lite akut hjälp med min molly här tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    #31
    Ursprungligen postat av PeterFag
    Din sticka visade ganska lite nitrit, nitriten bildas av fiskars avföring, fiskmaten och ev ruttnande växter och döda djur som sniglar och fiskar.
    Stickan visade också en något högre halt av nitrat. Nitrat är den produkt du får när dina bakterier omvandlar nitriten. Utan bakterier så har du inte den nivån på nitrathalten om inte ditt vattenverk klantat sig rejält.

    Nitraten kan växterna använda som näring och därmed minska den nivån.

    Ok, den rekomendation om igångstart jag gav dig är den optimala.
    Bäst hade kanske varit att förvara de fiskar du får med i det akvariet i t.ex hink eller balja i vatten, helst vattnet som fanns i nya akvariet när du hämtar.

    I det läget du inte kan använda det vattnet så föreslår jag att du använder vatten från ditt gamla akvarium. Gör t.ex ett 50% vattenbyte i det gamla och använd det du tagit ut till att fylla hinkar och späd ut med ditt kranvatten så det räcker.

    Om inte det går heller. Gör i ordning ditt nya akvarium och fyll först med vatten från ditt gamla, späd sedan ut med ditt kranvatten och fyll på med fiskar och nitrivec.

    Jag föreslår att du förbereder före hämtningen av akvariet med hinkar vatten hemma som får stå i rumstemperatur och värma på sig lite.

    Nejdå, två år för filtret är inte för gammalt. Sjölj ordentligt i ljummet vatten och spruta nitrivec direkt i filtermassan (filtermaterialet) före användingen så funkar det fint.
    Så den höga halten jag hade beror på att jag har duktiga bakterier i vattnet? som arbetat med att omvandla, men att nitrat nivån bara samlas upp utan att direkt ta väg någonstans? Kan det bero på att man kanske har för få växter i akvariumet som inte tar upp ordentligt?

    Jag kommer ta med mig en ganska stor plasthink att fylla vatten i, ska köpa en på ÖB idag tror jag. Så då kommer jag ha vatten i den + i frysbägen som fiskarna är i och som också har lite vatten i sig. Så blandar jag med lite från det gamla akvariumet + nytt vatten, så borde det gå bra? Undrar bara varför jag ska ha vatten ståendes ett tag? Jag kan ju spola upp ljummet vatten direkt från kranen. Eller det kanske dödar bakterierna i vattnet sen om det är för varmt? Men jag brukar alltid hälla ner ljummet vatten i akvariumet när jag gör vattenbyte.

    men vad är själva "filtret" i akvariumet då eftersom det verkar som filter och filtermassa inte är samma?
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet

    Kommentar

    • PeterFag
      • August 2005
      • 200

      #32
      Ursprungligen postat av trollet85
      Så den höga halten jag hade beror på att jag har duktiga bakterier i vattnet? som arbetat med att omvandla, men att nitrat nivån bara samlas upp utan att direkt ta väg någonstans? Kan det bero på att man kanske har för få växter i akvariumet som inte tar upp ordentligt?
      Exakt.Alternativt att de växter du har inte mår så bra för tillfället.
      Regelbundna vattenbyten en gång i veckan så bör inte den nivån på nitrathalten öka. Vad jag kunde se på stickan så är nitratnivån inte i direkt skadlig dos.


      Ursprungligen postat av trollet85
      Jag kommer ta med mig en ganska stor plasthink att fylla vatten i, ska köpa en på ÖB idag tror jag. Så då kommer jag ha vatten i den + i frysbägen som fiskarna är i och som också har lite vatten i sig. Så blandar jag med lite från det gamla akvariumet + nytt vatten, så borde det gå bra? Undrar bara varför jag ska ha vatten ståendes ett tag? Jag kan ju spola upp ljummet vatten direkt från kranen. Eller det kanske dödar bakterierna i vattnet sen om det är för varmt? Men jag brukar alltid hälla ner ljummet vatten i akvariumet när jag gör vattenbyte.
      Nja, ljummet från kranen beror på om det redan är ljummet i kallvattenkranen.
      Du skall aldrig använda varmvatten eller späda med varmvatten från kranen till ljummet.
      Vattnet från din varmvattenberedare är inte ok. Det är inte ens rekomenderat för oss människor att dricka. Bara diska och bada i det är ok.
      Vatten från varmvattnet innehåller metaller etc som är skadliga.

      Jag tar alltid rent kallvatten som jag dushar in i ett par hinkar och låter det stå minst över natten för att ljumma på sig före jag använder det.
      Jag dushar in det i hinkarna för att vädra ur ev. klor som finns i vattnet.

      Ursprungligen postat av trollet85

      men vad är själva "filtret" i akvariumet då eftersom det verkar som filter och filtermassa inte är samma?
      Ordet filter används oftast som helhetsbegrepp för hela pump, filterhus och filtermassa. Dock används också ordet "filter" för filtermassan som du mycket riktigt påpekar. Förväxlinngsrisk råder.

      För att vara mer specifik på vad man menar, kan man säga filtermassa, filterpump, filterhus etc.
      Senast redigerad av PeterFag; 23 September 2005, 11:21.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #33
        Ursprungligen postat av trollet85
        Så den höga halten jag hade beror på att jag har duktiga bakterier i vattnet? som arbetat med att omvandla, men att nitrat nivån bara samlas upp utan att direkt ta väg någonstans? Kan det bero på att man kanske har för få växter i akvariumet som inte tar upp ordentligt?
        finns olika sorters nitrat också.
        den nitraten som kommer från fiskar måste mineraliseras först i botten innan växterna kan ta upp den.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        Arbetssätt...