Lombardoier m brunt runt munnen - svamp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corran
    • March 2009
    • 12

    Lombardoier m brunt runt munnen - svamp?

    Hej!

    Startade för ca 3-4 veckor sen upp ett 300 l kar med 3 Lombardoier i. Allt var frid och fröjd och de hade varsin grotta som de för det mesta låg och tryckte i. Märkte dock att den största hanen var väldigt revirhärdande så fort någon kom i närheten.

    I söndags var det då dags för att köpa några fler fiskar och det blev 3 st Hongis och 3 st S Fryeri. Men nu när det blev lite mer liv i karet blev den dominanta Lombardoien som galen. Så fort någon närmade sig grottan var han efter dem som en tok i akvariet. Har också sett honom fightas med den stora honan. De bet (såg ut som de pussades) varandra så mycket att jag kunde höra det. Nu till problemet. Idag såg jag att alla tre Lombardoier har fått en gråbrun beläggning runt munnen. Mest ovanför. Vet inte om det är bitsår eller om det är någon sorts svamp orsakad av stressen att de blivit fler i karet. De verkar ananrs pigga och friska. Någon som känner igen sig?

    Har för övrigt varit och köpt havssalt utan jod och klumbförebyggande medel. Ska jag använda det? Hur i så fall. Blandar man ut det innan man häller i eller häller man direkt i karet? Glömde säga att jag också har två malar. En antracit och en segelfensmal. Klarar dessa saltet?
Arbetssätt...