Söndertrasad kamphane :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cuty
    • October 2004
    • 30

    Söndertrasad kamphane :(

    En en relativ ny akvarieägare. Som nu står inför mitt första problem i akvariet. Det är så att min kamphane har från igår till idag fått hela bakfenan söndertrasad, blev chockad när jag såg honom idag. Vad kan det vara ?

    Han lever i ett 73,5 liters akvarium tillsammans med en kamphona, 3 silvermolly, och 5 drottningsrasbora och en mal. Alla värden är bra och har 26 grader i akvariet. Jag har aldrig sett att någon av dom andra varit på honom, Han har visserligen varit och naggat lite på mina molly's men det har gått bra.
    Vet inte hur jag ska göra nu för det ser verkligen hemsk ut. Har tatt bilder urdåliga visserligen. Kameran är från stenåldern och man andvänder disketter så . Ska försöka lägga ut dom senare. Vad kan ha hänt?? Kan det ha varit honan som varit på honom ?? eller kan det vara fenröta ?? går det så fort verkligen ? Han är frisk och pigg annars ídag åt bra och jaga dom andra som han bruka. Någon som har några tips och råd vill gärna ha tillbaka min vackra hane tills hans orginalskick. Vore jättetacksam för svar !!!


    Lyckats få upp bilder nu... va inte lätt !!! Och korten är dåliga och så hoppas nu lyckas se lite ändå

    Meilleur service client, taux d’interêt et offre de bienvenue ? Trouvez la banque en ligne qui vous convient grâce à notre comparatif/guide et économisez en moyenne 150 euros par an !

    Meilleur service client, taux d’interêt et offre de bienvenue ? Trouvez la banque en ligne qui vous convient grâce à notre comparatif/guide et économisez en moyenne 150 euros par an !

    Meilleur service client, taux d’interêt et offre de bienvenue ? Trouvez la banque en ligne qui vous convient grâce à notre comparatif/guide et économisez en moyenne 150 euros par an !
    Senast redigerad av Cuty; 04 June 2005, 17:00.
  • Paniktandborste
    • March 2005
    • 330

    #2
    tycker ändå att det ser ut att vara någon som har bitit på honom och eftersom det gick så snabbt verkar det mindre troligt att han är sjuk
    Aka Pixel eller Bildpunkt

    Kommentar

    • Bucket
      • February 2004
      • 1020

      #3
      vår kamphona var taskig mot hanen.. så nu bor di i olika kar.. hon bet av honom fenorna.
      jävla massa akvarium!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

      Kommentar

      • Cuty
        • October 2004
        • 30

        #4
        vad illa... kan det vara honan då ?? för molly's är väl ändå snälla... ska jag isolera honom kanske eller ta bort honan.. vad ska jag göra... ??? så underligt dock att alla har gått bra ihop i 3 veckor nu.... och så händer detta..... skaffade båda för 3 veckor sen....

        Kommentar

        • Cuty
          • October 2004
          • 30

          #5
          oki.. hmm nu har jag upptäckt samma fenomen på kamphonan .. hennes undre fena har "spruckit" och likaså kamphanes undre fena.. fast långt ifrån så mycket som på stjärtfenan... vad är detta ???

          Kommentar

          • liindaa
            • January 2005
            • 205

            #6
            då e d väl rasbororna..?!

            Kommentar

            • Cuty
              • October 2004
              • 30

              #7
              jag har inte en aning om vad det är därför frågar jag här men det verkar som ingen annan vet heller så.........nu ska jag skaffa ett annat akvarium för honom.. bara hoppas att det tjejen som jag mailat fortfarande har sitt kvar så jag kan hämta det idag... hade ju planerat ett vattenbyte idag så då kan jag ju spara det vattnet jag byter till honom så det ordnar sig så sätt....

              Kommentar

              • martal
                • May 2004
                • 618

                #8
                Hej:-)
                Jag tror inte att det är någon fisk som bitit av stjärtfenorna.
                Jag hade en kampfiskhane som hade ungefär likadan fenor när jag köpte honom(han hade varit i en ca 1/2 dl stor plastmugg på djuraffären:-(.
                Efter ett tag växte dom ut och blev "täta".Det som tidigare varit ojämna,stripiga delar lossnade efter ett tag.
                Har haft en kampfiskhane som fått så mycket "stryk" av en kampfishona att jag inte hittade honom först.Han låg tryckt på botten i ett hörn.
                Hans fenor var avtuggade raka och ca 1/2 - 1 cm långa.
                I det akvariet fanns det bara en kampiskhona och denna hane.
                MVH Marita
                PS Han fick leva ensam efter det:-)
                Det här behöver du veta
                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                Kommentar

                • Cuty
                  • October 2004
                  • 30

                  #9
                  lyckades lösa det hela... hörde hur det plaskade till i akvariet.... jag sprang dit och då ser jag hur den stackars hanen flyger runt i hela akvariet med "honan" i fenorna... efter det fick honan(som jag trodde det va) flytta in i en yngelkasse tills jag kunde flytta henne(honom) vidare. Sen ringde jag en god vän till min mamma och han tyckte det lät som min såkallade hona va en hane och han kom över och kollade på henne och det visa sig va en hane det med. Så nu är min gamla hane ensam och lycklig trots söndriga fenor, och bygger skumbo för fullt ( blir nästan lite trött när jag ser det). Den andra hanen som jag trodde va en hona har flyttat in hos min mammas goda vän och ska bli avels hane. Han trodde att denna hanen skulle växa up och bli en otroligt vacker hane. Så det ordnade sig tillslut och jag har lärt mig en god läxa. Nu undrar jag dock. Hur ska jag kunne see skillnad på unga hanar och honor ??? Vill ju gärna ha flickor till min vackra pojke. Fast vet inte om jag vågar försöka igen. Vill inte stressa honom mer nu.

                  Kommentar

                  • martal
                    • May 2004
                    • 618

                    #10
                    Kampfisk

                    Martal
                    Bifogade filer
                    Det här behöver du veta
                    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                    Kommentar

                    • Cuty
                      • October 2004
                      • 30

                      #11
                      vad mena du med det då ?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...