Förstår ingenting.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    Förstår ingenting.

    Hej allesammans!

    Jag har ett akvarium [duh..], inte mitt första för vi hade när jag var barn med, i alla fall så har jag problem.
    Det är åttakantigt och litet med pump och 2 växter, en lampa [dock en vanlig lampa som står bredvid]. Startades upp den 28 juli.

    När jag köpte fiskarna så gick jag till ett zoo i Bäckebol, Göteborg och talade med expediterna om vilka fiskar som skulle vara bäst - det slutade med 2 svarta scalare, 5 st sebrafiskar, 5 st sorgmanteltetror och 1 kinesisk algätare. Nu vet jag ju såklart att det var ALLDELES för många..

    2 av sebrafiskarna dog 2-3 dagar efter samt algätaren.

    En av sorgmanteltetrorna blev biten precis vid stjärtfenan så jag flyttade den till en liten burk, tillsammans med en kompis [hade 2 fullvuxna och 3 små]. Sedan var jag tvungen att åka till England.. Så den 9e augusti när jag kom hem igen hade den stora dött [katt/fiskvakten hann inte köpa en syresten och det blev helg..].

    Dessutom tyckte jag det var vansinnigt konstigt för 1 sorgmanteltetra och 1 sebrafisk var spårlöst försvunna, fiskvakten sa det att bara den med bettet hade dött, den lilla hade han lagt tillbaka i akvariet.

    Igår såg jag att en sorgmanteltetra satt fast bakom pumpen, alldeles uppsvullen och blek, jag tog bort den och bytte vatten. Imorse var de resterande 2 sebrafiskarna döda, uppsvullna.

    Så nu har jag ett akvarium med 2 scalare och 1 sorgmanteltetra [den fullvuxna som mobbade den andra fullvuxna och även de små]. Vad sjutton har hänt!?

    De har inte blivit övergödda, mitt vatten har bra värden [och har haft i clean och care i vattnet], det är inte för varmt och katten har inte varit i akvariet..

    Någon som har en aning om vad det är? Känns jävligt snopet.


    mvh
    Fifi
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Hur stort är akvariet...Tycker det låter som för mycket nitrit eller för lågt PH..
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Det verkar som allt har gått fel, tråkigt att zoo affärer inte kan lära sig. Scalare till ett litet akvarium, suck. Att de är uppsvullna kan vara bukvattensot men det brukar ta lite tid innan de dör. Har du kollat nitrit? Att fiskar är helt borta kan vara att de dött och blivit uppätna, eller hoppat ur akvariet (om det går) och blivit uppätna av din katt. Sorgmanteltetra kan vara lite "dumma" och simma in i trånga utrymmen (har hänt mig) om de blir jagade eller stressade. Hur stort är ditt akvarium?
      Mitt tips till dig är att börja om från början! Läs här på zoopet, jag har lärt mig massor här!! Sälj scalarerna och sorgmanteltetran och skaffa dig fiskar som passar in i ditt akvarie! Kampfiskar är fina, neontetra, guppy (obs ej med kampfisk), platy andra små tetror passar bra i små akvarium.
      Hoppas att du inte blir ledsen, men vi är många (inkl. mig) som har blivit lurade av akvarieaffärer!
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Det är nu cirka 2 veckor sen du startade upp akvariet, så jag tror dina fiskar har blivit ammoniak-och/eller nitritförgiftade.

        Sen håller jag med solbacka om att du ska omplacera scalarerna. De behöver nämligen minst 275 liter för att trivas och utvecklas normalt.

        Hur många liter är ditt akvarium på?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • fifi
          • August 2006
          • 695

          #5
          Scalarerna är i alla fall små, jag valde ut pyttisar, har ingen aning om hur många liter det är men inte många - åtminstonde inte tillräckligt efter vad jag förstått. Är det någon i kanske Göteborg som vill byta tro? De två och sorgmanteln mot några som passar bättre?

          Tror inte det är förgiftning, har gjort tester på vattnet så det är fint, kan nog mycket väl vara att dom helt enkelt blivit uppätna då.. Eller kanske bukvattensot fast då borde väl alla få det? De tre överlevande ser ju ut att må bra. Men det är nog inte missen tror jag, för det är lock på så då måste han vara Houdini.

          Dumma zooaffärer. Massa pengar som gick av de få man har, speciellt som student och ny lägenhetsinnehavare, kul att dom utnyttjar en så. Särskilt som jag förklarade att det var ett litet akvarie och förhörde mig om de skulle passa ihop och så.

          Fast 3 fiskar ska jag få "tillbaka", de 2 första sebrafiskarna och algätaren. Men men, känns ändå inget kul.

          Men tack så hemskt mycket för all hjälp
          mvh
          Fifi

          I'm so cute, I poop rainbows.

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            hej.. jag tror också du har fått nitrit! så mycket fisk på en gång i ett nystartat.. kan inte bli annat än nitrit.

            vad har du för tester? såna där stickor (multitest) är inte bra.. JBL nitrittest eller Sera funkar bra.
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • fifi
              • August 2006
              • 695

              #7
              Det var zooaffären som testade så vet inte vilken test det var, hon droppade i alla fall i små droppar i vattnet i provrör så skulle jämförde hon färger. Det fick klart godkänt och var jättebra.
              mvh
              Fifi

              I'm so cute, I poop rainbows.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ja tyvärr kan man inte riktigt lita på zooaffärer... Men de har haft tur som hamnat hos dig som bryr dig. Och det finns säkert någon som vill adoptera dem

                Hur länge sen var det du testade vattnet? Sånt kan förändras rätt fort. Särskilt under den första månaden är akvariet extra känsligt. Kolla här: http://www.bestfish.com/newtank3.html Det är därför man ska börja med väldigt få fiskar i ett nystartat akvarium.

                Vad är det för mått på ditt akvarium? Om man vet måtten kan man räkna ut volymen.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  få för allt i världen inte tillbaka någon kinesisk algätare! De blir monster!
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av solbacka
                    få för allt i världen inte tillbaka någon kinesisk algätare! De blir monster!
                    Ja det är sant. De blir väldigt aggro och trackar de andra fiskarna när de blir äldre. Om du vill ha algätare som kan trivas i ett litet akvarium ska du satsa på sötvattens algätande räkor.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • fifi
                      • August 2006
                      • 695

                      #11
                      Morr, elaka zooaffärer..

                      Men - kan jag då göra såhär att jag har dessa 3 fiskar i en månad i akvariet, byter 30% av vattnet varje vecka och i stort sett allt varannan, använder de där 2 produkterna jag köpte efter varje vattenbyte och sedan när det "bott in sig" byter till andra fiskar?

                      Eller ska jag istället bara byta varannan vecka? Eller bara 30% varje vecka?

                      Hmm. Ska mäta akvariet nu på en gång, det är åttakantigt kan jag meddela dessutom - höjden är 30 cm och bredden är 27.. alltså pyttelitet... är dock usel på matte så har ingen aning om hur jag ska räkna ut det.

                      Hihi tack för varningarna solbacka och batski - ingen kinesisk algätare för mig då! Kommer nog att bli ett stim neontetror eller guppisar skulle jag tro. Och jag skall skaffa en till tank som jag slipper göra misstagen i - hoppas jag..
                      mvh
                      Fifi

                      I'm so cute, I poop rainbows.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        Du famlar i totalt mörker Gå till zoppets startsida och läs menyn till höger där står hur man startar ett akvarium och hur du sköter det.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          lycka till!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av fifi
                            Men - kan jag då göra såhär att jag har dessa 3 fiskar i en månad i akvariet, byter 30% av vattnet varje vecka och i stort sett allt varannan, använder de där 2 produkterna jag köpte efter varje vattenbyte och sedan när det "bott in sig" byter till andra fiskar?

                            Eller ska jag istället bara byta varannan vecka? Eller bara 30% varje vecka?
                            Neeejj! Var har du fått såna idéer ifrån? Stora vattenbyten innebär en shock för fiskarna. Mycket växter, ett bra filter och små vattenbyten ska det vara. Om du älskar dina fiskar får du läsa på om akvarieskötsel innan du sätter igång.

                            Ursprungligen postat av fifi
                            Hmm. Ska mäta akvariet nu på en gång, det är åttakantigt kan jag meddela dessutom - höjden är 30 cm och bredden är 27.. alltså pyttelitet... är dock usel på matte så har ingen aning om hur jag ska räkna ut det.
                            Oops, med såna akvarier är det inte lätt att räkna ut volymen. Jag trodde att det var ett sånt fyrkantigt

                            Ursprungligen postat av fifi
                            Hihi tack för varningarna solbacka och batski - ingen kinesisk algätare för mig då! Kommer nog att bli ett stim neontetror eller guppisar skulle jag tro. Och jag skall skaffa en till tank som jag slipper göra misstagen i - hoppas jag..
                            Var så god! Men jag tror inte guppies och Voldemort i samma akvarium är nån bra idé... Du vet ju hur h*n behandlar platiesarna och de har inte långa stjärtfenor...
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • fifi
                              • August 2006
                              • 695

                              #15
                              Har läst om akvarieskötsel både här, på andra sidor, i min akvariebok och i tidningar på biblioteket till för akvarister - dock så säger ALLA olika. Det är därför jag frågar.. så fullkomligt mörkt är det faktiskt inte.

                              Men jag kör på små vattenbyten redan, en röd bunke - typ en tredjedel i veckan/varannan vecka - när det ser ut att behövas.

                              Voldemort?

                              Men men, jag kommer avlägga rapport om ett par veckor om hur allting gått.
                              mvh
                              Fifi

                              I'm so cute, I poop rainbows.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...