Sjuk kardinaltetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    Sjuk kardinaltetra

    Vet någon vad som kan få en kardinaltetra att simma snett uppåt vänster och bete sig som en darrål, för att sedan singla nedåt botten - upprepade gånger? Det är förstås slut med min kardinal. Jag har flyttat över den lille till en halvliters burk för att försöka hitta orsaken till dödsryckningarna, men jag kan inte se några direkta skador. Möjligen lite "fransiga" fenor. Den ligger på botten nu men rör jag burken så börjar den simma, så den är inte död. Den börjar kanske blekna lite, men neonsjukan tror jag inte på för den "lyser" fortfarande blått.

    För några dagar sedan koppade jag varsamt in 4 bolivianska fjärilsciklider. Jag hittade dessvärre en av dem död och halväten igår. Kanske fick min tetra i sig något olämpligt innan jag fick fiskat ur resterna, men vad..?

    Mitt akvarium har varit igång flera år och jag har lite svårt att tro att det ska vara nitrit som är orsaken. Jag har matat mycket restriktivt de senaste dagarna med tanke på nytillskotten och senaste vattenbytet gjordes i lördags. Med vattenberedningsmedel. Knappt halva karet, allt enligt specifikationerna för PMDD. Det har funkat fint drygt ett år nu.

    Ja ja, jag inser det omöjliga i min fråga men jag måste få vräka ur mig lite. Ska väl gå och hämta kockkniven
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
Arbetssätt...