Hjälp min fisk är sjuk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia87
    • August 2006
    • 5

    Hjälp min fisk är sjuk!

    Hej!

    Jag har en ganska så stor blå malawi ciklig som är väldigt sjuk.
    Den ligger bara inne i en gråtta och orkade idag inte ens simma upp och äta. den försökte men orkade knappt simma ut.
    Den har tappat den blåa fina färgen och är vit , messt på magen och buken.
    Det ser ut som om någon tuggat på stjärt fenan!
    Snälla någon hjälp mig! det är min favorit fisk, den får inte dö! Det är brotskande. Ingen annan fisk visar tecken på detta.
    det syns att den andas dåligt och den simmar snett!

    Kan den ha bukvattensot?? eller vad är det som händer??

    HJÄLP!
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Den kan ha fått problem med simblåsan, de första tecknen där är bla. att de simmar snett och-/eller väldigt ojämnt.Tror inte det finns någon behandling.

    Bukvattensot ter sej på det sättet att fisken sväller upp i buken och det ser ut som om fjällen pekar rakt ut, så det tror jag inte den har.

    Den kan också av någon anledning har fått vatten i lungorna, och då kommer den att drunkna. Tyvärr.

    Mvh.Ida
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • Mia87
      • August 2006
      • 5

      #3
      Ursprungligen postat av ida72
      Den kan ha fått problem med simblåsan, de första tecknen där är bla. att de simmar snett och-/eller väldigt ojämnt.Tror inte det finns någon behandling.

      Bukvattensot ter sej på det sättet att fisken sväller upp i buken och det ser ut som om fjällen pekar rakt ut, så det tror jag inte den har.

      Den kan också av någon anledning har fått vatten i lungorna, och då kommer den att drunkna. Tyvärr.

      Mvh.Ida
      Men alltså vad ska det ha och göra med att den tappar färg??
      den har ju varit såhär en längre tid. den har varit slö ett tag sen tappat färg och ork. plus att det ser ut som om ögonen ska falla ut. Druknar den långsamt eller???

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        om ögonen ser ut att falla ut så kan det vara ett tecken på bukvattensot, och då kan det vara svårt att rädda den!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          är du noga med vattenkvaliten?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Mia87
            • August 2006
            • 5

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            om ögonen ser ut att falla ut så kan det vara ett tecken på bukvattensot, och då kan det vara svårt att rädda den!
            men det står ju i boken att det går köpa medicin mot det?? På typ en djuraffär?!?!
            Den fåår INTE dö!!!
            ja självklart!

            Kommentar

            • Mia87
              • August 2006
              • 5

              #7
              Kom just att tänka på..
              Vi matar våra fisskar med enbart Artenia. kan dom bli sjuka av detta??
              kan det vara de som är fel? Dom älskar det och vi har fått höra av djuraffären attd et ska vara det bästa?!?!?!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Ursprungligen postat av Mia87
                men det står ju i boken att det går köpa medicin mot det?? På typ en djuraffär?!?!
                Den fåår INTE dö!!!
                ja självklart!
                jo visst finns det medicin.... men då måste man börja behandla i ett tidigt stadie och jag tror att det kanske har gått lite för långt för din firre. men om du ska prova så köp då baktopur och baktopur direct och använd båda preparaten samtidigt. och ta ur fisken och behandla den separat i ett annat kar för att skona dina andra fiskar och filter! viktigt med bra ytcikulation vid behandling
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mia87
                  Kom just att tänka på..
                  Vi matar våra fisskar med enbart Artenia. kan dom bli sjuka av detta??
                  kan det vara de som är fel? Dom älskar det och vi har fått höra av djuraffären attd et ska vara det bästa?!?!?!
                  leder nog till vitaminbrist. man skall alltid använda någon form av fling/granulatfoder och artemia eller frysfoder som ett komplement!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Mia87
                    • August 2006
                    • 5

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    jo visst finns det medicin.... men då måste man börja behandla i ett tidigt stadie och jag tror att det kanske har gått lite för långt för din firre. men om du ska prova så köp då baktopur och baktopur direct och använd båda preparaten samtidigt. och ta ur fisken och behandla den separat i ett annat kar för att skona dina andra fiskar och filter! viktigt med bra ytcikulation vid behandling


                    Vad kostar medicinerna då??
                    Så det enda jag typ kan göra är att vänta på att min favvo ska dö??
                    *Snyft*

                    den ser typ ut såhär. minns inte vadd et var för sortt!!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      det är tråkigt... men det är svårt att behandla när man inte riktigt vet vad det är för sjukdom, kan vara en blandinfektion! inrikta dig istället på att förebygga sjukdomar genom en bra och varierad kost du kan också ge dem lite fishtamin (vitamin på flaska) så att dem blir starka och motstånskraftiga
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mia87
                        plus att det ser ut som om ögonen ska falla ut.
                        Den här kommentaren hade du inte skrivit när jag svarade första gången.Och i det fallet kan det vara bukvattensot. Jag tycker du skall göra som Åheim skriver, köp medicinerna han rekomenderade och behandla den separat. Det kan vara försent, men det är väl värt ett försök, eller hur?

                        Mvh.Ida
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        Arbetssätt...