Sjukdomsymptom på ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cichlids4fun
    • November 2002
    • 54

    #31
    Hej Hasse!

    Eftersom så många har hört av sig med så mycket erfarenheter vill jag ju inte motsäga dem.

    Men här är vad jag Tror <b></b><u></u>:
    Jag tycker det verkar som du har fått något som jag brukar kalla tjecksjukan, och det drabbar oftast dvärgciklider jag köpt odlade i tjeckien. Några andra odlare jag pratat med, har upplevt samma saker och undviker därmed fisk i från tjeckien; en del säger att det verkar vara någon sort likhet med fisktuberkolos.

    De fiskar jag upptäckt detta på brukar i 90% av fallen dö oavsett vad jag medicinerar med, så jag brukar isolera dessa precis som du gjort, det positiva med denna sjukdom är att det inte verkar smitta så jättefort så chansen att de övriga klarar sig är rätt stor.

    Kolla med de du köpt fiskarna av om de är tjeckienodlade!

    Men detta är ju bara min gissning efter koll på dina bilder<b></b>



    Don´t drink water- fish ..... in it.

    mvh

    Peter
    Don´t drink water- fish ..... in it.

    mvh

    Peter

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #32
      Hej Kjell

      1. Jag skrev mitt inlägg om "gnäll" samtidigt som du skrev ditt om problem att veta vad analysen menade. Jag menade ungefär det du skrev. Dvs. ett påpekande om att inte ta SVAs utlåtande som alenarådande sanning.

      2. Sedan skrev jag mitt inlägg om att malar brukar se ut så osv. samtidigt som du skrev ditt förtydligande.

      3. Det där med "tjecksjukan" låter ju intressant och är ju faktiskt samma sak som jag (och förstås SVA) gissar. Jag har som sagt sett det på en del fiskar. Liknande har jag även sett på Archocentrus centrarcus och vildfångade blåciklider (i affärer). I dessa fall på basen av bröstfenornas fenstrålar.

      Mvh.

      OLa

      Hoppas att jag inte "pratar förbi" en massa människor igen dvs. att det kommer nya inlägg som det verkar som om det här är svar på
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • cichlids4fun
        • November 2002
        • 54

        #33
        Hej Ola!

        Jag har haft "tjecksjukan" på mest dvärgciklider, men symptomen brukar vara ungefär likadana börjar med nåt sår eller att fisken kör med öppen mun hela tiden som den svalt ett gruskorn eller nåt, sen brukar cyclopögat komma sen är det oftast morsning och godbye.En del får oxå sår som verkar ruttna på nått sätt, därför tanken på fisktuberkolos.

        Don´t drink water- fish ..... in it.

        mvh

        Peter
        Don´t drink water- fish ..... in it.

        mvh

        Peter

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #34
          Beror inte ( tjecksjukan ) på den hormondoping som lär ske i Tjekien. Snabbare tillväxt, bättre utfärgning etc.
          Men så kommer fisken till sverige till ett vatten utan hormontillsatser. Motståndskraften mot sjukdommar är noll. Efter att ett flertal gånger köpt stora fina ex av olika apistogammor från tjekie, som här inte blivit långlivade undviker jag idag all fisk från detta land.
          Kaj.p

          kaj.p
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • Micke J
            • August 2002
            • 277

            #35
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Efter att ett flertal gånger köpt stora fina ex av olika apistogammor från tjekie, som här inte blivit långlivade undviker jag idag all fisk från detta land.
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Håller helt klart med dej där kaj.p
            Har haft precis samma erfarenheter som du när det gäller fisk från tjeckien.

            Mvh.
            Micke J

            Kommentar

            • Ulf P
              • March 2002
              • 1615

              #36
              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Kolla med de du köpt fiskarna av om de är tjeckienodlade!
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
              Sjukdomen bröt ut nu, efter att jag introducerat 6 st VF Geophagus från Rio Araguaia i början av oktober. Dessutom fick 2 st små Clown Pleco flytta in för ca 2 veckor sedan. Innan dess har jag inte haft tillstymmelse till problem i karet. Så möjligen kom sjukdomen in den vägen. Kanske Clown Pleco'na är odlade i Tjeckien, det vet jag inte men det spelar nog ingen större roll f.n.

              Jag ska i alla fall påbörja en kur med Sera Baktopur direct nu ikväll så får vi se om det har någon effekt. SVA kan som sagt ha fel. Visst, en chansning men vad är alternativet? Om SVA har rätt i sin analys så dör antagligen varenda simmande varelse i karet förr eller senare. Har alltså inget att förlora. Jag kommer medicinera både behandlingskaret och det stora 540 karet. De fiskar med tydliga symptom ska få bada i ett koncentrat av Baktopuren, helt enligt anvisningarna.

              Om det är nåt jag lärt mig av denna historien hittills så är det vikten av en väl tilltagen karantänperiod för nyinköpta fiskar. Där har jag slarvat tidigare. Vad gäller skötsel med vattenbyten etc så tycker jag att det hela tiden har skötts bra. Annars läser man överallt att "alla" sjukdomar i slutändan beror på dålig skötsel av akvariet, men det köper jag inte i mitt fall.

              Fortsättning lär följa.

              mvh
              /Hasse

              ==================================
              http://och.nu/ciklid
              //Uffe

              Kommentar

              • imported_n/a
                • September 2002
                • 190

                #37
                sera bactopur? antibiotika? antibiotika får välle inte säljas hur som helst? knappast i en akvarieaffär, sera bactopur kan väl snarare kallas antiinflammatoriskt medel(kosmetika med effekt av ?)Nä fram med det tunga gardet dvs via veterinär.

                Kommentar

                • Ulf P
                  • March 2002
                  • 1615

                  #38
                  Sera Baktopur <b>direct</b>, inget annat.

                  Eftersom ingen med säkerhet kunnat säga vad det är mina fiskar har (många tror de vet, men ingen är säker) provar jag ett "mildare" preparat som jag vet fungerar mot många bakteriesjukdomar. Hur antibiotika definieras vet jag inte, men tar preparatet död på bakterier räcker det för mig.

                  Jag har kontaktat veterinär också och det är inga problem att få utskrivet t.ex. Flagyl. Men det finns också andra alternativ och de lär jag väl prata om när/om det blir aktuellt.

                  mvh
                  /Hasse

                  ==================================
                  http://och.nu/ciklid
                  //Uffe

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    • November 2002
                    • 54

                    #39
                    Hej igen Hasse!

                    Det jag kallar tjecksjukan kan dröja innan det bryter ut, har haft fall som inte varit mer än en liten skada på ett fjäll från början sedan har det efter tex 4-5veckor plötsligt blivit sämre, troligen pga av nån förändring i vattnet då som ph-sänkning.

                    sera bactopur direkt är en kraftfull medicin, om man inte räknar inte hästkurer som antibiotika (eller griskurer som det väl är till i vanliga fall)

                    den slår i alla fall ut de nyttiga bakterierna oxå, jag har använt den vid några tillfällen med gott resultat, dock inte på "tjecksjukan"

                    Don´t drink water- fish ..... in it.

                    mvh

                    Peter
                    Don´t drink water- fish ..... in it.

                    mvh

                    Peter

                    Kommentar

                    • Ulf P
                      • March 2002
                      • 1615

                      #40
                      Lägesrapport:

                      Behandlingen med Sera Baktopur direct är avslutad. Inga fler fiskar med symptom har påträffats. Av de tidigare drabbade fiskarna har jag avlivat Dorsigern eftersom dennes öga stod bortom all räddning när det började vitna. Geophagusen har blivit av med alla sår och geléklumpar och är mycket aktiv och äter bra. Det enda som är kvar är några gråaktiga ärr. Clown Plecon är fortfarande svullen, men är pigg och verkar inte bli sämre. Återstår att se om svullnaden går tillbaka.

                      Efter vattenbyten i akvarierna, rengöring av filter o slangar med klorin samt kokning av filtermaterial så har jag startat om systemen enligt instruktionerna mha Aquatan och Nitrivec. Filtren körs med aktivt kol under ett par veckor för att ta bort medicinresterna. Tillsätter också vitaminer för att påskynda fiskarnas återhämtning efter denna kuren.

                      Geophagusen och Clown Plecon kommer få gå kvar i behandlingskaret ett bra tag nu för att jag säkert ska veta att de är helt friska innan de får göra invånanarna i 540-karet sällskap igen.

                      "So far, not too bad" - skulle man väl kunna säga.

                      mvh
                      /Hasse

                      ==================================
                      http://och.nu/ciklid
                      //Uffe

                      Kommentar

                      Arbetssätt...