Sjukdomsnästet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Sjukdomsnästet

    Har haft mitt akvarium (på 200 liter) i runt ett år nu och där har funnits sjukdomar i det hela tiden. I akvariet har jag malar (ancistrus och pansarmalar), platys, guppy och siamesiska algätare. Samanlagt är där ca 30 fiskar. De som visar sjukdomstecken nu är några platys och siamesiska algätare.

    Platysarna (korallplaty) har nu vita magar. Eftersom jag har medicinerat med nästan alla mediciner som finns och dessutom hållt på med salt så antog jag efter ett tag att det vita var typ någon motsvarighet till stretchmarks, eftersom det bara är honorna har det. Men sen frågade jag om det i djuraffären, och han sa att det inte var normalt och att jag borde medicinera mot det.

    Dessutom så har platyfiskarna vita fläckar på huvudena. (Även här bara honorna.) Det är inte svamp. Jag inbillar mig att det är hål i huvudet-sjukan, men jag vet inte. Det är svårt att se så mycket, eftersom de aldrig är still och de verkar känna på sig när jag letar efter sjukdomstecken.

    De siamesiska algätarna har så länge jag har haft dem haft vita fläckar på sig (inte vita prick). Det är precis som att enstaka fjäll bara blir vita. Baktopur och Omnipur har reducerat fläckarna, men även om jag har kört två kurer i rad har inte alla försvunnit, och efter ett tag blir de fler igen.

    Jag har i stort sett medicinerat oavbrutet sedan jag skaffade akvariet. Jag har fått veta att det inte är bra för fiskarna, men när jag har gjort uppehåll har sjukdomarna bara blivit värre, och jag känner att jag inte bara kan ignorera det heller. Nu känner jag dock att det börjar bli för mycket, såhär kan det inte fortsätta. Jag är rädd att fiskarna till slut ska dö pga övermedicinering. Rådet jag fick i djuraffären var att börja medicinera igen. Och jag har väl inget annat val. Men det kan ju inte bara fortsätta såhär i evigheter. Verkar dessutom som att medicinerna börjar ta sämre, de börjar väl bli resistenta nu.

    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
Arbetssätt...