Fransiga fenor på gurami och botia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    Fransiga fenor på gurami och botia

    Jag medicinerade mot vitaprick för 2 veckor sedan. Alla fiskarna utom min nya pleco klarade sig och såg ut att må bra tills idag. Nu ser jag att stjärtfenan på 2 av blåguramihonorna är fransig och det saknas delar av dem. Likaså den ena sebrabotian. Alla andra fenor är hela. Jag ser inte den vita randen som skulle tyda på fenröta. Vad kan det vara?
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis
  • CalleAkvarist
    • November 2005
    • 1059

    #2
    Det kanske är fenröta ändå? Dom kan ju också ha blivit bitna av annan fisk.

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Om du medicinerat mot vita prick är akvariet att betrakta som nystartat så det kan va lite tjall med vattnet och bakterierna som inte ordnat upp sig. Lite vattenbyten och toppat med nån bakteriekultur och vattenberedningsmedel kan nog snygga till fenorna. Det är mitt antagande bara, behöver abselut inte va rätt!! De uppvisar väl inga andra sjukdomssymptom?
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Mollymamman
        • July 2004
        • 198

        #4
        Nä, de visar inget annat. Dät för blev jag så snopen när jag såg dett. En av guramihonorna har visserligen blivit jagad av de andra så hon kan ju ha blivit biten. Ska hålla koll och göra vattenbyten och tillsätta aquatan. Tack för svaren!
        250L
        Mollyyngel Svärdbäraryngel
        2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

        Kommentar

        • Mollymamman
          • July 2004
          • 198

          #5
          Vet nu orsaken

          Det är guramihanen som jagar och biter av stjärtfenorna på honorna. Så nu när jag matade dem att han angrep en hona och hängde kvar i hennes fena under magen. Hon sprallade. Inte konstigt de går av. Vad bör jag göra? Dom vågar sig inte fram och äta.
          250L
          Mollyyngel Svärdbäraryngel
          2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

          Kommentar

          • Mollymamman
            • July 2004
            • 198

            #6
            Nu står jag inte ut med att se det längre. Jag tänker flytta antingen hanen eller honorna till 15L. Kanske inte så bra lösning i längden men den ena honan är så sönderbiten i sina fenor nu. Jag vill att de ska få det lugnt ett tag och hinna repa sig. Vem är bäst att flytta?
            250L
            Mollyyngel Svärdbäraryngel
            2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

            Kommentar

            • CalleAkvarist
              • November 2005
              • 1059

              #7
              Hanen tycker jag du ska flytta.

              Kommentar

              Arbetssätt...