Trådliknande, vit avföring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Totto
    • January 2003
    • 4

    Trådliknande, vit avföring?

    Hej!
    Startade för ca en vecka sedan mitt första akvarium med allt vad det innebär med grustvätt, inredning mm. Lät det sedan stå i 5 dagar med belysning, värme och pump igång. Akvariet är på 110 liter.

    I måndags köpte jag de första invånarna, 2 st svärdbärarhonor, 1 svärdbärarhane samt 1 vanlig algätare. I går kväll märkte jag att de båda svärdbärarhonorna hade vit, trådliknande avföring "hängande" efter sig. Fiskarna verkar må bra för övrigt, är livliga och äter bra, har bara märkt detta hos honorna, ej hanen eller algätaren.
    Kan detta vara någon sjukdom, eller kan det helt enkelt bero på fodret, torkat flingfoder?

    Mkt tacksam för svar.
    Mvh nybliven, nervös akvarist =)
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det kan vara tarm parasiter eller en reaktion på att deras mat har förändrats. Efterssom det inte är lönt att medicinera svärdbärare så är det bättre att vänta och se. Om det verkar som dom lider så tycker jag att du skall ha ihjäl dom.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • music_lover84
      • January 2003
      • 215

      #3
      jag fick samma sak på mina påfågelciklider å dem medicinera jag för, gick åt helvete iallafall :/ men det är några parasiter som gör så där...
      har dem blivit smalare å fått andnings problem? ligger dem på botten hela tiden typ?

      ///DANNE
      ///DANNE
      www.angelfire.com/pro/akvarieexperten

      Kommentar

      • Totto
        • January 2003
        • 4

        #4
        De har inte blivit smalare eller så, verkar vara friska vad jag kan se. Är livliga, äter bra. Idag hade iaf ena honan svart avföring, den andra har jag inte lyckats se något av....

        Törs jag köpa fler fiskar, eller bör jag vänta och se vad som händer med svärdbärarna?

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Det är ju en chansning. Jag tror inte det finns någon som vill råda dig att köpa mer fisk i nuläget. Man vill ju knappast bli anklagad för fiskdöd. Det KAN gå att sätta i mer fisk men det är en risk man tar. Och det är det ju alltid när man tar in ny fisk i karet.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Totto
            • January 2003
            • 4

            #6
            Okej, då väntar jag och ser vad som händer ett tag....
            Om det nu skulle vara parasiter, hur blir jag av med dom, eller följer dom så att säga med fiskarna från akvariet, om det nu skulle bli aktuellt att avliva dem?

            Mvh Thorbjörn

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Utan värddjur dör parasiterna. Med goda förhållanden i karet och stark fisk så hålls dom tillbaka. Alla akvariesjukdomar är miljö/stressrelaterade.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Om fiskarna äter och i övrigt verkar vara i bra kondition så är det oftast inget att oroa sig för.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Totto
                  • January 2003
                  • 4

                  #9
                  Ja, i övrigt verkar de må utmärkt, ena honan har dessutom ynglat av sig nu. Väntar några dagar till med att köpa fler fikar i alla fall...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...