min tetra är väldigt uppblåst! snabbt svar snälla!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    min tetra är väldigt uppblåst! snabbt svar snälla!

    Såg redan igår han var lite konstig. men tänkte det kanske skulle gå över då mina fiskar är lite små "konstiga" då och då. men han var fortfarande underlig denna dag och hyperventilerade än. nu ser jag han är ganska så uppblåst! vad är detta??? vad kan jag göra??? han måste ju vara sjuk på nåt sätt för jag tyckte mig se han var ganska ordentligt tjock om jag jämförde med den andra fullvuxna neontetran.
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    #2
    har läst om denna "sjukdomen" tror jag... för jag ser nu att när han är lite stilla så flyter stjärten upp sen börjar han röra på fenarna igen så kommer han ner lite igen. det finns inget att göra åt detta va? och vad heter det den har drabbats av......
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      verkar som den andre tetran börjar uppföra sig lite knas med... jätte svag i färgerna. andas och viftar rätt häftigt på vingarna. de kanske går över för den, men man vet aldrig. den kanske tar efter den andre.
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • trollet85
        • January 2005
        • 667

        #4
        såg nu också att tetran ser hyffsat risig ut. fjällen har börjat lossna lite baktil och fjällen på övriga kroppen ser inte så jätte fin ut. har börjat medicinera med myciour. det ska ju vara mot svamp och hudsjukdomar. får hoppas det hjälper. men han verkar ju rätt knas den där fisken.
        63L med salamandrar
        Mina älskade persers Viola och Velvet

        Kommentar

        • Hella2
          • July 2005
          • 1158

          #5
          hmm..ja jag vet ju inte om det är samma sak som hände mina, men jag hade 11 neontetror som såg väldigt uppblåsta och simmade lite med stjärten uppåt, jag trodde att dom hade svalt luft..dom kan göra det....men dagen efter var alla stendöda! det var nitrit i vattnet...jag hoppas att så inte är fallet med dina
          Man blir aldrig fullärd ....

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Uppsvullen, fjällresning och flämtar vid botten brukar vara typiska symtom på bukvattensot.... kan det vara det?
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • trollet85
              • January 2005
              • 667

              #7
              jo jag tycker också det verkar som det. läste förut om sjukdomar. men stod inte så mycket, men den sjukdomen du nämnde var den som verkade stämma bäst. hur har den isf fått detta?? och smittar det dom andra? har somsagt börjat medicinera med mycopur. men den verkar inte repa sig något av de. men kanske dom andra fiskarna skonas iaf.......... den kommer nog dö =(
              blir arg när den ser ut att vara dålig och fjällen/huden ser konstig ut. de ser ut som en ganska tydlig vit fläck som är som människohuden kan vara när den vart blöt väldigt länge. som att den börjat multna? fast inte så allvarligt..
              63L med salamandrar
              Mina älskade persers Viola och Velvet

              Kommentar

              • Hella2
                • July 2005
                • 1158

                #8
                jag läste detta i en tråd ......



                När fiskarna av någon orsak får tex fel på njurna så vätska samlas i kroppen brukar det kalla bukvattensot.
                Malawi ciklider mf. kan få "bukvattensot" orsakas av en flagelat som kan finnas i fiskarnas tarmsystem.
                Höga värden av nitrat och annat som stressar,fel övriga vattenvärden, kyla,tex fel/gamalt foder, det kan förmodligen göra att en fisk drabbas av det som kallas "bukvattensot.
                _________________
                Man blir aldrig fullärd ....

                Kommentar

                • trollet85
                  • January 2005
                  • 667

                  #9
                  ja det måste ju vara det som drabbat min koppartetra....
                  hur botar man detta då? verkar ju vara försent. sen har jag försökt medicinera med mycopur. men det är väl helt fel då? kan jag bara avbryta medicineringen ifall det nu inte är det jag ska behandla med?
                  63L med salamandrar
                  Mina älskade persers Viola och Velvet

                  Kommentar

                  • Hella2
                    • July 2005
                    • 1158

                    #10
                    jag tycker du ska ta bort den sjuka fisken och sök på bukvattensot så får du massor av svar och råd..hoppas att det löser sig för dig!
                    Man blir aldrig fullärd ....

                    Kommentar

                    • trollet85
                      • January 2005
                      • 667

                      #11
                      jag har ingenstans att föra över den sjuka fisken. den är kvar i karet.. kommer dom andra fiskarna att dö? läste någonstans att det var väldigt smittsamt när det väl har brutit ut. läste att symptomen på den här sjukdomen är bl a att fiskarna spottar ut maten, innan deras matvägran slutligen sätter till. men är inte detta sånt som fiskar gör ibland? har märkt det under en längre tid att dom gör så nångång. sen tyckte jag mig läsa att dom viftar mycket med gälfenorna och det har jag märkt på mina koppartetror, att dom har gjort under en väldigt lång tid, undrat vad det handlar om men de har aldrig hänt något. har dom alltså gått och varit sjuka i flera månader? känns inte allt roligt detta, jag trodde mitt kar var i bra skick men nu kommer väl alla fiskar dö för mig
                      63L med salamandrar
                      Mina älskade persers Viola och Velvet

                      Kommentar

                      • Hella2
                        • July 2005
                        • 1158

                        #12
                        ja..jag tycker synd om dig.jag råkade ut för en nitrittopp och 12 st dog för mig..känns trist. Är den sjuka fisken mycket sjuk eller visar flera fiskar samma symtom? att dom spottar ut mat behöver inte betyda nått,för det gör mina åxå men dom äter allafall,det går att bota bukvattensot om man sätter in medecin i tid
                        Man blir aldrig fullärd ....

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Låter som om du haft lite dåligt vatten en längre tid... hur har du det med dina nitritvärden?
                          Bukvattensot är som skrivits ovan, ett samlingsnamn på flera olika sjukdomar med samma symtom... "riktig" bukvattensot drabbar bara Malawi och Tanganyikaciklider har jag för mig...
                          Avliva de sjuka fiskarna innan de smittar resten...för dem är nog ändå hoppet ute, se till att få ordning på vattnet om det är det som är problemet... Vet faktiskt inte om det finns någon effektiv medicin mot bukvattensot....
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • trollet85
                            • January 2005
                            • 667

                            #14
                            Hella2: ja det är riktigt tråkigt detta... i början när jag ha de akvarium (ett halv år sedan) så dog många av mina fiskar, det var nog nitrit. men så började jag med mindre vattenbyten och då gick det bara bra..
                            sen att det helt plötsligt händer detta då är surt (ironiskt när jag för bara några dagar sedan skrev en tråd om att jag aldrig mäter något i vattnet för det verkar gå bra endå).... den andra "vuxna" tetran verkar lite smått ha dessa symtom, men de kaaaan ju ha gått över till imorgon kan man hoppas. och jag HOPPAS att inga andra fiskar är smittade =(

                            Tant nancy: ja det är möjligt jag haft det då. mäter aldrig värdena för jag tycker det verkat som de har det bra iaf. byter vatten en gång i veckan och sköter mig väldigt bra. vet inte nitritvärdet då jag inte mäter någonting alls förutom tempen. ska jag göra vattenbyte imorgon också? för jag gjorde ett litet idag då jag trodde det hade något med förgiftning att göra (nitrat). kan sjukdomen försvinna om man gör så? Kan inte med att avliva, jag har bara hoppats på att den sjuka fisken skulle repa sig. nu har jag lagt i den i en plastpåse jag haft över sedan jag köpt fiskar, så att den iaf inte ska kunna smitta andra fiskar.
                            63L med salamandrar
                            Mina älskade persers Viola och Velvet

                            Kommentar

                            • lenis3
                              • June 2004
                              • 2254

                              #15
                              hmm i en plastpåse? Där kan du nog inte ha den länge.. Om fjällen är resta tycker jag du ska avliva den.

                              Ett tips är att banka ihjäl den med en sten, inte så kul men snabbt.

                              Lenis
                              Min zoon
                              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                              Kommentar

                              Arbetssätt...