min tetra är väldigt uppblåst! snabbt svar snälla!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterFag
    • August 2005
    • 200

    #31
    Ursprungligen postat av trollet85
    den har mått bra i ett och ett halvt dygn nu nere i akvariumet i påsen. sen 15min efter jag haft ner den i skålen så dör den.............
    Hmm, jag är väldigt övertygad om att det inte är skålen som är dödande.

    Inget direkt felaktigt med påsen. Men med skålen få du mer vatten och bättre syresättning. Dessutom lättare att göra vattenbyten. Fisken borde må bättre.

    Dödsorsaken kan nog troligvis spåras till hennes sjukdom som sådan. Om du flyttade henne till skålen och gav henne tempererat vatten och hon dör. Då skulle jag sluta mig till att hon skulle dött i påsen också inom ungefär samma tidsrymd.

    Jag antar att du kollat att den är död riktigt och inte bara ligger upp och ner tillfälligt pga chock eller likande? Titta på gälarna och sidofenorna.

    Tråkigt att fisken blivit sämre. Det är alltid kul om man kan rädda dem.

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #32
      I skålen fick jag inte direkt mer vatten, det var mer vatten i påsen snarare. men de handlade om 1st fisk så mer eller mindre vatten spelar ingen roll. visst att tetran tål mer kyla, men den har vart van 27-29 gradigt vatten under hela tiden den levat sedan liten. och speciellt när den nu var sjuk är det nog viktigt.

      men jag säger ju att den höll på tillfriskna. den har vart i påsen i ett och ett halvt dygn och bara blivit bättre. jag tror knappast den hade dött inom samma tidrytm i påsen som i skålen. om den har överlevt 2 nätter utan att jag har vart och kollat hela tiden så hade den nog levat över dagen och natten igen, tills den möjligtvis hade blivit frisk. orsaken var att jag flyttade över den det tror jag. det är väldigt konstigt den dör på en gång istortsett när jag gjorde detta.

      jo den är stendöd, ingenting på den rörs.

      det är trist att man inte ska få lita på det man får hört här på forumet. jag ber folk att tänka till en extra gång innan ni säger något. förhållanden såsom värme är nog ganska viktigt speciellt när den är sjuk. tetran i allmänhet kanske är tåligare. men har du hört en sjuk fisk vara lika tålig som en "vanlig tetra", Ne för den är mycket svagare än vanligt. den behövde nog sin värme iaf. jag sa ju hur länge den redan hade vart i påsen och då kan ni ju konstatera att det fungerar alldeles utmärkt istället för att upprepa flera gånger att skål är bättre på alla sätt och vis. det är klart att jag som oerfaren tillslut blir övertalad även om jag tyckte påsen fungerade bra. mycket trist detta... är arg för att något jag försökt med i 2 dar nu bara sket sig pga detta. efter detta så lär jag inte lita på vad speciellt många säger här inne. alla säger olika, försök börja se till situationen istället och se vad som är bäst. inte vad era åsikter är om en viss sak. är en fisk sjuk så får man handla därefter om ni förstår vad jag menar... då är det kanske inte så smart att greja med den alltför mycket då den inte tål stress speciellt bra.


      tråkigt tråkigt
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #33
        Hej trollet85
        Vad jättetråkigt med fisken som inte klarade sej. Jag sitter här o läser alla inlägg.
        Funderade på en sak, hur var det med skålen som du flyttade den till? Var den ordentligt ren, hade du sköljt den riktigt rent?
        Det går ju faktiskt bättre att ha en sjuk fisk i en separat större skål. jag har gjort det själv flera gånger. Man har bättre koll på det och kan fixa med vattenbyte mm. Nästa gång det kommer sjukdom kunde du prova med en sån glassburk, dom är ju rätt stora. En sån har man ju nästan alltid hemma. Spara en sån så är det garanterat bättre för fisken.
        Men tänk på att göra rent ordentligt först.
        Lycka till med de övriga fiskarna. Förresten kopprtetrorna - hur är dom, fina va?
        Svea

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #34
          svea:
          jag sköljde ur den några gånger först. men de har aldrig vart använd till något och har bara stått uppe på ett skåp med locket på.

          en glass låda? kan man ha sådan till fiskarna? det spelar ingen roll då att den är vit eller grön eller blå. trodde att fiskarna behövde se ut osv...

          jo koppartetran är väldigt fin. jag tycker dom är finast som små, då är dom så pyttesmå och har finast färger. snälla och fina fiskar :] har du sådana eller ska du skaffa?
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #35
            Ok, då har du gjort rätt så långt.
            Jag tror faktiskt inte fiskarna bryr sej så mycket om att "se ut". Särskilt inte under en lite kortare period. Men visst, dom älskar ju att komma fram o hälsa vid glaset.

            Ett annat tips: jag har köpt en liten plastlåda (ca 3 liter) i zooaffären. Den kan man ha flytande i akvariet med den sjuka fisken. Det är sen sån med nåt slags gallerlock på (det tar jag bort. Tror det är till ngt annat djur. Men den funkar jättebra, lite mer vatten, lite stabilare och dom kan se ut!


            Nej jag har inga koppartetror, just nu är det fullt. Annars har jag grunnat på dom, de ser jättefina ut.

            Svea

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • PeterFag
              • August 2005
              • 200

              #36
              Ursprungligen postat av trollet85
              jo den är stendöd, ingenting på den rörs.

              det är trist att man inte ska få lita på det man får hört här på forumet. jag ber folk att tänka till en extra gång innan ni säger något. förhållanden såsom värme är nog ganska viktigt speciellt när den är sjuk. tetran i allmänhet kanske är tåligare. men har du hört en sjuk fisk vara lika tålig som en "vanlig tetra", Ne för den är mycket svagare än vanligt. den behövde nog sin värme iaf.
              Att de behöver värme det är helt klart, kallt från kranen skall man absolut inte ha under sådana här omständigheter. Därför jag förordade tempererat vatten.

              När man flyttar en fisk så skall man akta sig för stora temperaturförändringar. Vilket innebär. OM den var i plastpåsen i akvariet. Häll över den i skålen inklusive det vatten som finns i påsen. Fyll inte på med kallt vatten.

              När fisken är dålig är det som du sagt du var orolig för tidigare också viktigt med syre. 27-29 grader innehåller mindre syre än om det är runt 24.
              Därmed tror jag att det är bäst att låta vattnet sjunka i temperatur till lite lägre och därefter späda med tempererat vatten, när den vant sig.

              Med tempererat vatten menar jag vatten som du tagit t.ex dagen före och som fått stå sig och få rätt temperatur. Ingen temepraturskillnad mot den du har i skålen.

              Ett generellt råd: OM du inte har fiskar som kräver mer värme, sänk temperaturen i ditt akvarium. Om man ligger på max vad tetrorna klarar så förkortar du livslängden. Livslängden ökar om du lägger dig i nedre skalan. Men chocksänk inte. Ställ bara värmaren på lägre temperatur och låt det sjunka av sig själv. OM du vill kan du sänka i steg för steg, d.v.s några grader med flera dagars mellanrum.

              Mycket mycket tråkigt att den inte överlevde. Jag är också ledsen at du känner att du inte kan lita på våra råd här.
              Jag tror att alla vi här har försökt ge bra råd efter bästa förmåga. Sant att det kan bli åsikter som går isär, när det är så många som vill hjälpa. Det hör lite till sakernas natur.

              På den här länken har du tips och koppartetrans krav på sin miljö.

              Du ser där också att 27 grader är i maxstrecket vad den tål.
              Jag ligger på 24-25 grader i mitt och har tetror, platy och mal.

              Jag hoppas verkligen att dina andra fiskar klarar sig, det är fina fiskar.

              Kommentar

              • Marlin
                • January 2005
                • 156

                #37
                Synd att fisken dog... Jag uppfattade det som att poängen med att flytta fisken var att den skulle få mer utrymme, vilket den ju inte fick i din lilla skål. För övrigt kan det nog bara vara skönt för en fisk att slippa "se ut" när den är sjuk. Då får den mer lugn och ro.
                Senast redigerad av Marlin; 25 August 2005, 11:28.
                Mvh,
                Malin

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #38
                  det var inte ett felaktigt råd!!!!! vill poängtera detta.

                  Ev FLYTTEN till skålen, men å andra sidan, du skrev att såg skabbig ut, andades häftig, hade mörka partier - och att det förmodligen var bukvattensot. Hellre att fisken dog snabbt än att den skulle ha varit kvar i påsen ytterligare något dygn eftersom jag är säker på att den dött ändå. Ibland måste man inse NÄR det är dags att avliva, hellre det än att fisken lider.

                  Vanligtvis brukar man avliva fiskar med bukvattensot, vad jag förstått finns endast ett fåtal fall med tillfrisknade fiskar som haft bukvattensot!
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #39
                    Bukvattensot (dropsy) inte är en sjukdom i sig utan snarare symptom på ett sjukdomstillstånd.
                    Vanligen en bakteriell infektion (bakterier har kommit in i organimnen) som fått njurarna att sluta fungera med vätskeansamlingar i vävnaderna som följd.
                    Även om fisken kan ta upp näring kan de inte smälta den trots att de inre organen delvis återbildas så fungerar de inte längre och fisken får en plågsam död.

                    När fisken fått uppsväld buk eller glosögon bör den avlivas.
                    Sera påstår att om den har bara ett av symtomen så kan den behandlas.

                    Men jag tvivlar att en behandling får ett lyckligt slut.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...