ersättning från säljare efter köp av sjuka fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    ersättning från säljare efter köp av sjuka fiskar

    hallå.
    tänkte ja skulle dela med mej av den information jag fick ida från konsumentverket.

    Goddagens.
    har några frågor om akvariefiskar.
    pratar med folk då och ibland som har akvarie funkar jättebra och så har
    dom
    varit och köpt en eller ett par fiskar och kommit hem och ett par dagar
    senare
    har fiskarna insjuknat.
    ibland går det att åtgärda med medicin men alldeles för ofta dör en, flera
    eller alla fiskarna.


    kan man gå till butiken och kräva ersättning för dom fiskar som har dött
    och
    för eventuell kostnad för medicin ? (under förutsättning att det inte är
    köparen som gjort nån form av handhavande fel)


    sen undrar jag även hur det blir om man köper en eller flera fiskar som
    bara
    förtvinar och dör ? (vissa fiskar fångas vilt med cyanid till exempel andra

    kanske dör pga att dom svälts efter att dom fångats eller blivit
    skadade/stressade under transport medmera.)

    Mvh Raven


    Hej!

    När man har köpt en vara även när det är ett djur kan man reklamera det om man anser att det är felaktigt. När det gäller ett djur kan det bli svårare att konstatera ifall felet är orsakat av köparen eller säljaren. Inom det första halvåret ligger bevisbördan på säljaren restarnde tid (3år) ligger bevisbördan på köparen. Vid en reklamation har man även rätt till ersättning för de merkostnader man har drabbats av. Din sista fråga får samma svar som den första.

    Med vänlig hälsning

    Konsument Göteborg
    Telefon 611515
    Telefontid 0900-1200 måndag-torsdag
    BOX 11364
    404 28 Göteborg

    UPPDATERING

    hej och tack för svaret men har några frågor till nu.

    vissa zooaffärer har skyltar uppe där det står att dom bara säljer friska fiskar.
    men för att veta om en fisk är frisk så måste den ligga i karantän i tror det är 2 veckor och utöver detta kan en fisk bära på sjukdomar som inte bryter ut sålänge fisken mår bra utan först när den blir stressad till exempel som under transport.
    får verkligen zooaffärer skylta så ?

    Inom det första halvåret ligger bevisbördan på säljaren
    räcker det att säljaren säger att inga andra fiskar har blivit sjuka till exempel ?
    kan säljaren kräva att få ett vattenprov till exempel från akvariet för att kolla vattenkvaliteten ?
    kräva att få se akvariet ?

    vad kan man göra om en zooaffär skulle trilskas när man försöker prata med dom om sjuka fiskar och vill ha ersättning för det ?
    det finns ju akvariefiskar som kostar flera tusen kronor.


    Ifall fiskarna är friska har de rätt att skriva på det sättet i annat fall skulle det eventuellt bli fråga om felaktig marknadsföring men jag har svårt att se att de inte får skriva på det sättet. Ifall man anser att det är felaktig marknadsföring kan man göra en anmälan till Konsumentverket (www.ko.se) Att säljaren har bevisbördan innebär att de skall styrka att de har rätt vid en eventuell tvist. När det gäller ditt ex. vågar jag inte svara om det räcker eller ej men det kan hända men anser man som konsument att det inte är tillräckligt kan man driva vidare frågan och då är det upp till företaget att bevisa att de har rätt. Som jag tidigare nämnde är det alltid en mer komplex situation när det rör sig kring djur i förhållande till döda ting när det gäller vad som är rätt och fel.

    Ifall man inte når en lösning med företaget avseende en tvist kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se)för att pröva tvisten.

    Med vänlig hälsning

    Konsument Göteborg
    Telefon 611515
    Telefontid 0900-1200 måndag-torsdag
    BOX 11364
    404 28 Göteborg


    Senast redigerad av Raven; 20 July 2005, 15:48.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis
  • aqua J
    • March 2005
    • 275

    #2
    Intressant!
    Har ju själv under ett par månades tid haft massdöd pga vad jag hävdar inköp av sjuk fisk. Detta har med olika mediciner och döda fiskar kostat mig runt 600-700 spänn. Den första fisken som dog (smittkällan) reklamerade vi och fick en ny, men efter det har inget intresse visats för ersättning, har ändå påpekat flera gånger att det måste bero på fisken från deras affär.
    Det sitter dessutom en lapp i affären med lite info om fisksjukdomar, avslutningsvis står det "Vi säljer endast friska fiskar". Hur kommer det sig då att det dör fiskar i butiken? Någongång måste ju kunden få med de exemplar hem som dagarna efter ses flyta omkring, och de har väl knappast dött av friskhet eller hög ålder eller?
    Näe, det känns som en chanstagning varje gång man kommer hem med nytt tycker jag...
    Vet att man inte ska medicinera på måfå eller i onödan, men snart känns det som man vill börja följa det som står på flaskorna om introducering av ny fisk.






    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      fråga dom hur dom vet att fisken är frisk för det skulle va mycket intressant att få höra för dom ljuger väl inte

      mej veterligen kan man bara ta reda på det genom karantän men å andra sidan kan ju fiskar bära på parasiter å sjukdomar som bara blåssar upp när fisken är sjuk stressad eller dylikt.

      snabb notering.
      vem som helst kan fråga konsumentverket det jag gjorde och är gratis och går förvånansvärt snabbt.
      i regel kan man vänta sej att få svar inom 1 arbetsdag vilket är mycket bra.

      tror ja ska maila en 2 frågor till om detta.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • efred
        • July 2005
        • 168

        #4
        Efter att ha jobbat i akvarieaffär kan jag ju dela med mej av andra sidans åsikter.
        Som konstaterat är det ju väldigt svårt att bevisa var felet ligger. Självklart kan ju köparen fått med sig ett svagare exemplar med sig hem. Allt som oftast ligger dock felet hos köparen som inte skött transport väl eller har ett dåligt skött akvarium.

        Angående sjuka fiskar så vet ju affärsinnehavaren om det dött onormalt många fiskar i ett akvarium eller om man verkligen kunnat konstatera en viss sjukdom. Skulle vi råkat sälja fiskar ur detta akvarium så var det självklart att kunden ersattes. Och även självklart att inga fiskar från detta akvarium såldes innan tillfrisknande. Om fiskar från ett friskt akvarium dött slutade det normalt med uppgörelse om halva priset eftersomdet är i princip omöjligt att bevisa huruvida köpare eller säljare gjort fel.

        Beträffande fiskar som dör i affären så låg det allt id några och flöt varje morgon. Inget större fel med det. På hundra akvarier i en miljö som är rätt stressande för fiskar är det självklart att ett par stycken dör om dagen utan att sjukdom föreligger.

        Kommentar

        • moggleif
          • May 2005
          • 40

          #5
          Ursprungligen postat av efred
          Beträffande fiskar som dör i affären så låg det allt id några och flöt varje morgon. Inget större fel med det. På hundra akvarier i en miljö som är rätt stressande för fiskar är det självklart att ett par stycken dör om dagen utan att sjukdom föreligger.
          Här skriver du ju det själv, att det är affärsidkaren som gör ett grovt fel. Med den stressen de utsätts för i affären och sedan en oundviklig transport för att sedan komma till en ny miljö, vanligtvis mycket lugnare så är det inte så konstigt att en del fiskar kilar vidare inom mycket kort.

          Jag vill hävda att av de flesta som hänger här på zoopet så ligger kunnandet (och viljan att veta mer)om akvariefisk och akvarieskötsel på en nivå där felet i åtminstone 9 fall av 10 kan hänvisas till säljaren och dålig fiskkvalité.

          Akvarieaffärer kanske skulle börja med skyltning, dvs visa fisken för kunden och sedan ha ett "lager" där kunder inte har tillgång och hämta fisken därifrån för att minska fiskstressen. Lite synd om de fiskar som går som skyltning men vafan, mängden fisk som gör det minskar ju då alla går som skyltning idag.

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Raven: Menar dom att om en fisk som köpts dör efter 5 månader skulle man kunna gå tillbaka och hävda att det var något "fel" på den från början? Sen är det upp till affären att motbevisa, hur nu det skulle vara möjligt?

            moggleif: Skulle du verkligen köpa fisk du inte får se? Så minst 9 gånger av 10 som fisk dör är det affärens fel när det gäller folk härifrån som fått problem? Bara en liten undran: Hur kan någon veta det?

            Erik
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Tyvärr är den nuvarande konsumentköplagstiftningen fullkomligt tokig eftersom den betraktar en fisk som vilken vara som helst. Det är faktiskt inte samma sak att vare sig sälja eller köpa en fisk som ett par skor även om lagstiftningen tycks tro det. Att sälja fiskar (eller andra djur) innebär ett stort ansvar att till exempel säljaren lämnar bra information vid försäljningen och även att köparen informerar sig innan köpet och sedan sköter fisken på ett korrekt sätt. En gång i tiden (mer än 15 år sen) så hade jag affär och en viktig orska på att jag tröttnade på det var att så oerhört många kunder vare sig brydde sig om att lyssna på de råd man gav eller skötte sina fiskar på ett korrekt sätt. Även om man t.ex. påtalade att dessa fiskar passar inte ihop, eller att dessa fiskar kräver annat vatten så lyssnade de inte och när sedan fiskarna dog så kom de in och klagade på fiskarna i affären. Nåväl det fanns många duktiga kunder också och med dom var det aldrig problem.

              Idag står man ju istället på andra sidan och handlar fisk lite då och då i affärer och nog händer det att nyinköpta fiskar då och då fortfarande dör men till 90% skulle jag nog vilja påstå att felet oftast är mitt eget i så fall (även om det självklart känns lättare att skylla på andra).

              Några kommentarer:
              Att en affär skulle kunna fortsätta att existera om den bara säljer fiskar som dör för alla är naturligtvis en orimlighet - de skulle inte få några kunder kvar.
              Om du har mycket problem med fiskar inköpta i en speciell affär så byt affär - fiskarna kanske t.ex. är invanda vid ett vatten i affären som skiljer sig från ditt. Jag vet affärer som inte kan ta från en grossist men det funkar bra från en annan. Jag vet exempel där fiskarna dör om man släpper ihop fiskar som kommer från olika grossister, men var för sig går de hur bra som helst.

              Akvarieaffärer kanske skulle börja med skyltning, dvs visa fisken för kunden och sedan ha ett "lager" där kunder inte har tillgång och hämta fisken därifrån för att minska fiskstressen.
              Tvärtom vad många tror så är det faktikst inte speciellt stressande för fiskar i en akvarieaffär - att t.ex. håva i ett akvarium 10 gånger om dan är betydligt mindre stressande än att håva en gång i veckan i sitt hemma akvarium.
              Man har mätt upp mängden stresshormoner som fiskar utsöndrar i matfiskodlingar - om man håvade en gång om dan så utvecklade de mängder av stresshormoner, om man håvade 10 gånger om dan i stort sett inga alls. Inte så konstigt eftersom de blev vana vid detta så var det inget stressmoment längre.
              Passerar många människor framför ett akvarium (som i en affär) så blir de vana och stressas inte, ser de bara männiksor två gånger om dan så äer det mer stressande etc.
              Så ditt förslag skulle jag vilja påstå snarare är mer stressande mer för fisken än att de är exponerade i affären.

              Jag vill hävda att av de flesta som hänger här på zoopet så ligger kunnandet (och viljan att veta mer)om akvariefisk och akvarieskötsel på en nivå där felet i åtminstone 9 fall av 10 kan hänvisas till säljaren och dålig fiskkvalité.
              Med 30 års akvarieerfarenhet på hobbynivå och 15 års erfarenhet som handlare så skulle jag vilja påstår att det är tvärtom mot vad du påstår.

              Självklart dör det fisk i en affär men man måste skilja mellan smittsamma sjukdomar och defekter. Har man kanske 10.000 fiskar i en affär och de omsätts hela tiden så är det ganska naturligt att en del pga av t.ex. olika genestiska effekter dör, eller kanske så att de svagaste i en kull går åt efter en transport. I naturen sällas dessa ut på ett betydligt tidigare stadium medan det gynsammare levnadsklimatet i akvarium har hållt dom vid liv betydligt längre. Detta är normalt och händer även i de mest välskötta affärer.

              Värre är det med smittsamma sjukdomar och det är ingen enkel sak. Oftast så är det som flera redan påpekat stress i någon form som orsakar sjukan men stress kan ha så många former som transporter och skillnader mellan vatten och introduktion i nya akvarier etc. etc.
              Fiskar kan också själva vara resistenta mot en sjukdom samtidigt som de är smittbärare. Dvs fiskar i ditt eget akvarium kan smitta andra fiskar men själva förbli friska och tvärtom så kan fiskarna du köper smitta ner dina fisker men själva klara sig - inte enkelt att besvisa något vare sig åt ena eller andra hållet.
              Men som jag skrev ovan - har man stora problem med fiskar som kommer från en viss affär så byt affär. På samma sätt som vissa affärer inte kan handla från vissa grossister utan att få problem. Det behöver i och för sig inte vara fel på fiskarna i affären/grossisten men av någon underlig anledning så är de helt enkelt inte kompatibla med varandra.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                När man köper ny fisk borde man kanske ha dem i karantän ett tag. Hur länge anses lämpligt?
                Jag undrar oxå om fiskarna inte blir ytterligare stressade av att flytta/fångas ytterligare en gång, till o från karantänen? Det blir ju många flytt för stackarna innan dom hamnar i sitt hem-akvarium.
                Svea

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Visst så finns det några negativa konsekvenser med att hålla fiskar i karantän, men de positiva (transportsjukdomar etc. hinner bryta ut och fiskarna hinner äta upp sig och vänja sig vid vattnet innan de släpps ner i den tuffare miljön i huvudakvariet).

                  Så en karantän på minst en vecka kan rekommenderas
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • mange993
                    • April 2004
                    • 372

                    #10
                    Tjenare
                    Jag köpte fisk som smittade ner hela akvariet. jag gick tillbaka och påpekade det. Jag fick då medicin gratis och senare även nya fiskar både dom som jag köpt och dom som jag hade innan. Dom hade sjukdomen även i sitt akvarium
                    det gjorde väl sitt till . dom var väldigt tillmötesgående.
                    det är en affär som jag fortsätter att göra affärer med.

                    MVH
                    Mange

                    Kommentar

                    • efred
                      • July 2005
                      • 168

                      #11
                      Angående tilläpningen av lagen på djur så skummade jag igenom lagen som hastigast precis. Kan inte hitta någon särskild paragraf helt i linje med vad Kjell skriver. Men lagen gäller i princip utan undantag för nya varor. Är en fisk ny? För varor som inte är fabriksnya gäller att man säljer i det skick som är och skulle det sen visa sig att skicket var sämre än förväntat så träder lagen i kraft med ersättning mm. Köper man en fisk så vet man ju att det inte direkt är kvalitet á la Hästens sängar. Det är alltid en risk att den tex. är inavlad eller fått något smittsamt. Alltså kan man ju se det som att man alltid tar en viss risk när man köper en fisk och den risken får man själv stå för.

                      Sen står det ju också att lagen gäller så länge man inte utsatt varan för vanvård. Om man köper 10 neon och fem dör första veckan medan inte en enda dör hos handlaren är det ju svårt att övertyga om att felet inte skulle ligga hos en själv.

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Tvärtom vad många tror så är det faktikst inte speciellt stressande för fiskar i en akvarieaffär - att t.ex. håva i ett akvarium 10 gånger om dan är betydligt mindre stressande än att håva en gång i veckan i sitt hemma akvarium.

                        Passerar många människor framför ett akvarium (som i en affär) så blir de vana och stressas inte, ser de bara männiksor två gånger om dan så äer det mer stressande etc.
                        benägen att hålla med om detta.
                        många fiskar jag tittar på i min lokala zooaffär kommer fram mot framrutan och verkar lika intresserad av att titta på mej som jag är av att titta på den.

                        Raven: Menar dom att om en fisk som köpts dör efter 5 månader skulle man kunna gå tillbaka och hävda att det var något "fel" på den från början? Sen är det upp till affären att motbevisa, hur nu det skulle vara möjligt?
                        ska man hårddra det ja men det är ju omöjligt att säga vad som hänt under dom 5 månaderna med nitrit värme matning medmera.


                        ta en titt på mittt första inlägg har uppdaterat med info jag fått idag.

                        är inget lätt område men konsument göteborg har gjort vad dom kan för att svara och hoppas att mer än jag har fått några frågor besvarade om detta.
                        Senast redigerad av Raven; 20 July 2005, 15:49.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • moggleif
                          • May 2005
                          • 40

                          #13
                          Ja jag skulle kunna tänka mig att köpa fisk jag inte ser direkt. Däremot så kommer jag inom kort få se fisken och har ju då en chans att ångra mig. Affärsinnehavaren kommer också troligen vara intresserad av att sälja bra "varor" för att jag ska komma tillbaka och även rekommendera affären för andra.

                          Men eftersom Fohrman säger att forskning påpekat att fiskarna inte alls stressas av mycket folk och håvlek i karet så kan ju det fortgå som det är nu. Jag bara kommenterade Efreds inlägg, som skrev att fiskarna levde i en stressande miljö.

                          Förtydligande av mitt påstående om att i 9 fall av 10 så är det affärens fel. Med affären så åsyftar jag hela länken från uppfödaren till vår lokala handlare. De lyckas inte sålla ut de sämsta exemplaren, läs Forhmans inlägg.

                          Och jag vill (återigen) nog påstå att vi som härjar på zoopet troligen tillhör de kunder som lyssnar till säljaren på diverse råd. Vi är inte så många som hänger här jämnt om man jämför med hur många som har ett akvarium hemma. Av den anledning påstår jag att vi zoopet-fantaster är bättre för firrarna än vad de flesta andra akvarister är som gör precis som Fohrman skriver, skiter i det mesta. Jag tror att många av oss tillhör de kunderna som Fohrman skrev "Nåväl det fanns många duktiga kunder också och med dom var det aldrig problem".

                          Vårt intresse ligger på en annan nivå än den vanligaste kunden. Vi känner på oss när vi gjort fel. Men av de fyra fiskar som dött hos mig vill jag hävda att tre var affärens fel. Det är två silverhajar som dog inom mycket kort, såg lite krassliga ut från början (borde inte köpt just dem en jag sa inget i affären, klantigt, nuförtiden så gör jag det). Dessutom har en guldgurami hona dött, troligen ihjäl-jagad av hannarna. Jag frågade säljaren om råd om hur många och vilket kön med mera. Jag sa bara att jag gärna ville ha gulaktiga fiskar om det finns något lämpligt. Berättade om akvariet, fiskar, vattenvärden mm. Då blev det fyra guldguramis, två av varje kön. Efteråt så har jag fått reda på att denna arten borde ha flera honor per hane för att de inte ska bli ihjälstressade. Vet inte hur jag ska göra med den sista honan, hon jagas ofta men jag har inget annat kar att ha henne i. Den fjärde firren som dött var också en silverhaj, den försökte svälja en stor bit ärta (skalad) men den satte sig i halsen. Vi fick ta och "operera" och fick ut ärtan. Det skedde dagar innan en resa till två veckor i solen. Silverhajen behövde lite mer ro för att äta och när vi sedan stack och slutade mata den speciellt så svalt den troligen ihjäl, avled åtminstone troligen pga ärtan.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...