hallå.
tänkte ja skulle dela med mej av den information jag fick ida från konsumentverket.
Goddagens.
har några frågor om akvariefiskar.
pratar med folk då och ibland som har akvarie funkar jättebra och så har
dom
varit och köpt en eller ett par fiskar och kommit hem och ett par dagar
senare
har fiskarna insjuknat.
ibland går det att åtgärda med medicin men alldeles för ofta dör en, flera
eller alla fiskarna.
kan man gå till butiken och kräva ersättning för dom fiskar som har dött
och
för eventuell kostnad för medicin ? (under förutsättning att det inte är
köparen som gjort nån form av handhavande fel)
sen undrar jag även hur det blir om man köper en eller flera fiskar som
bara
förtvinar och dör ? (vissa fiskar fångas vilt med cyanid till exempel andra
kanske dör pga att dom svälts efter att dom fångats eller blivit
skadade/stressade under transport medmera.)
Mvh Raven
Hej!
När man har köpt en vara även när det är ett djur kan man reklamera det om man anser att det är felaktigt. När det gäller ett djur kan det bli svårare att konstatera ifall felet är orsakat av köparen eller säljaren. Inom det första halvåret ligger bevisbördan på säljaren restarnde tid (3år) ligger bevisbördan på köparen. Vid en reklamation har man även rätt till ersättning för de merkostnader man har drabbats av. Din sista fråga får samma svar som den första.
Med vänlig hälsning
Konsument Göteborg
Telefon 611515
Telefontid 0900-1200 måndag-torsdag
BOX 11364
404 28 Göteborg
UPPDATERING
hej och tack för svaret men har några frågor till nu.
vissa zooaffärer har skyltar uppe där det står att dom bara säljer friska fiskar.
men för att veta om en fisk är frisk så måste den ligga i karantän i tror det är 2 veckor och utöver detta kan en fisk bära på sjukdomar som inte bryter ut sålänge fisken mår bra utan först när den blir stressad till exempel som under transport.
får verkligen zooaffärer skylta så ?
Inom det första halvåret ligger bevisbördan på säljaren
räcker det att säljaren säger att inga andra fiskar har blivit sjuka till exempel ?
kan säljaren kräva att få ett vattenprov till exempel från akvariet för att kolla vattenkvaliteten ?
kräva att få se akvariet ?
vad kan man göra om en zooaffär skulle trilskas när man försöker prata med dom om sjuka fiskar och vill ha ersättning för det ?
det finns ju akvariefiskar som kostar flera tusen kronor.
Ifall fiskarna är friska har de rätt att skriva på det sättet i annat fall skulle det eventuellt bli fråga om felaktig marknadsföring men jag har svårt att se att de inte får skriva på det sättet. Ifall man anser att det är felaktig marknadsföring kan man göra en anmälan till Konsumentverket (www.ko.se) Att säljaren har bevisbördan innebär att de skall styrka att de har rätt vid en eventuell tvist. När det gäller ditt ex. vågar jag inte svara om det räcker eller ej men det kan hända men anser man som konsument att det inte är tillräckligt kan man driva vidare frågan och då är det upp till företaget att bevisa att de har rätt. Som jag tidigare nämnde är det alltid en mer komplex situation när det rör sig kring djur i förhållande till döda ting när det gäller vad som är rätt och fel.
Ifall man inte når en lösning med företaget avseende en tvist kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se)för att pröva tvisten.
Med vänlig hälsning
Konsument Göteborg
Telefon 611515
Telefontid 0900-1200 måndag-torsdag
BOX 11364
404 28 Göteborg
tänkte ja skulle dela med mej av den information jag fick ida från konsumentverket.
Goddagens.
har några frågor om akvariefiskar.
pratar med folk då och ibland som har akvarie funkar jättebra och så har
dom
varit och köpt en eller ett par fiskar och kommit hem och ett par dagar
senare
har fiskarna insjuknat.
ibland går det att åtgärda med medicin men alldeles för ofta dör en, flera
eller alla fiskarna.
kan man gå till butiken och kräva ersättning för dom fiskar som har dött
och
för eventuell kostnad för medicin ? (under förutsättning att det inte är
köparen som gjort nån form av handhavande fel)
sen undrar jag även hur det blir om man köper en eller flera fiskar som
bara
förtvinar och dör ? (vissa fiskar fångas vilt med cyanid till exempel andra
kanske dör pga att dom svälts efter att dom fångats eller blivit
skadade/stressade under transport medmera.)
Mvh Raven
Hej!
När man har köpt en vara även när det är ett djur kan man reklamera det om man anser att det är felaktigt. När det gäller ett djur kan det bli svårare att konstatera ifall felet är orsakat av köparen eller säljaren. Inom det första halvåret ligger bevisbördan på säljaren restarnde tid (3år) ligger bevisbördan på köparen. Vid en reklamation har man även rätt till ersättning för de merkostnader man har drabbats av. Din sista fråga får samma svar som den första.
Med vänlig hälsning
Konsument Göteborg
Telefon 611515
Telefontid 0900-1200 måndag-torsdag
BOX 11364
404 28 Göteborg
UPPDATERING
hej och tack för svaret men har några frågor till nu.
vissa zooaffärer har skyltar uppe där det står att dom bara säljer friska fiskar.
men för att veta om en fisk är frisk så måste den ligga i karantän i tror det är 2 veckor och utöver detta kan en fisk bära på sjukdomar som inte bryter ut sålänge fisken mår bra utan först när den blir stressad till exempel som under transport.
får verkligen zooaffärer skylta så ?
Inom det första halvåret ligger bevisbördan på säljaren
räcker det att säljaren säger att inga andra fiskar har blivit sjuka till exempel ?
kan säljaren kräva att få ett vattenprov till exempel från akvariet för att kolla vattenkvaliteten ?
kräva att få se akvariet ?
vad kan man göra om en zooaffär skulle trilskas när man försöker prata med dom om sjuka fiskar och vill ha ersättning för det ?
det finns ju akvariefiskar som kostar flera tusen kronor.
Ifall fiskarna är friska har de rätt att skriva på det sättet i annat fall skulle det eventuellt bli fråga om felaktig marknadsföring men jag har svårt att se att de inte får skriva på det sättet. Ifall man anser att det är felaktig marknadsföring kan man göra en anmälan till Konsumentverket (www.ko.se) Att säljaren har bevisbördan innebär att de skall styrka att de har rätt vid en eventuell tvist. När det gäller ditt ex. vågar jag inte svara om det räcker eller ej men det kan hända men anser man som konsument att det inte är tillräckligt kan man driva vidare frågan och då är det upp till företaget att bevisa att de har rätt. Som jag tidigare nämnde är det alltid en mer komplex situation när det rör sig kring djur i förhållande till döda ting när det gäller vad som är rätt och fel.
Ifall man inte når en lösning med företaget avseende en tvist kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se)för att pröva tvisten.
Med vänlig hälsning
Konsument Göteborg
Telefon 611515
Telefontid 0900-1200 måndag-torsdag
BOX 11364
404 28 Göteborg
Kommentar