Sår på ryggen har blivit vitt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gl3on
    • March 2007
    • 5

    Sår på ryggen har blivit vitt.

    Hejsan!

    Har en mosaikgurami (hona) som verkar ha fått ett bett på ryggen för någon vecka sedan. Se bilder nedan.
    Jag misstänker att det är guramihanen som har tuggat lite på henne. Även ena känselspröt är skadat.
    Nu har det blivit lite vitare runt såret, är detta ett svampangrepp?
    Hon verkar annars frisk och simmar runt precis som vanligt.
    Har totalt 2st honor och en hane.

    Är det någon risk för att andra fiskar blir smittade av detta?
    Har läst att man kan behandla med salt, stämmer det?
    Vet inte ifall man kan behandla direkt i akvariet, har också dessa fiskar i 375 liters akvariet:

    Ancistrusmal
    Bottentittare
    Praktbotior
    Endlers-guppys
    Platys
    Koppartetror
    Kardinaltetror

    Bilder:






    Många frågor, hoppas det går bra!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ett föredömligt inlägg, med bra bilder och vad du har mer för invånare i karet!
    Det finns risk att det utvecklar svamp i det såret, men vad det beror på är svårt att avgöra.
    Som det ser ut nu är det ingen svamp i det, men det bästa vore om den fick gå i ett eget kar och där tillsätta 0,5 dl salt/ 100 liter vatten och hoppas att den kryar på sig.

    Välkommen hit förresten!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • gl3on
      • March 2007
      • 5

      #3
      Tack för ditt svar!

      Tyvärr har vi ju inget extra kar tillhands...
      Skulle det gå med ett litet dopp i en hink i 10 min eller något, några gånger i veckan?

      Tack så mycket

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Du kan salta på i ditt ordinarie kar med, men dra ner på saltet till ca 2 msk/100 liter. Det är inte fiskarna som är den stora risken med saltet utan växterna, därav den mindre dosen.
        Och håll ett extra vakande öga på såret...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • gl3on
          • March 2007
          • 5

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Du kan salta på i ditt ordinarie kar med, men dra ner på saltet till ca 2 msk/100 liter. Det är inte fiskarna som är den stora risken med saltet utan växterna, därav den mindre dosen.
          Och håll ett extra vakande öga på såret...
          Växterna har ändå bottentittarna delvis käkat upp, eller någon annan fisk. Hade tänkt köpa lite nya snart som dom inte mumsar på, men kanske kan vänta ett tag till.

          Ska prova detta!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Vänta med det tills du ser att guramin börjar piggna till då en del sorters växter inte är så förtjusta i ett saltbad.
            Annars brukar praktbotior vara lite elaka mot växter och ganska snabbt får hål på bladen och naggar på bladkanterna.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • gl3on
              • March 2007
              • 5

              #7
              Nu har jag badat guramin i vattenbad 3 timmar om dagen i en hink med 2tsk ektozon, i en vecka.
              Dock verkar det inte hjälpa, utan det har blivit mer fläckar på fisken. Köttsåret ser ut att ha läkts lite i alla fall.
              Nyss såg jag också att en praktbotia hade en fläck på ryggen, se bilder nedan:






              Kan det vara någon elak sjukdom som härjar akvariet?
              Tack!
              Senast redigerad av gl3on; 17 November 2008, 17:28.

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Guramin ser väl snarare ut som ett bakterieangrepp. Vore det min skulle jag köra med en medicin mot bakterier finns olika märken. I ett eget akvarium vore bäst isf så man slipper ha i huvudakvariet. Blir den bättre kan man testa botian oxå. Slarvar du lite med vattenbyten eller sett någon som jagar just dom så dom blir stressade?
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • gl3on
                  • March 2007
                  • 5

                  #9
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Guramin ser väl snarare ut som ett bakterieangrepp. Vore det min skulle jag köra med en medicin mot bakterier finns olika märken. I ett eget akvarium vore bäst isf så man slipper ha i huvudakvariet. Blir den bättre kan man testa botian oxå. Slarvar du lite med vattenbyten eller sett någon som jagar just dom så dom blir stressade?
                  Okej, ska kolla upp detta.
                  Jag byter 30 liter varannan vecka, är det för lite för ett 375 liters?
                  Det är lugnt annars i akvariet, de tre guramisarna brukar ha varsin tredjedel av akvariet, så jag har inte sett dom bråka. Visst har dom jagat bort varandra lite lätt när dom varit för nära, men inget allvarligt.
                  Nu upptäckte jag att ancistrusmalen hade någon luddig utväxt, se bild nedan. Svampangrepp?



                  Att detta ska börja dyka upp nån vecka innan semester förvånar mig inte

                  Kommentar

                  • water drop
                    • April 2010
                    • 243

                    #10
                    Hej! Min mosaikgurami hane har också vita fläckar på kroppen, men dock bara två. Den vill inte äta och den bara ligger nära botten bakom växterna i mitt karantänsakvarium som jag lade den i igår. Jag började behandling mot svamp igår, men jag vet inte om det är det...det kanske är något allvarligare? den andas häftigt tycker jag, eftersom den inte e uppe så ofta och hämtar luft. När bör jag se om behandlingen hjälper?
                    Fast han hade inga sår innan... eller jag vet inte, det kanske är svampinfektion, samma som din fisk kanske har.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...