snälla hjälp mig! har fiskarna fått svamp eller är det något annat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jessikaw
    • June 2006
    • 25

    snälla hjälp mig! har fiskarna fått svamp eller är det något annat?

    Hejsan!

    vi köpte nya fiskar igår, efter ett tag såg jag att den ena fisken hade (blackmolly hona) som en beläggning på ögat eller som ett genomskinligt skikt! hon hade även lite (väldigt lite) bomulls liknande på bakre simfenan!

    vi trodde att det var svamp så vi medicinerade med protozin, men jag satte inte ner hela doseringen eftersom att vi har grodor och jag har läst att dem är känsliga mott det! stämmer det?

    i morse hade inte beläggningen på ögat försvunnit men det bomullsliknande var borta! så nu undrar jag om det är svamp hon har eller kan det vara något annat???

    -----------

    sen köpte vi en groda igår som det vissade sig ha en arm bara! tror ni att den kommer lida av det?

    komemr fiskarna fara och äta på den delen av armen om det är ett sår? för jag vet ju inte hur länge grodan har varit utan arm?


    Tack i förhand /// Jessika
    Jessika
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Ta ut fisken från terrariet om ni skall medicinera. Grodor är extremt känsliga mot kemikalier, och för låg dos kommer inte att få bort sjukdomen.
    2) Bomullstussen var svamp, "dammigt öga" kan vara lite vadsomhelst men troligen inte svamp.
    3) Grodan lider inte av att bara ha tre ben. Är det inte en medfödd missbildning kommer dessutom benet att växa ut igen.
    4) Är det ett sår på grodan kommer fisken säkert att nafsa på den, och det är inte bra. Det är över huvud taget ingen bra idé att blanda amfibier och fisk. Det är f.ö. säkert en fisk som bitit av benet till att börja med.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...