Mbunas flämtar på bottnen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Mbunas flämtar på bottnen

    Har nyss startat upp ett malawi-akvarium och idag inhandlade jag mina första fiskar, har dock haft 2 ancistrus i ett tag.

    Info:
    Akvariumet är på ca 180 liter
    Har flera kalkstenar och ett rätt så kraftigt filter.
    Biltemas blästersant som botten.
    jag fyllde på vatten och låtit de stå i ca 1½ vecka, ancinstrusarna, (2,5 cm stora) har varit i i ca 4 dagar
    och idag köpte jag 5 demasoni, gjorde standardrutinen och lät de först vänja sig vid tempen sen successivt fylla på med vatten från mitt kar till påsen.
    De först 20 minuterna sen va de väldigt rädda och bråkade lite om den bäst grottan. Men efter de så började dem lägga sig på bottnen, de flämtar inte frenetiskt, alltså rätt så lugnt men de låg nästintill helt stilla, i affären simmade de runt livligt.

    Vad kan vara fel på dem?
    Acklimatiserar dem sig bara och ska jag bara vänta då?

    Tack på förhand!
    Hoppas ni kan hjälpa mig!
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Tillsätter du nitrivec varje dag? om inte så bör du göra det
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      okey, nej har inte gjort de varje dag, gjorde det bara i början..
      fiskarna har blivit lite mer livliga nu men fortfarande vissa som ligger kvar på bottnen.
      En som bara vajar då en annan fisk simmar förbi den.
      Och fortfarande verkar dem väldigt skygga, de kommer fram pyttelite med nosen sen tar de en ½ nano sekund så har dem simmat tillbaka in i grottan eller nått gömställe och lämnar bara uppblåst sand kvar. Trodde inte Demasoni var så blyga av sig men kanske borde köpa lite fler? Tänkte vänta lite med det men de kanske inte trivs så få, jag vet att man ska ha många för att fördela mobbningen men.. ja..

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        fast du är fortfarande alldeles i början av akvariestarten och du kan tillsätta första dags dosen nitrivec i 2-3 veckor för att minska nitritrisken!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag tror att de bara är stressade efter flytten de precis gjort.
          Men för det så är det inte fel att tillsätta nitrivec.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • zoomi
            • August 2004
            • 829

            #6
            okej tack för svaren, ska göra det och hoppas på det bästa!

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              #7
              De vänjer sig bara vid den nya miljön och att de kanske är mera "ensamma" i ditt kar än i butiken.

              Nitrit behöver du nog inte oroa dig för om du bytat vatten någon gång sen du startade upp karet.

              Tveksam till att nitrivec är nödvändigt ens för nystarter av kar.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Ursprungligen postat av Albinfiskare
                De vänjer sig bara vid den nya miljön och att de kanske är mera "ensamma" i ditt kar än i butiken.

                Nitrit behöver du nog inte oroa dig för om du bytat vatten någon gång sen du startade upp karet.

                Tveksam till att nitrivec är nödvändigt ens för nystarter av kar.
                förklara gärna lite närmare om hur vattenbyten löser nitritproblem, mer än för stunden...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...