Konstig sjukdom på Geophagus S ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mycall
    • January 2005
    • 9

    Konstig sjukdom på Geophagus S ?

    Hej. Har ett akut problem. Kan någon identifiera sjukdomen som ni ser på bifogad fil. Den sprider sig sakta och sitter nu även vid gälfenorna. Den är vildfångad. Den äter om än väldigt lite. Bölderna började för ca 4 veckor sedan. Andningen är något ansträngd. Bytte vatten på hela akvariet, 500 l, i juli månad. Annars byts det som sig bör, 30% var tredje vecka. Inga utslag på stickor beträffande rubbad balans i vattnet. De övriga i gruppen (6 st) har inga symtom (ännu...).
    Vore tacksam om någon som känner till fiskarten kunde komma med ett inlägg.
    Den heter på latin Geophagus Santarém.
    Där alltså Santarém är fångstplatsen.

    Mvh
    Mikael
    Bifogade filer
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Jag ar letat i min enda riktiga bok om fisksjukdomar och de närmaste jag hittade som passar din beskrivning och bilden är en bakteriell infektion eller nåt som kallas Lymphocystis "the growths are allways whitish and may appear singly and/or in grapefruit/cauliflower-like clusters" storleken kan variera från knappt synlig till flera millimeter.
    Parasiter är också en möjlighet men då skulle jag tro att dom skulle rätt snabbt uppenbara sig även på dom andra fiskarna.

    Kommentar

    • mycall
      • January 2005
      • 9

      #3
      Tack till Nixxon

      Tack för tipset. Jag skall försöka medicinera mot den bakterien.
      Om nu fisken överlever natten. Den har blivit mycket sämre på bara ett par dagar...

      Mvh
      Mike The Spike

      Kommentar

      • mycall
        • January 2005
        • 9

        #4
        Tack Mr NiXoN. Skall försöka rädda den med medicin mot just den bakterie du nämner.

        Mvh
        Mike The Spike

        Kommentar

        Arbetssätt...