Vad är det för fel i akvariet???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alexa79
    • August 2006
    • 42

    Vad är det för fel i akvariet???

    Har skrivit tidigare om mina två scalarer som blev sjuka efter att jag satt i en korkbakgrund i akvariet. Dom verkar vara på bättringsvägen nu efter att jag medicinerat med Furanol för ett tag sen.
    Det jag nu funderar över, är att jag tycker det luktar konstigt när jag öppnar täckskivan första gången på dagen för att mata. Kan inte riktigt beskriva lukten, men det luktar inte ammoniak i allafall o det luktade inte så innan jag satt i bakgrunden (har varit i drygt en månad). Jag brukar låta täckskivan vara uppställd nu under sommaren medan lysrören är på för att inte temperaturen ska stiga o då försvinner den här lukten efter ett tag. Jag vet inte vad det är som orsakar lukten...har funderat över om det är korkbakgrunden som avger nåt ämne eller om det kanske är döda bakterier efter medicineringen. Jag har ju bytt ut filtren efter medicineringen, kört över aktivt kol samt gjort delvattenbyte så jag vet inte?? Har oxå tänkt på att jag när jag satt i bakgrunden inte gjorde rent gruset för jag tänkte att det var bra att försöka behålla nyttobakterierna, kanske gjorde jag fel som inte gjorde det o att bakterierna dog i avvaktan på att nytt vatten kunde fyllas på??? En annan grej jag tänkt på är att bakgrunden buktar ut en del i och med att den dragit åt sig vatten, kan det vara så att det är vatten bakom som blir stillastående o dåligt pga det???
    Jag kollar nitrit, ph, kh o gh med jämna mellanrum och värdena är bra. Nitrit nästan obefintlig, ph ca 7 och gh o kh mellan 7-8.
    Jag har oxå märkt att fiskarna andas snabbare än vanligt varje dag när lyset tänds och att dom lugnar ner sig efter nån timme. Det tyder ju på syrebrist vilket jag inte förstår då jag har både inner- o ytterfilter som ger en bra ytcirkulation. I och för sig har jag rätt mycket växter men så himla mycket syre förbrukar väl inte de när lyset är släckt..
    Jag blir inte klok på det här ...har aldrig haft nå problem med akvariet tidigare innan bakgrunden kom i. Den är ju anpassad till akvarier o köpt på en djuraffär så det borde ju inte vara nån fara att ha den i..kanske blir tvungen att ta ur den om det inte ordnar sig.

    Är det nån som vet vad det kan vara för fel?

    Tacksam för svar!
Arbetssätt...