Jag har haft väldigt otur.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanna!
    • January 2008
    • 31

    #16
    Ursprungligen postat av toccata
    Man ska aldrig medicinera om man inte är helt säker på att det är den sjukdom man tror... Tussar är högst troligen INTE vita prick... Medicin är mycket starkt för fiskarna och det slår ut en massa nyttiga bakterier i akvariet, så att dessa dör. Alltså inte alls bra! Gör inte rent filtret nu, och håll koll på nitrit-värdet med ett dropptest så att det inte rusar iväg... Gör regelbundna små delvattenbyten.

    Tussar låter mera som svampinfektion, eller parasitangrepp eller bakterieinfektion av något slag. Det finns massor av åkommor som fiskar kan få, som INTE är vita prick...

    Titta på denna sida, här ser du massor av symptom på fisksjukdomar, vilket liknar dina symptom mest? De första bilderna på sidan visar vita prick.. Längre ner finns "fungus", som är svampangrepp som liknar tussar. Titta och jämför.
    http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/p...=2&GalleryId=2
    Oj, det är absolut inte så många prickar som vitaprick fiskarna hade. Och absolut INTE så mycke luddigt som svampfiskarna, asså vi snackar om 1-3 små 1 mm prickar som inte sticker ut mer en 1 halv mm från kroppen, per fisk. Inget konstigt på fenorna eller sår.

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #17
      Ursprungligen postat av johanna!
      Oj, det är absolut inte så många prickar som vitaprick fiskarna hade. Och absolut INTE så mycke luddigt som svampfiskarna, asså vi snackar om 1-3 små 1 mm prickar som inte sticker ut mer en 1 halv mm från kroppen, per fisk. Inget konstigt på fenorna eller sår.
      dom kanske börjat odla skägg? nej de e troligtvis non bakterieinfektion eller parasit (stavfel i know)
      Diskus

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #18
        Svamp, bakterieinfektion eller parasitangrepp täcker nog in det mesta iofs.....
        Så det var inga tussar utan några prickar ist. Här kan du läsa lite oxå http://www.waterlife.co.uk/waterlife/disease.htm Alltid svårt utan att se live sas och kan vara svårt även då
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #19
          Vi kan nog komma överrens om att det inte är vita prick då... Vissa parasiter sätter sig just runt munnen. Finns det inget på den där sidan som påminner om det du har då?

          Sluta medicinera, gör regelbundna vattenbyten en gång i veckan på 30%, se till att cirkulationen är mycket god, håll koll på nitriten så att den ligger på noll, och tillsätt salt.... Har du gjort allt detta redan så vet jag inte riktigt vad du kan göra. Jag hade aldrig medicinerat igen, utan att vara säker på vad det är....

          Mediciner skadar mer än vad de gör nytta, enligt mig. De förstör bakteriefloran i vattnet. Så låt nu denna återhämta sig ordentligt, tillsätt Nitrivec eller andra nyttobakterier för säkerhets skull..
          / Ebba

          Kommentar

          • johanna!
            • January 2008
            • 31

            #20
            Ursprungligen postat av toccata
            Vi kan nog komma överrens om att det inte är vita prick då... Vissa parasiter sätter sig just runt munnen. Finns det inget på den där sidan som påminner om det du har då?

            Sluta medicinera, gör regelbundna vattenbyten en gång i veckan på 30%, se till att cirkulationen är mycket god, håll koll på nitriten så att den ligger på noll, och tillsätt salt.... Har du gjort allt detta redan så vet jag inte riktigt vad du kan göra. Jag hade aldrig medicinerat igen, utan att vara säker på vad det är....

            Mediciner skadar mer än vad de gör nytta, enligt mig. De förstör bakteriefloran i vattnet. Så låt nu denna återhämta sig ordentligt, tillsätt Nitrivec eller andra nyttobakterier för säkerhets skull..
            Jag ska inte medicinera mer eftersom jag gjort det i 15 dagar. Jag brukar tillsätta nitrivec men just nu har jag inget salt. Jag har heller inte nitrittest.

            Kommentar

            • tobias.nero
              • January 2008
              • 384

              #21
              JBL´s Punktol ska inte påverka bakterierna men det är förmodligen inte bra att behandla om det inte är vita prick du har.
              MVH /Tobias

              Kommentar

              • johanna!
                • January 2008
                • 31

                #22
                Ursprungligen postat av tobias.nero
                JBL´s Punktol ska inte påverka bakterierna men det är förmodligen inte bra att behandla om det inte är vita prick du har.
                Nej, självklart inte men det var ju djuraffären som trodde det var vitaprick inte jag.

                Kommentar

                Arbetssätt...