Först lyktorna och nu korallerna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    Först lyktorna och nu korallerna!

    Hej
    Jag har tidigare trackaserat [edit] TRAKASSERA!!!, jösses skrev jag det [/edit] forumet med hopplösa frågor om varför mina lykttetror dör. Nu verkar oturen ha flyttat över till mina korallplaty. För några dagar sedan plockade jag ur en död korallplaty, efter att ha försökt medicinera med Protozin. Den enda sjukdom jag tyckte stämde in, om man ska gå efter Zoopets sjudomslista, var Costia. Parallellt med den fiskens död drog jag själv på mig magsjuka, så det var på svaga ben som jag förpassade resterna till sophinken (den var alltså stendöd och delvis uppäten). Vattenbytena har förstås blivit lidande. Jag var tvungen att rengöra min pump rejält innan jag började medicinera min förra fisk. Jag hade börjat få dålig cirkulation i akvariet. Sedan dess har jag inte kunnat greja med akvariet. Det närmar sig 2 veckor.

    Nu har jag en tanig och trött korallplaty till i en burk utan lock, ovanpå akvariet. Jag har försökt titta nogrant på den, men måste förmodligen halshugga även denna vän. Ingenting har kunnat stoppa tidigare dödsfall.

    Om jag ska beskriva den här fisken, liksom den förra korallen, så är den trött och hänger vid vattenytan. Den har magrat av, simmar med fenorna något hopfällda och i en konstig vinkel med stjärtfenan ned och huvudet upp i kanske 45 grader vinkel. Äter bara lite grann. Den har mörknat lite i färgen. Men gälarna ser lite onormalt ljusa ut, och något utspända.

    (F-n, det låter ju som mig själv, bortsett från sim-biten då och att jag inte har stjärtfena & gälar)

    Den förra fisken, låg mest på botten och gömde sig, dessutom tyckte jag mig se en svag grå beläggning, som en nästan genomskinlig salva eller något. Men jag kan inte se detta på min senaste sjukling.

    Akvariet har varit i drift sedan september, jag har mätt nitrit och pH flera gånger och aldrig uppmätt några onormala värden tidigare. Malen, räkorna och guramisarna uppvisar inte symptom på någonting. Möjligen verkar ytterligare en korall lite dämpad.

    Hjälp
    Senast redigerad av joad; 14 May 2005, 10:02.
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
Arbetssätt...