Nåt är fel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #16
    Du har ingen balans längre!

    Du har alltså tagit bort nitrifieringsbakterierna samtidigt som du tagit bort större delen av allt göttigt vatten, behandla akvariet som nystartat, tillsätt startdos nitriväck, dra ner matningen till ett absolut minimum där du med utfodring var 3-4 dag bara ger fiskarna lite fickludd, öka syresättningen genom att rikta utblåset svagt uppåt så att vattenytan rör på sig och precis som ansjo skriver tillsätt salt för att minimera nitritets skadeverkningar.

    En liten grej bara, ingen panik nu utan ta det med lite is i magen, INGA mer vattenbyten och släng INTE i den gamla pumpen i tron att dom "goda" bakterier som en gång levde där kan ställa allt till rätta så tillvida att den pumpen inte går i ett annat akvarium..
    Senast redigerad av Gaffel; 07 December 2008, 15:05.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • SighMoan
      • October 2008
      • 14

      #17
      Ursprungligen postat av Gaffel
      Du har alltså tagit bort nitrifieringsbakterierna samtidigt som du tagit bort större delen av allt göttigt vatten, behandla akvariet som nystartat, tillsätt startdos nitriväck, dra ner matningen till ett absolut minimum där du med utfodring var 3-4 dag bara ger fiskarna lite fickludd, öka syresättningen genom att rikta utblåset svagt uppåt så att vattenytan rör på sig och precis som ansjo skriver tillsätt salt för att minimera nitritets skadeverkningar.

      En liten grej bara, ingen panik nu utan ta det med lite is i magen, INGA mer vattenbyten och släng INTE i den gamla pumpen i tron att dom "goda" bakterier som en gång levde där kan ställa allt till rätta så tillvida att den pumpen inte går i ett annat akvarium..
      Okej, får nog göra det. fiskarna är dock märkbart mycket piggare nu, ett par av platysarna som såg ut att vara på vippen att vända magen upp och nästan bara stod still i flera dar beter sig nu normalt...
      Pinsamt. Men tack för hjälpen!
      Hur länge ska jag vänta med nästa vattenbyte?

      Vad jag inte förstår är hur all vattenpest jag hade bara spontant valde att ge upp...? det är enligt min ringa erfarenhet en tålig växt...

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Det finns några olika sorters vattenpest, men en stor bov i dramat om man inte klarar dessa växter kan vara om man har för lite hög temp.
        Du kan göra ett nytt vattenbyte var dag om du känner för det, men kanske inte så stort. Gör du ett på ca 10% tillsätter du även salt till den delen som du tagit ut.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...