Fenröta.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FridaT
    • January 2005
    • 68

    Fenröta.

    Jag såg en annantråd i forumet och nån beskrev fenröta och precis så såg min slöjstjärt (Doris) ut när jag fiskade upp den i morse. Sprider det sig till tetror och malar och sånt också?
    Är ju inte konstigt att alla firrarna dött mystiskt för mig.
    Doris var den enda som visade några klara symptom. Finns medicin och köpa?
    Färsk i fiskstimmet.
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    hmm.. de flesta verkar anse att fenröta är mycket smittsam.. jag har aldrig behandlat en fisk, i mina böcker står det att det är svårt att bekämpa fenröta. Jag har läst om ett par metoder men vet inte hur bra de funkar.. bad med euflavin (ingen aning om vad det är) 1 gram per 100 liter, eller sulfonamider (vet inte vad det e heller) 1 gram per liter. Sägs att tempraturhöjning skall ha posetiv verkan.. hmm.. i akvariets lexikon står att "långa bad med kloramfenikol (reseptbelagt)(60 mg per liter i 6 dagar) lär ge fullständig bot"

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Bakteriell fenröta kan utbryta separat eller tillsammans med andra bakteriella sjukdomar.

      Fenorna löses upp från kanten, och förstörs i slutstadiet ner till fenornas bas.
      Vid allvarligare utbrott av sjukdom förstörs hela fenan, stjärt och ryggfena är de fenor som drabbas mest

      Fenröta orsakas av olika bakterier.
      Symptomen är vita eller gråaktiga ogenomskinliga fläckar på fenor och på huden.
      Slemhuden på fisken faller av och fjäll saknas.
      Frisk fisk med bra immunförsvar har tillräcklig motståndskraft mot bakteriella infektioner.
      Fisk som är försvagad av stress, dåliga vattenvärden eller redan har ned satt immunförsvar genom en annan sjukdom smittas mycket lättare av bakterier.

      Är det en vanlig dussinfisk är det skonsammast att avliva den.
      Tex. sera baktopur eller motsvarande ska hjälpa, men vattenvärdena ska vara bra först.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • FridaT
        • January 2005
        • 68

        #4
        Jag har ju bara 4 fiskar kvar ingen av dom har något större ekonomiskt värde. Måste men sanera akvariet om man köper nya fiskar sen eller dör det med fisken?
        Färsk i fiskstimmet.

        Kommentar

        Arbetssätt...