 2010, 08:24.
                      / dtoppen /

Kommentar

• Martin85
                        • February 2008
                        • 465

Precis. Boka frakt eller vad det heter under gällande auktion på "mitt tradera"

Så enkelt när man skickar på riktigt. Bara acceptera färdiga uppgifter med mottagarnamn och avsändare. Sen förbetala frakten via internetbanken och skriva ut fraktsedel. Klistra på paketet och lämna in över disk.

Klart på 1 minut och under halva priset mot posten...

Men frågan kvarstår. Tar en välpackad växtleverans någon typ av skada av 3 dygns väntan så man kan skicka med långsammare fraktsätt?

Kommentar

• jenmad
                          • March 2009
                          • 579

Men frågan kvarstår. Tar en välpackad växtleverans någon typ av skada av 3 dygns väntan så man kan skicka med långsammare fraktsätt?
                          Jag har beställt växter utomlands och fått hem på 3-4 dagar utan problem. Det jag kommer ihåg är att växterna låg i en vanlig tillknuten plastpåse med lite luft i så det blev liksom en luftkudde och växterna blev inte krossade. Har även fått ganska rejält tilltryckta paket inom Sverige och de växterna klarade sig också bra. Ett tips som jag har fått är att öppna plastpåsarna i en hink med vatten, eller öppna påsen och hälla vatten i så blir växterna mera lätthanterliga och framförallt finbladiga växter går inte sönder lika lätt.

Hälsningar
                          Jennifer

Kommentar

• MagicFingers
                            • November 2003
                            • 3136

Föreslår ni kontaktar aktuell säljare och ber om att få lite bilder hur en försändelse skulle se ut, är dom seriösa så ger dom er det.

jag skulle inte skicka levande med schenker eller dhl då man inte kan garantera att dessa kommer fram i rimlig tid (väntade 2v på ett paket från DHL, det vände tillbaka till säljaren fick jag veta), och schenker tyckte jag skulle hämta mitt paket på deras centrallager i Gbg(4mil en väg) istf. min uthämtningstation på tappen 1km bort ....

vädret är ju inte det bästa för att skicka sköra akvarieväxter nu heller egentligen. så det é en stor risk för traderare att skicka/köpa just nu. jag skulle helt klart avråda att handla när det é under 10plus ute.
                            //C
                            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• rödtoppen
                              • June 2006
                              • 3148

Jag har köpt Fissidens fontanus av en säljare, frakten var billig men mossan var jättefin när den kom.
                              / dtoppen /

Kommentar

Arbetssätt...