Hjälp! En till sjuk!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Hjälp! En till sjuk!!!

    Har precis gett en otocinclus dödshjälp Egentligen vet jag inte om den var dödssjuk, men jag fick panik! Den hade 2 stora kala fläckar på ryggen. Som om huden hade försvunnit. Den såg även ut att vara skadad på något sätt. Ryggraden såg inte rak ut. Jag blev så rädd att det skulle vara något smittsamt som sprider sig att jag bara ville få bort det. Så jag hade ihäl den stackars fisken Nu mår jag skitdåligt!

    Vad är det som händer i mitt akvarium??? Först var det sorgmanteltetran och nu otton! Fast det såg inte ut att vara samma sak...

    Jag är jättenoga med vattenvärdena. Testerna (Sera, JBL) visar: ammoniak 0, nitri 0, nitrat 0. Jag byter vatten var 7:e - 10:e dag och använder Aqutan, PH 6.5 buffer och Sera Morena vid varje vattenbyte.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Jag tycker det är ovanligt med 0 nitrat.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av Kramfors
      Jag tycker det är ovanligt med 0 nitrat.
      Jag blev också väldigt förvånad, men testet är av märket JBL och alldeles nyinköpt, så det kan väl inte vara fel på det?

      Antagligen byter ja för mycket vatten och för ofta. Ska försöka med att bara byta 10% var 10:e dag ett tag och se vad som händer.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Hur mycket nitrat du får avgörs av mängden protein fiskarna äter.
        Det finns också beräkningar på hur mycket ammonium fiskarn avger och under hur lång tid.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Kramfors
          Hur mycket nitrat du får avgörs av mängden protein fiskarna äter.
          Det finns också beräkningar på hur mycket ammonium fiskarn avger och under hur lång tid.
          Men testet visar ju 0 nitrat. Antagligen har växterna konsumerat alla nitrater. De ser ju ut att ha brist på makronäring. Med tanke på att jag göder med TMG som innehåller både mikro och makronäring men inte nitrat verkar det väldigt sannoligt att de lider av nitratbrist.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Tänk på att det är inte bara nitrat du byter bort den finns andra ämnen i vattnet som inte är bra för fiskarna.
            Jag har Zeolit i ett filter men måste byta vatten regelbundet ändå.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Tänk på att det är inte bara nitrat du byter bort den finns andra ämnen i vattnet som inte är bra för fiskarna.
              Jag har Zeolit i ett filter men måste byta vatten regelbundet ändå.
              Vilka är dessa ämnen? Vad är Zeolit? Ursäkta de okunniga frågorna.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Zeolit fungerar som ett jonbytarmedia som mest andvänds i trädgårdsdammar.

                Eftersom ammonium blockeras av zeoliten uppstår inte heller ett överskott av nitrat i slutprocessen. Du binder källan.
                Zeoliten bör placeras i filtret i 1: a kammaren. När vattnet passerar genom zeoliten binds ammoniumjonerna och byts ut mot ofarliga natriumjoner. Till slut mättas naturligtvis zeoliten och måste då regenereras (renas).
                Det gör du enklast genom att lägga påsen med zeolit i en minst 10% saltlösning. Fyll en spann med 10 liter vatten och blanda i ett kilo grovsalt. Låt påsen med zeolit ligga i den ett par dagar och spola sedan genom zeoliten med vanligt kranvatten. Klart att användas igen. Det hör bör göras ca var 14: de dag under säsongen.
                Det är därför lämpligt att du har två påsar zeolit som du skiftar mellan. Hur mycket zeolit är nödvändigt? Tyska försök visar att 1-2 kg / 1000 liter vatten räcker.
                Källa: Aqua Interiör

                Det finns många föroreningar, du "byter ut" en del bakterier/parasiter med vattnet, men det finns de som har väldigt lång tid mellan vattenbytena.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...