Död av röda mygglarver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bumpan_2
    • March 2006
    • 49

    Död av röda mygglarver?

    Mina fiskar älskar röda mygglarver, äter tills de storknar.
    ( Matar inte hur mycket som helst )
    Men det verkar som om mina Palettciklider (hanarna) inte tål detta.
    Jag har haft 5 stycken i omgångar som alla har blivit konstiga bara någon dag efter att jag matat med röda mygglarver.
    Börjar med att de tappar färgen, trycker i ett hörn, flåsar lite mer än vanligt och ett par dagar senare är de döda. Även om man försöker att fånga dem så simmar de nästan inte.
    Sista hanen dog mitt under en kull med yngel. Orkade inte vakta ynglena utan bara tittade på dem. Ett par dagar senare dog han. Honorna äter också av mygglarverna, men de verkar inte ta skada.
    Inga andra fiskar blir dåliga utan bara Paletthanarna.
    Prövat med delvatten byte och tagit många vatten tester, men inget fel..
    Ska inte mata med röda mygglarver mer, eftersom det finns mycket annat gott till fiskarna istället.

    Är det någon annan som har upplevt samma sak
  • sockerconny
    • October 2004
    • 2349

    #2
    Om du söker i forumet finns det måååånga trådar om just risken/faran med röda mygglarver!
    Här är bara en tråd i mängden som innehåller en del nyttig info:
    är det ok om man matar fiskarna med röda mygglarver???? eller ska man välja nåt annat???

    Kommentar

    • desiredillusion
      • February 2006
      • 512

      #3
      Tror fiskene, akkurst som mennesker, kan få allergiske reaksjoner på disse mygglarvene
      I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

      Kommentar

      • davidb
        • December 2005
        • 125

        #4
        Är det här ny info ? Alltså fem palletthanar av fem möjliga som avlider är faktiskt ett rätt viktigt fakta.. Men men, som sagt finns mycket gött att använda istället för röda mygg, kan inte förstå att de är tillåtna, och då tänker jag på den kedje effekt som kan sättas igång om man får en allergi, helt plötsligt tål man inte nötter, gräspollen, mjölk, eller gluten.

        Kommentar

        • Jessi77
          • July 2006
          • 157

          #5
          Kan inte va att de tinat o blivit dåliga?

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            jag vet att Scalarer inte skall ha röda mygglarver.Det finns ett ämne som de inte tål i just röda mygg.Jag vet inte om det stämmer, men jag har hört, ryktesvägen att röda mygglarver ofta kommer ifrån väldigt förorenade gölar,om detta stämmer, så är de ju rent giftiga för våra akvarieinvånare.
            Men varför inte använda svarta mygglarver istället? De funkar jättebra på mina ciklider, även paletterna.Det finns även vita, levande mygglarver, men de finns bara vissa tider på året, är osäker på när.

            Mvh.Ida
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • Bumpan_2
              • March 2006
              • 49

              #7
              Jo jag har också hört att röda mygglarver, lever på mindre hälsosamma ställen, och att de kan ge allergi även hos oss.
              Vad jag vet har inte mina mygglarver tinat, men om det vore fallet att de var dåliga så kanske någon mer fisk, skulle bli dåliga, men inte.
              Bara Paletthanarna.
              Har slängt de röda jag hade kvar, och om jag testar igen så dröjer det nog ett tag.
              Det är ju lite krångligt att köpa nya fiskar jämt och slänga in i redan fungerande kar. Viss risk föreligger att få med sig annan " skit" om man inte använder karantän.

              Kommentar

              • Azeah
                • October 2005
                • 266

                #8
                Jag har matat dels med röda mygg i flera månader utan några som helst problem. Dock självklart inte malawisarna. Mina fiskars favoritmat. Jag vet att det kan leda till allergi hos vissa, men inte på mig. : )
                1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                Kommentar

                • santa
                  • December 2005
                  • 504

                  #9
                  Jag har använt rödamygglarver till nästan alla mina fiskar inte malawi och tanganyika,men annars till skalarer,diskusar,paletter m.m. Men jag tinar alltid upp dom i varmt vatten som jag sen häller bort,vet inte om jag har haft tur hehe....Men a och o är ju att dom ska vara frysta hela tiden annars.
                  Min hemsida http://santanagti.mine.nu

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Vi hade ett inlägg för lite taga sen då det kom fram att dem odlas i Asien under hönsfarmar då dem växer upp i dyngan som blir av hönsen det kan orsaka stora problem för fisken då främst av ciklider som inte tåler detta och även människan när jag har tatt i det så har jag fått utslag på händerna.Sen finns där röda mygglarver som inte har odlas i Asien dem går det alldeles utmärkt att använda.
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • black_sun
                      • August 2006
                      • 9

                      #11
                      Ojdå !!!

                      Bra tips...Dags att sluta med röda mygglarver alltså...
                      MVH
                      Pär (Black sun) Kettisen

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Sen är det många som påstår att dem är bra för fisken så man får väl låta fråga vara obesvarad,där finns så mycket annat man kan ge istället till fisken.
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Scalara
                          • June 2006
                          • 415

                          #13
                          Sluta helt med de röda mygglarverna! Det har jag gjort sedan ett bra tag, dels pga alla skriverier och för allergi-risken! Nä, kör på svarta isåfall! Som sagt, det finns så mycket annat gott att ge dina firrar ju!

                          MVH: Scalara
                          Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                          "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                          Kommentar

                          Arbetssätt...