Röd böld vid sidan av munnen på dvärggurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erifo
    • December 2004
    • 5

    Röd böld vid sidan av munnen på dvärggurami

    Hej!

    En av mina dvärgguramis verkar ha fått någon slags sjukdom. Den har en röd böld på ena sidan av munnen. Se bilderna nedan:



    Vad kan det vara? Vad gör man åt det?
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Oj det där ser inte bra ut!

    Min erfarenhet av dvärggurami är att de är extremt känsliga för dåliga vattenförhållanden och att det är jätteviktigt att byta vatten en gång i veckan, gärna städa botten lite med och hålla minutiös koll på nitrit. Sådana där sår fick jag också på någon av mina dvärgguramisar och vad jag gjorde då så la jag den i ett saltbad med syrepump i tre timmar och lät den sedan flytta tillbaka till akvariet igen. Samma procedur dagen efter tills såret/bölden/skadan verkade läkt. Den klarade sig, dock inte så länge, bara några månader senare dog den.

    Hoppas det går bättre för din tjusiga hane,
    Mvh /Maria
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • erifo
      • December 2004
      • 5

      #3
      Hmm.. saltbad, hur mycke salt per vattenvolym pratar vi om då?

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Gjorde ett karantänkar och tog fyra liter vatten från akvariet som jag sedan tillsatte en tesked salt i. Satte ned luftpumpen och lade i fisken när saltet hade löst upp sig. Sedan fick han bo där i tre timmar. Tror jag upprepade detta i tre-fyra dagar.

        Jag tror att min fisk fick detta pga för hög nitrathalt, pga för mycket fisk i akvariet. De kan också bli extremt stressade av att gå med snabba, pigga fiskar. Blir de stressade så blir de mottagliga för dylika skador.

        Jättelycka till, dvärgguramisar är verkligen bland de allra vackraste fiskarna!
        Maria
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • erifo
          • December 2004
          • 5

          #5
          OK. Jag låter honom gå i mitt 50-liters och har tillsatt en tesked salt där, så får vi väl se hur han mår om ett tag. Eventuellt tar jag ut honom i morgon och låter gå i mer koncentrerat saltbad.

          I huvudakvariet går 8 zebrafiskar, det är ju rätt pigga rackare, och så en bunt guppisar, som har gjort blivit det guppisar verkar vara experter på - blivit för många.

          Tack för dina svar!

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Saltet måste lösa sig i vattnet, man kan blanda det i varmt vatten för att, efter att det svalnat, tillsätta det i badet.
            Svag saltlösning: (små fiskar) 1-1,5 %, 1-1,5 kg till 100 liter vatten, 10-15 min.. eller till fisken lägger sig på sida.


            Stark saltlösning: 2,5%, 2,5 kg till 1000 liter vatten, max 10 min.. eller till fisken lägger sig på sida.

            Doppbad: 3%, 3 kg till 100 liter vatten.

            Långbad i några dagar-alltid 0,1-0,3% eller 1-3 hg till 100 liter vatten.

            Det är inte alla arter som tål salt.
            Växter tål inte salt.
            Senast redigerad av Kramfors; 08 March 2005, 08:20.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...