Vita pricksjukan och Protozin ihop med känsliga fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Evelina66
    • March 2005
    • 9

    Vita pricksjukan och Protozin ihop med känsliga fiskar

    Hejsan!
    Skaffade några praktbotior i lördags och som visade tecken på vita pricksjukan i måndags. Började medicinera med wildlifes protozin i tisdags kväll. Har nu även corydoras i det stora karet och gav därför en halv dos på kvällen och en halv dos på ondagsmorgonen. Min fråga är, hur känliga är corrisarna+ två humlemalar + två ancitrusar + botiorna för full dosering? På djurmagasinet föreslog de att jag skulle ge halv dos morgon och kväll. Vill inte förlora någon av våra fiskar. Karet är på 220 liter. Så har gett 7,5 ml på tisdagskvällen och 7,5 ml på ondagsmorgonen. Kan jag ge dem 7,5 ml även ikväll utan att riskera någon fisks liv?
  • Evelina66
    • March 2005
    • 9

    #2
    Tja, jag bestämde mig för att följa det som stod på medicinburken, halv dos per dag.

    Kommentar

    • Evelina66
      • March 2005
      • 9

      #3
      Har medicinerat i tre dagar och några av botiorna är fortfarande väldigt prickiga. Ska ge sista omgången av halv medicinering i morgon söndag. Kan man mata under tiden? Kör ju med Wildlifes Protozin och där står inget om matning eller inte. Så min fråga är nu behöver jag köra en medicinomgång till och ska jag köra ett vattenbyte emellan och hur långt uppehåll mellan kurerna i så fall? Temp i karet är nu 28 grader. Snälla ge mig en vink, har läst alla trådar om vita pricksjukan som finns här men inget som ger mig svar på mina frågor. Detta är första gången jag fått vitapricksjukan.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Låt det gå några dagar och byt vatten. Låter som en till omgång med medicinen behövs. Har matat under tiden när jag använt den men man kan ju snålmata lite och låta dom vara utan några dagar då och då
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Eva Karlsson
          • May 2007
          • 14

          #5
          Hej igen Har nu kört färdigt första tre dagarna på omgång två av medicineringen och botiorna är fortfarande lika prickiga och både barber corydoras kliar sig ibland mot rötter, stenar eller botten. Gjorde som så bytte 10% av vattnet innan jag påbörjade omgång två av medicineringen. Har i 7,5 ml (halv dos) på grund av botiornas känslighet och matar sparsamt. Kommer jag att behöva köra både en omgång 3 och 4 av Wildlife Protozin? Hur stor blir koncentrationen av medicinen i vattnet efter andra omgången nu? Antar att det mesta av medicinen är kvar i vattnet. Hur göra? I övrigt verkar alla fiskar pigga och matglada som vanligt. Har köpt Fluval Ammonia remover för att stoppa i ytterfiltret eftersom jag hm kommer att ha lite för mycket fiskar i karet när botiorna växt till sig. Kan jag sätta in det utan att det stör medicineringen just nu?

          Kommentar

          • Hagi
            • December 2007
            • 240

            #6
            Det behövs ej vattenbyte efter kur med Protozin, min egen erfarenhet säger att man bör vänta ett tag med delvattenbyte efter kur för att sjukdomen ej skall blossa upp igen! Ska du däremot gå på en ny kur igen, ja då är väl ett delvattenbyte före bra.


            Varför chansa med andra grejer när du har sjukdom, finns behovet akut för reducering av ammonium i karet? Då vet du vart problemet ligger! Mät nitrit, det är det mest väsentliga. Växterna klipper ammonium! Stabila förhållanden - gillar växter och fiskar.... Ostabila förhållanden- gillar alger och befrämjar sjukdom!
            "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

            Kommentar

            • Eva Karlsson
              • May 2007
              • 14

              #7
              Seg sjukdom

              Tja detta med vita prick tycks bli en tråkig följetång för mig. Två botior har dött, dessutom var de magra, så undar om de dessutom drabbades av skinning deases, en är totalt försvunnen hittar den inte, så fyra återstår nu. Kämpar med Ph för att få upp det och fattar inte varför det går så drögt. Gjorde ett vattenbyte på ca 15% igår och lyckades få upp Ph till 6,5. ska göra ett nytt idag och få upp ph till 7. Hur ska jag annars bli av med den dumma vita pricksjukan. Känns för tillfället förjävligt rent ut sagt. Hoppas nu dessa fyra kvarstående klarar sig, men av dem är en väldigt mager, så den hänger nog på en skör tråd. Plockat bort två små rötter, haft i kalk och tja begriper inte varför vårt kar är så stabilt dåligt.

              Kommentar

              • Hagi
                • December 2007
                • 240

                #8
                Ursprungligen postat av Eva Karlsson
                Tja detta med vita prick tycks bli en tråkig följetång för mig. Två botior har dött, dessutom var de magra, så undar om de dessutom drabbades av skinning deases, en är totalt försvunnen hittar den inte, så fyra återstår nu. Kämpar med Ph för att få upp det och fattar inte varför det går så drögt. Gjorde ett vattenbyte på ca 15% igår och lyckades få upp Ph till 6,5. ska göra ett nytt idag och få upp ph till 7. Hur ska jag annars bli av med den dumma vita pricksjukan. Känns för tillfället förjävligt rent ut sagt. Hoppas nu dessa fyra kvarstående klarar sig, men av dem är en väldigt mager, så den hänger nog på en skör tråd. Plockat bort två små rötter, haft i kalk och tja begriper inte varför vårt kar är så stabilt dåligt.
                Usch vad tråkigt!

                Vill du höja pH kan du göra det med ex. bikarbonat beroende av vilket pH du vill ha, vilket pH siktar du på? Vad är det för kalk du har haft i, och filtrerar du över det? Kar du kommunalt vatten eller egen brunn? Vilka vattenvärden har du på vattnet i kranen?

                Vita prick är ofta relaterat till stress, dvs, man bör fixa orsaken till utbrottet. Välmående fiskar får sällan vita prick. Nu är förvisso vissa arter mer känsliga än andra...

                Rota inte i botten på ett tag om du haft prick, det brukar ofta innebära nytt angrepp tycker jag mig se. Var dessutom försiktig med stort vattenbyte direkt efter medicineringen.... Sök stabila förhållanden!
                "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                Kommentar

                • Eva Karlsson
                  • May 2007
                  • 14

                  #9
                  Kalken köpte jag på zoo i form av två stenar som legat på botten och långsamt löst upp. PH i vårt kranvatten är 8,0 och kommer från Vättern (bor i Skövde).

                  Tror inte botiorna är speciellt stressade, eftersom de börjar bli som alla andra när man plockar bort skräp på botten, de simmar runt handen och ibland nafsar de för att kolla om jag går att äta. Mat är det enda de tänker på. Corydorisarna håller sig gärna undan, de tycker sämst om häftiga rörelser utanför karet.

                  Så jag vill helst ha Ph liggande runt 7, inte över. Så som det var en gång i början. På zoo sade de att om jag inte fick upp PH till 7 så biter inte medicinen som den ska och med facit i hand efter tre medicineringar, så har det nog bara hjälpt till att hålla sjukdomen i schack inte utrotat den. Kan ju bara ge halva medicinmängden också på grund av botiorna.

                  Kommentar

                  • Hagi
                    • December 2007
                    • 240

                    #10
                    Du måste ha något i akvariet som surar ned vattnet! Det kanske inte räcker med att ha stenarna liggandes i karet bara, kanske vore bättre att filtrera svagt över kalk. De arter du har klarar väl ett pH på 7.5 utan problem.

                    Medicinen skall inte vara sämre i ett lägre pH mig veteligen, däremot så påverkar ju den lägre doseringen i ditt fall.

                    Angående stess: jag sa oxå att vissa arter är mer känsliga för prick än andra, (ex praktbotia) men att pricken i normalfallet uppkommer bland akvarieinvånarna pga av olika "stressfaktorer". Ex. ostabila vattenförhållanden, omställningar i miljö -konternuelig stressfaktor i form av fel/dålig vattenkvalitet osv osv.
                    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                    Kommentar

                    • Anna_mvb
                      • September 2007
                      • 436

                      #11
                      Ursprungligen postat av Eva Karlsson
                      Tja detta med vita prick tycks bli en tråkig följetång för mig.
                      Jag hade samma problem, alltså seg. Inga fiskar dog för mig i vita prick (det räckte med bukvattensot och dödfall då)

                      Jag har använt protaizn i tre omgångar med 5-6 dagar mellan varje kur. Efter de 5-6 dagarna bytte jag ca 30 %vatten för att blir av med det dåliga (?) och påbörjade nya kuren.

                      Under tiden höjde jag även temperatur med ca 2 grader under första två veckor. Men sedan fortsatte jag öka temperaturen och mina små fiskar tålde det bra. I slutet av tredje omgången hade jag 30 grader.
                      Högre temperatur för att parasiterna utvecklas snabbare och medicinen kan komma åt dem när de är fri simmande. Över 30 grader dödar de nog med (fortfarande hitta rinte var jaghar läst om det)

                      Efteråt verkade allt lugn, efter två veckor och bytte av vatten började sakta minska temperaturen. Men efter ca en vecka såg jag prickar på min svärdbärar hona. Och dagen efter på två fiskar till. Då köpte jag sera costapur och ectopur (salt, hjälper så att parasiterna släpper huden samt desinficerar). Tänkte att det kan vara bra att använda annan medicin. Två omgångar till och inga prickar än

                      Jag har matat som vanligt och jag hade extra pump för att få bra rörelse på vatten. Höjd temperatur = mindre syre i vatten.

                      Ger dig inte, kämpa på så allt blir bra i slut.

                      Anna, fortfarande nybörjare

                      Kommentar

                      Arbetssätt...