Oförklarlig fiskdöd ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquarina
    • July 2002
    • 108

    Oförklarlig fiskdöd ?

    Jag ber om usäkt om inlägget blir långt men jag ska försöka beskriva situtationen så gott jag kan.

    Nu i mellandagarna så gjorde vi äntrligen slag i saken och gjorde en omstart på akvariet. Vi lade i nytt grus, nya rötter och allt filtermaterial byttes. Men vi sparade nästan allt det gamla akvarievattnet som tappades i igen (samt ett par gamla rötter).

    Vi hade några fiskar kvar sedan tidigare och vid omstarten så skaffade vi också 10 st neontetra och 10 st rödmunstetra. Och det är dessa nya fiskar som har dött i rask takt. Igår var det en neontetra kvar, resten döda, och 3 st rödmunnar har också dött. Att det dog några neontetror i början tog jag inte så hårt på, tänkte att det berodde på flyttstress o.s.v. Med nu efter två veckor så fortsätter det med en fisk var eller varannan dag hittills.

    Det har inte synts några sjukdomstecken på dem innan de hittas döda. De döda fiskar som jag har hittat snabbt har sett någorlunda hela och fina ut. Något fransiga fenor (och så såg jag inga ögon på rödmunnarna ?). (Det finns en skalare men han har ju upperbarligen inte ätit dem.)

    Vattenvärdena verkar ligga som vanligt (pH är lite högt för rödmunnarna men de sju som är kvar just nu verkar trivas bra). En av de gamla rosentetrorna har fått uppsvälld mage och klarar sig förmodligen inte men det har hänt några gånger tidigare på något enstaka fisk utan att smittas (akvariehandlaren trodde på förstoppning). I övrigt verkar de gamla fiskarna helt opåverkade av detta.

    Jag förstår att man inte kan ställa någon diagnos baserat på detta men jag undrar vad ni erfarna akvarister där ute hade gjort i detta läget? Man vill ju inte att fler fiskar ska dö om det går att göra något åt det. Vi vill också skaffa fler fiskar men fiskdöden borde ju vara över först.

    Har ni några bra råd att komma med ?
Arbetssätt...