Kampfiskhane - Ludd på fenan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FishyBob
    • September 2007
    • 1

    Kampfiskhane - Ludd på fenan

    Hej,

    Jag har en väldigt fin kampfiskhane som tyvärr har blivit sjuk, det tror jag iaf:-( Jag såg idag att han hade något vitt ludd på utkanten av fenan och ca 3 mm av fennan såg rutten ut. Genast när jag såg det så åkte jag iväg och köpte medicin mot fenröta. När jag kom hem så såg jag att luddet och den 3 mm långa biten av fenan var borta, den har antagligen trillat av.

    Så frågan är nu om jag ska behandla min kampfisk? Jag har gjort iordning ett till kar där han kan vara själv.

    Medicinen som jag köpte är Sera Baktopur.

    Tacksam för svar.
  • matlo
    • May 2007
    • 295

    #2
    jag tror inte att du behöver medicin, utan salt istället 1dl till 100L så hade du kanske ett kar på 200L så behöver 2dl salt, och inte bordssalt för alla ämnen där i är inte helt bra till fiskar, t.ex. jodd. Så du kan köpa vanligt akvarie salt i en zoo-affär och tillsätt det i vattnet, inget farligt mot växter eller fiskar. Saltet tar inte bort svamp/fenröta eller något annat utan det stärker fiskens resistens, (protein höljet runt om) men jag vet inte till 100% då jag inte kan se hur fisken ser ut men har han inte mer "ludd" på sina fenor tillsätt salt så kommer det läka snabbare. Om han har lite här och där eller kanske svamp andvänd medlet i det andra akvariumet som du hade fixat.
    mvh Matlo.
    Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

    Kommentar

    Arbetssätt...