Har jag fått neonsjuka i mitt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Botan
    • March 2006
    • 30

    Har jag fått neonsjuka i mitt akvarium?

    Jag undrar om någon kan hjälpa mig. Den senaste tiden har jag försökt medicinera mitt akvarium mot vita prick då jag köpte 10 guppyhonor som visade sig ha det. Nu 2 veckor senare är vita pricken fortfarande i mitt akvarium . Nu har jag märkt en annan sak...mina neontetror bleknar bort och dör. Kan det vara neonsjuka? Vad gör man åt det? Smittar det på andra fiskar?
    Tacksam för svar!
    Mvh Botan
  • Tri-X 400
    • April 2006
    • 259

    #2
    Hej,

    först och främst vita pricken : vad har du för temperatur när du medicinerar ?

    Det bör vara minst 26°C vid medicinering.

    det finns andra sjukdomar som påminner om vita pricken, jag föreslår att du tittar på forumets information om olika sjukdomar :



    Det finns en hel del fakta kring neonsjukan men ingen direkt vetenskap, se länk

    Det i sig innebär att man ännu inte funnit något botemedel ännu vilket innebär 100 % dödlighet. Om du överhuvudtaget misstänker att du har neonsjukan avlägsna de sjuka fiskarna omedelbart och placera de i karantän, ta vatten från ditt nuvarande akvarium.

    Neonsjukan brukar te sig enligt informationen på följande vis :
    Avtagande färg, från stjärtfenan och framåt är vanligast men det förekommer det motsatta

    kroppen blir klumpig

    magen kollapsar

    fiskarna förlorar koordinationen

    fiskarna dör

    leta gärna på nätet, är du det minsta orolig avlägsna fiskarna och placera de i ett eget akvarium.

    Enligt den information jag funnit är det smittsamt först och främst till den egan arten men också andra arter av tetror som kan smittas och hur sjukdomen smittar till andra arter utanför tetrafamiljen råder det stor osäkerhet.

    Börja med att avlägsna fiskarna om du är orolig, höj temnperaturen och läs länken



    lycka till

    nICKLAS.
    Senast redigerad av Tri-X 400; 05 May 2006, 19:44.

    Kommentar

    • sunkan aspidoras
      • June 2005
      • 925

      #3
      Ursprungligen postat av Botan
      Jag undrar om någon kan hjälpa mig. Den senaste tiden har jag försökt medicinera mitt akvarium mot vita prick då jag köpte 10 guppyhonor som visade sig ha det. Nu 2 veckor senare är vita pricken fortfarande i mitt akvarium . Nu har jag märkt en annan sak...mina neontetror bleknar bort och dör. Kan det vara neonsjuka? Vad gör man åt det? Smittar det på andra fiskar?
      Tacksam för svar!
      dem kanske inte mår så bra av medicineringen du har hållit på med?!

      Kommentar

      Arbetssätt...