Plötslig uppkomst av slemtrådar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laxxxen
    • April 2004
    • 45

    Plötslig uppkomst av slemtrådar

    Vet inte om det här är rätt kategori eftersom det inte är en sjukdom men så här ligger det iaf till:

    Efter att jag idag har bytt vatten så ser jag helt plötsligt att akvariet är fullt med massa slemmiga trådar som flyter omkring, påminner lite om spendelväv. Trådarna fastnar i allt och alla och skitar ner mitt akvarie som jag precis har städat.

    Trådarna dyker upp när jag håller på att fylla på med nytt vatten. Jag har en innerpump men den är avstängd vid vattenbytet, vattnet fyllar jag med en slang som är kopplad från kranen. Jag fyller inte på vattnet i filtret utan rätt ner i akvariet.

    Det här har hänt två gånger nu och jag undrar om någon har nån idé om vart skiten kommer ifrån och vad det är för något. Jag skulle gissa att det kommer från det inbyggda filtret men jag har ju inget flöde genom det.
    180L, under uppstart...
  • Lucas_no1

    #2
    Tjena!

    Jag får samma i mitt kar mellan varven vid vattenbyte och jag tror det är kemikalier i vattnet som fäller ut.
    Det är i allfall inte farligt.
    Sen kan ju fiskarna reagera på nytt vatten med klor och annat i genom att slemlagret lossnar lite.

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Hej

      Jag fick dessa nät.Funderade och funderade sen såg jag vad det kom ifrån.Jag hade matat ancistrucen med brysselkål.En liten bit hade glömts kvar och hade löst upp sig i vattnet och blev till ett spindelnnät.
      Fredrik

      Kommentar

      • laxxxen
        • April 2004
        • 45

        #4
        Återkommer

        Nu har jag fått dessa trådar vid de snaste 4 vattenbytena. Det verkar vara något i vattnet som fylls på som säller ut när man lör igång pumpen igen. Innan man startar pumpen ser det ut som en dimma och efter starten blir det slemtrådar.

        Någon som vet hur man undviker detta?
        180L, under uppstart...

        Kommentar

        Arbetssätt...