Slö(?) Slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vinter
    • August 2006
    • 248

    Slö(?) Slöjstjärt

    Köpte två nya slöjstjärtar för ett några dagar sedan till mitt akvaruim som stått orört en tid. självklart gjorde jag rent innan och bytte vatten.

    Efter någon dag märkte jag att den ena verkade lite... halv konstig? Den ligger ofta bara på botten, men när den väl simmar runt så verkar den må bra. Den har i princip alltid fenorna ute/uppe.

    Men slutar den att simma så vänder den sig med huvudet uppåt och stjärtfenorna neråt, den står helt vertikalt i vattnet alltså.

    Den andra verkar må bättre men kanske ändå inte helt bra. Jag är i princip nybörjare så jag vet nästan inget om sjukdomar och vad som kan orsaka dem.

    Men jag läst en del på sidan här och såg bland annat att man helst inte ska ha för ljust grus. Jag köpte vitt grus (tror det är marmor kross) samtidigt som jag köpte fiskarna.
    Kan det ha något med det att göra?
    Kan inte vara maten eftersom den mådde dåligt redan innan jag började ge dem mat.

    Hur pass energiska är slöjstjärtar egentligen? Simmar dem runt hela tiden eller 'lunkar' dem runt då o då och ibland lägger dem sig på botten o vilar?

    Har haft neontetror, kardinaler och guppys ett par släjstjärtar innan men slöjstjärtaran var iaf ett tiotal år sedan så jag har inget minne av hur dem bettede sig riktigt. Hur ofta går dem upp till ytan 'o hämtar luft'?
    Och öppnar dem o stänger mun HELA tiden, eller kippar dem efter luft då?

    Känner mig helt bakom flötet här och hoppas få några svar iaf innan jag blir tokig

    EDIT: glömde nämna att jag har ENDAST dessa två slöjstjärtar och akvariet är på 10-12 liter kanske? Har ingen aning, frågade mamma o hon gissade på det.
    Dem har heller inga synliga fel, som prickar, utstående fjäll etc.
    Senast redigerad av Vinter; 16 August 2006, 20:11.
    19L Räkor
    63L
    240L under uppstart
  • ann21
    • June 2006
    • 33

    #2
    Min schubunkin som är en släkting till dina ligger ibland på botten och det ser verkeligen ut som om den inte andas. Rätt som det är rör den på ögonen och tar ett par andetag. En liten stund efter så simmar den runt som vanligt igen så jag TROR att det kanske inte är så farligt men ha lite översikt över den för det låter inte riktigt normalt att vara vertikalt...
    Lev livet idag imorgon kan det vara för sent!!

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Akta så du inte får höga värden av ammoniak de första dagarna, har du någon bakteriekultur i vattnet.
      Vad har du för filter och hur mycket rymmer akvariet.
      Mata inte utan att först ha kollat ammonium/nitrit/pH.
      Fisken kan ha fel på simblåsan och uppträder den inte naturligt ska du lämna igen den till butiken och få en ny fisk.

      På vår klubbsida har vi några tips om Guldfisk. http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Vinter
        • August 2006
        • 248

        #4
        Tack för alla tips!
        Har ingen aning hur jag kan mäta alla dessa värden, är det nåt man enkelt kan köpa i affären eller måste jag lämna in prover?
        Jag har inget filter tyvärr, men jag funderar på att köpa ett större akvarie med pump för det känns som om mitt nuvarande akvarie är för litet för att stoppa ner en stor pump i. Har då en fråga om det, ska pumpen vara på dygnet runt, eller kan man stänga av den när man släcker?
        Akvariet är på 10-12 liter tror jag. Vet inte exakt.
        Men om det nu är JAG som behandlat fisken fel... har jag rätt att få en ny då?
        Väldigt bra sida Kramfors! Ska läsa mer om nitrit och salt och allt vad det nu länkade vidare till.
        19L Räkor
        63L
        240L under uppstart

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Du kan inte ha fiskarna i ett så litet kärl med eller utan pump.
          Pumpen ska alltid vara i gång, tänker du ändå behåller fiskarna så byt 50 % vatten varje dag och tillsätt Sera toxivec så lever de kanske några dagar längre.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Vinter
            • August 2006
            • 248

            #6
            Är du seriös?? Jag vet att djuraffärer inte alltid går att lite på men herre jösses... kvinnan jag köpte fiskarna av sa att jag gott kunde ha fem sex stycken slöjstjärtar + en algätare eller två.
            Ja nu kommer jag verkligen gå tillbaks med fiskarna om dem inte blir bättre!
            Tack för infon!
            Ska genast leta reda på ett akvarie som är betydligt större.
            Hur stort ska jag ha om jag vill ha mina två slöjisar och kanske ett par algätare (små då) och kanske 4 eller 5 till fiskar. Hur många liter bör det vara på då, för man kan tydligen inte rådfråga personalen.
            19L Räkor
            63L
            240L under uppstart

            Kommentar

            • Insomniac
              • December 2004
              • 310

              #7
              Slöjstjärtar behöver minst 40 liter/fisk, men mår bättre ju mer utrymme de får. Du bör inte ha andra fiskar tillsammans med dem eftersom många fiskar gillar att nafsa på deras fenor. Är fiskarna mindre än slöjstjärtarna kan de bli uppätna. Angående algätare går det bra med ancistrus, har själv haft och hade inga problem. Den är i stort sett den enda fisken som är "säker" att ha ihop med slöjstjärtar om man inte har ett väldigt stort akvarium med många gömställen.
              Pumpen ska vara på hela tiden.

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #8
                Ursprungligen postat av Vinter
                ..men slutar den att simma så vänder den sig med huvudet uppåt och stjärtfenorna neråt, den står helt vertikalt i vattnet alltså..
                Har haft slöjstjärtar i många år, och när de börjar "simma konstigt" brukar det tyvärr ofta vara deras simblåsa det är fel på. Och vad jag vet är det inte mycket man kan göra åt det...

                Men du säger att den står vertikalt...har jag io.fs aldrig sett när mina fått simblåsefel. Då har de antingen "simmat ryggsim" eller på sidan/stått med huvudet nedåt. Hur bete'r den sig när den simmar? Verkar den även ha svårt att simma/ta sig fram så lutar det nog åt "simblåsetjall"...

                Men det är svårt att säga helt säkert när jag inte sett firren....
                Senast redigerad av Healena; 17 August 2006, 08:32.
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • Vinter
                  • August 2006
                  • 248

                  #9
                  healena: När den väl simmar runt så verkar den inte ha några som helst problem med balansen. Ser fullt normal ut. Men vad är det som gör att dem får fel på simblåsan? Är det jag som behandlat den fel på nåt sett?

                  Räknade ut volymen på akvariet och det visade sig vara 19 liter, så riktigt så illa som 10 liter var det inte men det är tydligen för litet ändå. Bara det att jag har ingenstans att ställa ett så pass stor akvarie som behövs.

                  Insomniac: Tack för rådet, det visste jag ju faktiskt men ibland behöver man bli påmind =) Ancistrus, då ska jag leta upp sånna när jag har plats för dem.

                  Tack!
                  19L Räkor
                  63L
                  240L under uppstart

                  Kommentar

                  • Healena
                    • May 2006
                    • 1440

                    #10
                    Det är inget du gjort som gör om det blir fel på simblåsan...det händer ändå.

                    Men simmar den bekymmersfritt så tror jag inte det är det som är problemet.
                    Är det simblåsan brukar de ha problem att ta sig fram över huvud taget...

                    Tror som de övriga att du borde skaffa större akvarium till dem.
                    Läste: //Hur stort ska jag ha om jag vill ha mina två slöjisar och kanske ett par algätare (små då) och kanske 4 eller 5 till fiskar. Hur många liter bör det vara på då, för man kan tydligen inte rådfråga personalen.//

                    Tror allra minst du bör satsa på ett som liknar mitt minsta på 62 L.
                    Det är faktiskt inte så himla stort. Måtten är ungefär 60 långt och c.a 32 brett... Men då skulle jag bara ha slöjisarna i det om jag var du!
                    Skaffa hellre ett som är större ändå - slöjisar kan bli rätt stora!!!!!
                    Det berättar de inte gärna heller på affärerna....
                    Vilka firrar jag har ser du under min signatur.
                    Senast redigerad av Healena; 17 August 2006, 14:12.
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                    Kommentar

                    • Insomniac
                      • December 2004
                      • 310

                      #11
                      Ursprungligen postat av Healena
                      Det är inget du gjort som gör om det blir fel på simblåsan...det händer ändå.
                      Det är inte helt sant. Simblåsan påverkas av hur man matar fiskarna. Jag brukar blötlägga maten i en liten kopp så att den sjunker innan jag matar. Gör man inte det får fiskarna i sig luften som finns i maten, som kan trycka på simblåsan. Har fisken en defekt i simblåsan förvärras detta såklart och kan bli permanent.

                      Vinter, du bör skaffa så stort akvarium som möjligt. Ett litet akvarium är ostabilt och mer känsligt för förändringar i vattnet, och du kan räkna med att behöva byta vatten ofta när du har slöjstjärtar.

                      Kommentar

                      • Vinter
                        • August 2006
                        • 248

                        #12
                        Hmm o jag som trodde och har mer eller mindre blivit tillsagd att släjstjärtar är väldigt lätta fiskar att ha.
                        Ska in till en affär som endast har akvariefiskar, ingen djuraffär. Jag tror dem är mer seriösa. Ska rådfråga honom lite och se vad han har för akvarier.
                        Som sagt så har jag inga möbler som tål den tyngden som ett 50 - 60 liters akvarium har.
                        Men det finns ju akvarier med möbler till, så jag får se... i värsta fall kanske jag får lämna tillbaka fiksarna =(

                        Tack för all hjälp!
                        Tro det eller ej men jag tror min lilla firre har repat sig lite, den verkar allmänt piggare och simmar runt med sin kompis mer nu.
                        19L Räkor
                        63L
                        240L under uppstart

                        Kommentar

                        • Insomniac
                          • December 2004
                          • 310

                          #13
                          Av personlig erfarenhet kan jag säga att slöjstjärtar är bland de jobbigaste fiskarna. Folk tror (och även jag trodde!) att de är lättskötta eftersom de "inte behöver" utrymme, doppvärmare, kemikalier i vattnet, salt etc. Å andra sidan lever de heller inte särskilt länge om man håller dem på det sättet.
                          Det är sant att man behöver mindre utrustning, men man får räkna med att de har sina speciella behov som vilken fisk som helst. Man kan inte ha grus som är större eller mindre än en viss storlek eftersom den kan fasta i deras munnar. Man kan inte ha kantiga eller ihåliga dekorationer som de kan simma in i och/eller fastna i. Man kan inte ha dem med andra fiskar. Håller man inte stenhård koll på vattnet blir de sjuka. Man kan inte heller ha alla växter man vill ha eftersom de äter upp de flesta (haha). Efter att ha uteslutit allt det finns det inte så mycket att inreda akvariet med längre. Skulle jämföra dem med småbarn som ramlar och slår sig om man tittar bort.
                          Så att slöjstjärtar är lättare än andra fiskar är lögn, och inget annat än lögn.

                          Du kan väl köpa ett begagnat akvarium? De stora brukar ha en ställning till.

                          Kommentar

                          • Vinter
                            • August 2006
                            • 248

                            #14
                            Jo jag har tittar på begagnade, men inte hittat nåt med ställning till. Men jag funderar på att köpa ett begagnat jag hittade på akvarievalvet här i satn och köpa nån bänk som tål den vikten.
                            Han i den affären sa dock att jag kan ha mina två slöjstjärtar i mitt 19 l akvarie så länge det är små på kanske 5-8 cm. Och att jag då måste köpa en pump.
                            Så frågan är köpa ny pump eller ett helt nytt akvarie med allt så jag kan ha flera fiskar.... besluts ångest, men det lutar åt större akvarie just nu.
                            Han sa också att slöjstjärtar kan vara lite besvärliga ibland och att många tror att dem är tåliga eftersom guldfisken i sig sägs vara tålig.
                            19L Räkor
                            63L
                            240L under uppstart

                            Kommentar

                            Arbetssätt...