Varför???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amandabengtsson
    • August 2006
    • 2

    Varför???

    Hej på Er

    Jag har en fråga eller massor igentligen. det är så jag köpte en ny pump med filter och satt in i ett av min akvarium. Jag kokade båda filterna inna jag satt i gång den. men efter 1 dygn så hade 3 st av black mollys magar svullnat upp och i stort samtliga fiskar låg stilla på botten. VAFÖR?
    Varför informerars det inte bättre om att sådant kan hända? va det gift i filtret, tempraturen va den samma ingen ökning ingen minskning?.
    Någon som kan hjälpa mig förstå

    //Amanda
  • laerni
    • October 2005
    • 1046

    #2
    Vad exakt kokade du?
    Lasse

    Min Zoon

    Bilder på Diskusyngel mm:
    http://www.laerni.dk/rubin.htm
    Nytaget på Diskusfröna
    http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

    De senaste
    http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

    Kommentar

    • amandabengtsson
      • August 2006
      • 2

      #3
      Jag kokade filterna

      Ursprungligen postat av laerni
      Vad exakt kokade du?
      Jag kokade filtrena i pumpen men detta gjorde jag inet direkt utav efter att allt hade hänt. vattnet fick en lukt av plast. nu är alla fiksa döda utan 3
      mina malar flyttade jag över till ett annart akvarium och dom verkar att ha hämtat sig. men som sagt 10 st blackmolly har svullnat upp och dött 4 gyppys,

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Finns troligtvis inga nyttobakterier ALLS i filtret, om du nu har ett helt nytt filter - och det är kanske FÖR rent ?? Nyttobakterierna är ju A och O för ett fungerande akvarium, och bryter ner nitrit. Har du kollat nitrithalten?

        Vad gjorde du av gamla filtret?
        Senast redigerad av Healena; 14 August 2006, 16:23.
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          det räcker om du sköljer nya filter noggrant, det gör jag. och när det är dags för rengöring ska du KRAMA UR filterna med händerna, under LJUMMET vatten annars dör nyttobakterierna.
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • TinaW
            • December 2005
            • 194

            #6
            Jag har nog bytat filter i mina pumpar ett par gånger under årens lopp... men inte båda pumparna samtidigt och aldrig i ett nyinrett akvarium!
            Jag har heller aldrig kokt filtret innan... visste inte ens att man kunde det! Jag har aldrig märkt att några fiskar blivit dåliga efter ett filterbyte, men det är kanske bara som jag har haft tur då??!
            Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
            Sov gott min Bina älskling
            Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Filtret ska rengöras i akvarievatten, absolut minst spill på goda bakterier. Kranvatten är inte särskilt bra för bakterierna.

              Kommentar

              • Johnsol
                • August 2006
                • 51

                #8
                Koka plast låter som en mycket dålig ide.
                Antar att filtren är av typ skumplast och jag tvivlar på att det är värmebeständig plast/nylon.
                Plast släpper ut giftiga ämnen vid temperaturer över 80 grader
                Jag förmodar att kokningen löst upp och frigjort skadliga "plast" ämnen ur filtret som du sen fick ner i akvariet.

                Kommentar

                • Hans.Lindaker
                  • April 2006
                  • 1837

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik...
                  Filtret ska rengöras i akvarievatten, absolut minst spill på goda bakterier. Kranvatten är inte särskilt bra för bakterierna.
                  Hur menar du? bara krama ur deti karet och sätta i det igen eller ta en hink och krama ur där och sen hälla ut vattnet??
                  Mycket bra tips btw, har aldrig tänkt så långt att man kan göra rent det så

                  /Hans
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                  Kommentar

                  • morphriz
                    • October 2005
                    • 875

                    #10
                    Jag har alldrig märkt några negativa effekter på att koka filter. Har behövt göra rent filterkuber när ytterfiltret gick och blev anoxiskt och då fick kokandet och sköljande bort allt lukt. Funka fin fint på en gång.
                    mvh Mattias
                    --
                    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                    - Shakespeare.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        #12
                        Ursprungligen postat av Healena
                        Finns troligtvis inga nyttobakterier ALLS i filtret, om du nu har ett helt nytt filter - och det är kanske FÖR rent ?? Nyttobakterierna är ju A och O för ett fungerande akvarium, och bryter ner nitrit. Har du kollat nitrithalten?

                        Vad gjorde du av gamla filtret?

                        det sitter ju nyttobakterier på mer ställen än i filtret.. till exempel i bottenmaterialet sitter minst lika mycke bakterier som i filtret..

                        annars tycker jag att johnsol svar låter ganska vettigt.
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          Ursprungligen postat av andreassofus
                          det sitter ju nyttobakterier på mer ställen än i filtret.. till exempel i bottenmaterialet sitter minst lika mycke bakterier som i filtret..

                          annars tycker jag att johnsol svar låter ganska vettigt.
                          Visst botten är full av nyttobakterier MEN dock inte filterbakterier (nitrobakter).botten innehåller heterotrofa bakterier som bryter ner fasta föroreningar, men bara filterbakterierna bryter ner lösta föroreningar som nitrit till nitrat...
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...