Stor vit prick i ögat på Scalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • josefs
    • December 2008
    • 2

    Stor vit prick i ögat på Scalare

    Tjena!

    Jag har alltså en Scalare-hane som fått en stor vit prick i ena ögat. Här har ni två kort. De är tagna med blixt och pricken är inte så genomskinlig som det ser ut på kortet utan vitare.




    Pricken är lite utstående och något "grumlig", men jag har varit med om svampangrepp som varit betydligt "grumligare" än så här. Jag upptäckte pricken för en dryg månad sedan och den har vuxit långsamt sedan dess. Så, nu börjar jag bli lite fundersam. I övrigt är han pigg och precis som han brukar vara.

    Vad tror ni att det kan vara och vilken behandling är tänkbar?

    Tack på förhand!
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Jag hade typ samma på min kampfisk fast hon hade det på båda ögonen och dom var nästan helvita,vet ej vad det var men jag körde med protozin (för att jag hade vitaprick i det karet) och det på ögonen försvann sakta men säkert under den behandlingen, vet ej om det var medicinen som hjälpte eller om det försvann själv. Men nu är hon bra
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • mange993
      • April 2004
      • 372

      #3
      Jag är nästan säker att det beror på dålig vattenkvalite byt 30% vatten. och ha i lite jodfri salt kommer inte ihåg hur mycket tror det var en tesked per 100 liter vatten men är inte säker.

      MVH
      Mange

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ursprungligen postat av mange993
        Jag är nästan säker att det beror på dålig vattenkvalite byt 30% vatten. och ha i lite jodfri salt kommer inte ihåg hur mycket tror det var en tesked per 100 liter vatten men är inte säker.

        MVH
        Mange
        snarare 1dl/100L
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • josefs
          • December 2008
          • 2

          #5
          Ok, tack för hjälpen!

          Det blev en ordentlig rengöring ikväll och så ska jag häva i lite salt också. Får se om 1 dl för mina 100 liter räcker.

          Hoppas det gör susen!

          mvh
          Josef

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Jag fick bort sådana vita prickar på malawis med hjälp av Munsters Dessamor-P. Så jag antar att det kan vara en bakterieinfektion.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            Arbetssätt...