Snabbdöd hos kilfläck...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    Snabbdöd hos kilfläck...?

    Hejsan!

    tänkte bara fråga om någon har någon aning om varför en av våra kilfläckar tvärdog häromdagen.

    Vi har haft akvariumet i 8-9 månader nu och allt har gått som en dans. Dock, förra veckan när jag gjorde vattenbyte tvärdog en "fläck" för oss. När jag var klar med vb såg jag att en fläck "glimmade" till - som det kan göra på en del fiskar när ljuset reflekteras mot deras sidor. Ca 5 minuter senare simmade den till större delen upp och ner...ytterligare 5 minuter senare var den död och sögs fast mot pumpen. Hela förloppet tog kanske 15minuter från att jag var klar med vb, jag såg inga tecken på sjukdom under tiden jag gjorde vb, inte heller var fisken skadad (synligt) när jag tog upp den.

    Kan den ha råkat smaska i sig något som trillat ner i akvariumet när jag "öppnade" burken eller vad kan ha gått snett?

    Alla fiskar som är kvar visar normalt beteende. Vi valde att ge fisken som dog till "någon" som äter fisk och denna har inte insjuknat av något slag och åt upp den med god aptit.

    För att inte göra det här alltför långt, någon som har några ideer?

    // SeanChai
    Min Zon

Arbetssätt...