Vad har jag gjort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annika66
    • January 2008
    • 8

    Vad har jag gjort?

    Åh..har försökt att läsa mig till detta, men hittar inget som jag tycker stämmer in exakt på mitt problem. För några veckor sedan köpte jag bl.a. två black molly, efter några dagar upptäckte jag att på hanen var det som två "suddiga" fläckar på kroppen, efter några dagar hade honan fått som "syrebubblor" på munnen, och efter ytterligare någon dag var hon död. Fläckarna på hanen var borta.
    Efter ytterligare någon vecka tyckte jag synd om honom så jag köpte honom en ny hona. Självklart kom då hans fläckar tillbaka och den nya honan fick också som "syrebubblor" på munnen. Jag åkte till zoo-affären och köpte där ett medel som heter Mycopur, det står bland annat på förpackningen att det är till för svampangrepp, hud- och gälparasiter i sötvattenakvarium. Jag hällde i det efter att ha varit noga med doseringen, vattnet blev som neongrönt och honan reagerade som om jag hällt eld i vattnet, hon blev alldeles tokig och var död på några minuter. Idag var även hanen död. Känns jätteläskigt!!
    Jag har även medicinerat idag eftersom det står att man ska göra det i tre dagar. Karet är på 100 liter och jag har haft igång det i flera år, där bor också cirka 6-7 guppy och 2 st silvermolly (där man inte kan se om de har drabbats) och en ancistrusmal. De övriga fiskarna verkar må bra, har bland annat en massa små guppy-yngel, och de har än så länge överlevt "det gröna".
    Har jag gjort bort mig alldeles, eller är jag på rätt väg?
    Känns som att medicinen var gift??!!
    Tacksam för era synpunkter och kloka råd.
Arbetssätt...