jag får panik! dom dör en efter en

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mylovelylittlelumps
    • July 2006
    • 27

    jag får panik! dom dör en efter en

    mina små älskade fiskar dör en efter en...
    alla värdena har varit bra hela tiden (har kollat dom på djuraffären)

    nu ska vi se jag har studerat deras betenden.

    det är en platy som ALLTID blir jagad, den simmar med fenorna ihop hela tiden.

    en guppyhane dog då var hans stjärtfena poff i stortsett helt borta o vit.

    en guppyhona fick vitt på kanterna på sina bröstfenor och dagen efter hade hon blivit svart i kroppen o var halvdöd.

    jag har botier (dom som äter snäckor) dom har börjat lägga sig på sidan i sin grotta även på varandra, vet dock itne om det är normalt att dom gör så det ser även ut som om dom tar ett djupt andetag ibland

    en guppyhona simmar alltid med fonorna ihop

    min favoritguppyhane ser helt plötsligt helt grummlig ut över ena ögat typ lite svullet o har munnen vidöppen o andas knappt

    alla fiskars avföreing ser trådig ut typ genomskinnlig.

    alla fiskar äter bra även dom sjuka

    blackmollyna har liksom vita prickar på sig men inte likt vita rpicksjukan som dom hade från början o är behandlade för.

    jag började för 2 veckor sedan med ektozon o jag har även haft i aqutan...

    VAD SKA JAG GÖRA!!!! jag får panik snart! så här var det ju inte alls jag föreställt mig att det skulle vara när jag övertog akvariumet!

    kan NÅGON hjälpa mig innan alla fiskarna har dött
    Nybörjaren
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #2
    Ursprungligen postat av mylovelylittlelumps
    jag har botier (dom som äter snäckor) dom har börjat lägga sig på sidan i sin grotta även på varandra, vet dock itne om det är normalt att dom gör så det ser även ut som om dom tar ett djupt andetag ibland.
    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med vad som är fel men jag kanske kan lugna lite, lite med att botier gör så. Ligger på sidan och ser döda ut eller alla på varandra i någon liten hålighet i en rot.

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3

      Kan de ha fått fenröta eller svamp? Eller har du någon fisk som biter fenorna av dem? Då kan fenornas kanter bli lite vita. Avföringen låter lite oroväckande.. Bukvattensot? Vitaprik kan ta ett tag innan prickarna trillar dän. Dock så så finns det även nått som kallas sammetssjuka. Läs lite i länken jag angivit för att se om du kanske hittar lite svar.

      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Har du gort vattenbyte efter medicineringen?

        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • mylovelylittlelumps
          • July 2006
          • 27

          #5
          jo vatten byten har jag gjort efter medecinering, vitapricka hade dom för 4 veckor sedan så det är sen länge borta.

          skönt o höra att botierna beter sig så dumt!

          ringde nyss akvarieaffären bara för det o han trodde dom hade fått någon allvarligare form av svamp...

          så jag har fixat hem GeneralTonic som är mot parasiter, fenröta o svampsjukdommar!

          så håll tummarna nu!!!!
          vill inte att mina små sötisar ska dö ju

          tyvärr tror jag det är slut för min favvo guppyhane, han ligger halvdöd på botten, om inte denna medecinen utför mirakel såklart
          Nybörjaren

          Kommentar

          • mylovelylittlelumps
            • July 2006
            • 27

            #6
            har läst bruksanvisningen o ska ha i hela flaskan.
            det står vid svårare sjukdomsbild vilekt jag anser jag har så ska man ha i 10 ml per 10e liter 200 liters akvarium har jag så hela flaskan i då.
            Nybörjaren

            Kommentar

            • Scalara
              • June 2006
              • 415

              #7
              Usch vad jobbigt! Som eurydike skrev så beter sig botierna på det viset. Så det är nog ingen fara. Du kan läsa i andra trådar om dessa roliga firrar.
              Men de andra verkar ha fått parasiter eller svamp. Bra att du medicinerar nu. Fiskarna kan ju bli extra känsliga för sjukdomar efter behandling emot VitaPrick.
              Hoppas att de kryar på sig?
              Har du kollat vattenvärden osv?

              MVH: Scalara
              Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

              "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                Ursprungligen postat av mylovelylittlelumps
                har läst bruksanvisningen o ska ha i hela flaskan.
                det står vid svårare sjukdomsbild vilekt jag anser jag har så ska man ha i 10 ml per 10e liter 200 liters akvarium har jag så hela flaskan i då.
                säker på att det inte är 10 droppar/10 liter...

                det låter dyrt om du skall skicka i hela flaskor.., fiska upp fiskarna och sätt dom i ett midre kar med ordentlig cirkuation så spar du pengar...
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • mylovelylittlelumps
                  • July 2006
                  • 27

                  #9
                  så fiskarna mår bättre nu!
                  min kära guppyhana dog innan kvällen tyvärr, men inga mer fiskar döda o alla problemen dom haft är borta vad jag sett.
                  min segelfensmollyhane som jag trott skulle dött för ett par veckor sedan är så ståtlig nu uppe ofta med ryggfenan o stöter på mina blackmollyhonor

                  ska köpa hem egna test idag så kjag kan hålla större koll på vattenvärdena

                  jo det var 10 droppar per 10 liter vatten MEN det var bara om det var väldigt illa o jag ansåg att det var illa då med tanke på hur fiskarna såg ut!
                  annars skulle man ha i 10 ml per 20 liter vatten.

                  tyvärr har jag inget mindre kar får ett på tisdag men då är behandlingstiden över, man behövde bara skicka i ny behandling efter 5 dagar om dom fortfarande visade tecken på sjukdommen
                  Nybörjaren

                  Kommentar

                  Arbetssätt...