Fiskar som äter snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lottie350
    • July 2007
    • 151

    Fiskar som äter snäckor

    Jag har fått en stor invation av snäckor/sniglar och hur mycket ja än plockar så är de massor av dom dagen efter, har också testat med salladsblad men det hjälper inte så bra. Finns det någon fisk som äter dessa? I mitt kar har ja mollys och guppys.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur stort är karet?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Lottie350
      • July 2007
      • 151

      #3
      100 liter

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Kulfiskar, men de är inte alltid så kul i längden då de blir fenbitare. Sedan kan det även vara svårt att få dem äta annat när snäckorna tagit slut.
        Då har du lite olika botior att välja mellan, men till ett 100 liters kar har urvalet krympt en del, då någral av sorterna blir stora.
        Annars har du alltid den snäckätande snäckan Anetoma helena, som jag nu provat hemma med mycket gott resultat.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Lottie350
          • July 2007
          • 151

          #5
          Den snäckan är den lätt att få tag på? Finns de i "vanliga" affärer?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ja, men har de inte hemma så kan de säkert ta hem dem åt dig.
            Du bör ha fler än en, då de dels kan föröka sig (sakta) och de käkar inte heller snäckor som mina barn äter glass precis utan det går lugnt och metodiskt till.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Lottie350
              • July 2007
              • 151

              #7
              Kulfiskar är det kuhli ål du mena då eller är det nåt annat? Vilka botior kunde ja ha i mitt akvarium då?

              Kommentar

              • wlappis
                • December 2006
                • 200

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Kulfiskar, men de är inte alltid så kul i längden då de blir fenbitare. Sedan kan det även vara svårt att få dem äta annat när snäckorna tagit slut.
                Då har du lite olika botior att välja mellan, men till ett 100 liters kar har urvalet krympt en del, då någral av sorterna blir stora.
                Annars har du alltid den snäckätande snäckan Anetoma helena, som jag nu provat hemma med mycket gott resultat.
                Anetoma helena har du några bilder på den ??

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=404&SOK=1 men de blir lite för stora för ditt kar.
                  Botia striata kan man hitta i affärerna ibland http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928&SOK=1 och även Pakistanbotian är kul http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=844 . Det finns fler sorter, men detta är bara ett exempel och du kan göra en sökning här annars: http://zoopet.com/fiskar/index.php
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av wlappis
                    Anetoma helena har du några bilder på den ??

                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • wlappis
                      • December 2006
                      • 200

                      #11
                      http://i108.photobucket.com/albums/n.../5DSCN2836.jpg var ju en riktigt vacker snäcka
                      Måste hitta en Zoo affär som har dom i GBG området

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #12
                        Det finns en som jag köpte helenasnäckor av tror att hon finns med på zoopet, jag kan bara inte hitta inlägget där adressen var hon tar ivarjefall 20 kr styck och om du inte får adressen så kan jag maila henne och fråga om hon har många kvar. Fick hem mina via post igår och dom klarade sig bra.
                        Om inte annat köp javamossa och sätt fast i sanden där samlas dagligen fullt med snäckor och då är det bara att plocka upp mossan lägg den i kallt vatten så släpper dom taget om mossan fungerar klockrent för mig.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • wlappis
                          • December 2006
                          • 200

                          #13
                          Ursprungligen postat av solis
                          Det finns en som jag köpte helenasnäckor av tror att hon finns med på zoopet, jag kan bara inte hitta inlägget där adressen var hon tar ivarjefall 20 kr styck och om du inte får adressen så kan jag maila henne och fråga om hon har många kvar. Fick hem mina via post igår och dom klarade sig bra.
                          Om inte annat köp javamossa och sätt fast i sanden där samlas dagligen fullt med snäckor och då är det bara att plocka upp mossan lägg den i kallt vatten så släpper dom taget om mossan fungerar klockrent för mig.
                          Hade varit sjysst om hon hade några fler att sälja

                          Kommentar

                          • Solid
                            • August 2007
                            • 734

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lottie350
                            Jag har fått en stor invation av snäckor/sniglar och hur mycket ja än plockar så är de massor av dom dagen efter, har också testat med salladsblad men det hjälper inte så bra. Finns det någon fisk som äter dessa? I mitt kar har ja mollys och guppys.
                            Nyckelhålsciklid har varit väldigt bra på att käka mina snäckor, fast dessa är för stora för ditt kar.

                            Thomasi-ciklider utrotade snäckorna hos min kompis på bara någon vecka, och det var inte lite det - De blir inte så stora heller och skulle kanske fungera i ditt kar.

                            Kommentar

                            • Zarp
                              • January 2009
                              • 27

                              #15
                              Jag hade snäckor (hundra) och stoppade ned 2 dvärgbotior. De är fredliga och pigga och trivs i mitt sällskapskar. Kul fisk! Efter 2 dagar inte en snäcka i sikte.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...